Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slitage på segel vid mastfoten,nybörjarfel?

  • Slitage på segel vid mastfoten,nybörjarfel?

    Publicerad av hamberg på 21 augusti, 2012 vid 08:07

    Hej, jag funderar på om jag gör något fel vid hanteringen av seglet nu när jag håller på att lära mig. Nere vid mastfoten och upp i en båge över seglets duk och film kanske 50 cm upp ser seglet inte så vackert ut efter två dagars badande och segling. Sömmarna börjar gå upp längst ner vid trekanten och slitaget på nedersta lattans “ficka” syns väl.

    Blir ju automatiskt att seglet landar på brädan och skaver när jag ramlar och likadant när seglet halas upp och balansen inte är fullständig vilket gör att man tappar det ibland. Är detta normalt slitage eller kan jag göra något för att undvika det? En fundering till, vad gör ni med seglet när ni kommer hem, finns det något bra knep, är ju inte torrt när man packar ihop det även om man väntar en bra stund? Sjukt kul är det i vilket fall!

    swizkon svarade 11 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • johana

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 08:32

    Nej, det är nog normalt när man drar rigg… Spola av seglet med sötvatten efter varje segling och håll det rent från sand och gräs så håller det längre – när du ställer in grejerna för vintern så se till att allt är torrt och rent!

  • hamberg

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 20:03

    Tack så mycket för hjälpen!

  • henryk

    Medlem
    21 augusti, 2012 vid 21:01

    Kan ju va så att brädan har ett väldigt aggresivt halkskydd ? Nya brädor kan ibland ha ett grovt och vasst halkskydd – slits ju ner efter ett tag, men ibland skadar det inte att dra av det värsta med ett lätt tag med ett slippapper…
    Har faktiskt aldrig spolat av ett segel när jag kört här på ostkusten… men det skadar säkert inte 🙂

  • swizkon

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 20:01

    En polare hade samma problem.
    Körde på silvertejp för att undvika onödigt slitage.
    Funkade hyfsat…

  • jr555se

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 20:29

    undvik silvertejp i det längsta.. vill minnas att jag såg samma slitage när jag tragglade förra året. slet förra veckan med att ta bort gamla rester från silvertejp från halkskyddet från kamerasäkerhetslinans montage (slutade med att det fick bli t-röd) och rekommenderar det inte… än mindre på tyg. Du kommer snabbt igång och tappar segel mindre sällan. Sol/vatten och silvertejp är inga bra kompisar..
    Men visst tejp av och på innan och efter surf så Kanske du slipper klisterproblem.

    Jag brukar ställa seglet upp(så gott det går) så det får rinna ur i garaget med den tjocka delen nedåt för att inte skada lattorna.
    Andra låter det ligga för det är “bra” när det är fuktigt.

    Kul å se fler som håller till på näsa Här. Kanske möts vi(eller redan har?) nån gång =)

    -johan

  • hamberg

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 15:04

    Tack för tipsen! Har bara seglat vanlig kölbåt innan och då hade jag gråtit blod om seglen såg ut som detta men det är nog bara att ta, det sitter ju fortfarande ihop….=)

    Har inte varit nere vid näsa äng än utan kört på baggensfjärden förra helgen och köra där hela helgen igen innan jag testar näsa äng. Vet att det inte kommer blåsa så mycket men det funkar när man är nybörjare. Har tillgång till båt där, skönt att bli inbogserad när man är ute och inte lyckas komma tillbaka vilket ibland går och ibland inte.

    Har kanske sett dig Johan, sneglat på alla vindsurfare som åkt på bra snabbt där nere och tänkt att det verkar riktigt roligt. Så vilka det än var så var det dom som fick mig fast i detta.

  • jr555se

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 20:37

    heh.. gick det fort så var det inte jag inte =) men det finns helt klart ett intresse bland många att börja =D märker man när man är där och på andra ställen. Så det vore ju skoj om man bidragit till att få ngn att börja detta underbara missbruket 😀

    Följebåt låter ju ypperligt. dumpa grejerna och ta en fikapaus(vätskepåfyllning) utan att behöva strula in till stranden t.ex 🙂

    kom på efteråt att om du undviker att flytta brädan under seglet när seglet är i vattnet så bör du undvika mkt onödigt skrap. Posta en bild om du känner dig osäker.
    Ah! kanske såndäringa dacron tape kan vara ngt förresten?
    Finns oftast på rulle hos välsorterade surfshoppar som skidsport,surfspot t.ex.

    -johan

  • swizkon

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 20:58

    Man måste ju även nämna den psykologiska fördelen med följebåt.
    Kunna vara till sjöss utan att tex alltid vara nervig hur nära sydnorges hårda klippor man är… Alltid nån som kan dra ut en lite.

    Kommer också ihåg då min far surfade.
    Han hade alltid en rulle spinnakerväv med sig, men det var på den tid då seglen inte var 95% plast.
    Big up Hi-fly!

    Och ja, jag är full nu…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Slitage på segel vid mastfoten,nybörjarfel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.