Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing slingshot RPM, Rigga linorna Wake/frestyle

  • slingshot RPM, Rigga linorna Wake/frestyle

    Publicerad av 10ms-anders på 13 maj, 2012 vid 19:41

    Hej.
    Precis investerat i en RPM 12:a och är mycket nöjd. Men insåg att det fanns lite olika riggnings alternativ. Nu kommer frågan finns det någon beskrivning på hur man riggar och varför.Vad vinner man och vad förlorar man på olika alternativen?

    Mvh A

    lima-ko svarade 12 år sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 21:31

    Framlinorna/kraftlinorna finns det två infästningar för, wakestyle eller freestyle. Wakestyle kommer sitta längre in i vindfönstret och ger bättre egenskaper när du kör urkrokat. Freestyle är standard och det du väljer om du t.ex. ska köra vågor eller bara vill köra omkring och köra tyskhopp och ha kul.
    På baklinorna/styrlinorna har du fyra fästpunkter, längst ut snabbast styrning och minst bomtryck, längst in långsammast styrning och mest bomtryck.
    Pröva dig fram till vad som passar dig bäst.

  • plattvatten

    Medlem
    13 maj, 2012 vid 23:24
    Lima-ko;688560 wrote:
    Framlinorna/kraftlinorna finns det två infästningar för, wakestyle eller freestyle. Wakestyle kommer sitta längre in i vindfönstret och ger bättre egenskaper när du kör urkrokat. Freestyle är standard och det du väljer om du t.ex. ska köra vågor eller bara vill köra omkring och köra tyskhopp och ha kul.
    På baklinorna/styrlinorna har du fyra fästpunkter, längst ut snabbast styrning och minst bomtryck, längst in långsammast styrning och mest bomtryck.
    Pröva dig fram till vad som passar dig bäst.

    längst ut snabbast styrning och minst bomtryck, längst in långsammast styrning och mest bomtryck.
    E de inte tvartom? vad det galler styrningen? Bomtryck ja, men styrningen?

  • jakobb

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 05:29

    Nä, ju närmare tippen desto snabbare styrning

  • 10ms-anders

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 07:23

    Nu snurrade ni till det det som började så bra. Satte mina linor på freestyle efter att jag tyckte jag förlorade höjd. Men vinden tog i så det blev inget rättvist jämförande. Dock tyckte jag att kiten tappade formen och uppförde sig sämre. Inget mer man måste ändra om man ändrar mellan wake och freestyle?

  • johanw

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 07:43

    jag kör rpm 2012 på freestyle, ytersta knuten på styrlinorna och mittersta knuten på fram linorna.. kiten blir svin najs då!!

    jag köra samma setup alltid freestyle/wakestyle/vågor.. bättre slack på freestyle, snabbare, lite mindre bomtryck så slipper man få ont i armbågar. flyttar man in knuten på framlinorna till mitten så slipper man eventuellt backstall vid freestyle i mindre vind.

    alla borde köra RPM

  • lima-ko

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 08:54
    Plattvatten;688570 wrote:
    längst ut snabbast styrning och minst bomtryck, längst in långsammast styrning och mest bomtryck.
    E de inte tvartom? vad det galler styrningen? Bomtryck ja, men styrningen?

    Nej, som jakobb visserligen redan påpekat, det är inte tvärtom. Ju mer du flyttar in styrlinorna från vingspetsen ju mer fördröjning kommer det bli i styrningen.

  • plattvatten

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 09:33

    Ok, han menade pa kiten, istallet for knutarna pa styrlinorna.

  • aka_kalle

    Medlem
    14 maj, 2012 vid 10:25

    också fått rpmen nu istället för fuel och är sjukt nöjd. satte först på wakestyle då jag alltid kört det på fuelen innan men upplevde bättre slack på freestyleknutarna så kör på de istället nu. wakestyle settings verkar göra kiten ännu stabilare och säkert kungligt på sliders men för vanliga pop-trick kändes freestyle bättre för mig. Kör på näst mest bomtryck också. Grattis till ett fint köp, så jävla nice kite!

  • skanepaul

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 11:05

    Har 2012 RPM kommit?

  • aka_kalle

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 11:26
    SkånePaul;688749 wrote:
    Har 2012 RPM kommit?

    Ett gäng 12or men resten är på väg

  • skanepaul

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 11:47

    På tiden…. 🙂

    Väntar på en 10a och två Turbines.

  • lima-ko

    Medlem
    15 maj, 2012 vid 13:05
    SkånePaul;688756 wrote:
    På tiden…. 🙂

    Väntar på en 10a och två Turbines.

    En Turbine i varje hand eller Paul =)?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing slingshot RPM, Rigga linorna Wake/frestyle

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.