Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabb fena till JP Supersport 118 för stora segel 8.5-9.0?

  • Snabb fena till JP Supersport 118 för stora segel 8.5-9.0?

    Publicerad av ebh på 21 december, 2008 vid 19:48

    En snabb fena till JP Supersport 118, dvs 240 x 72, 118 liter och 8.5-9.0 kvm segel.
    Några förslag?
    Mvh och God Jul
    /ebh@telia.com

    getwet svarade 15 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • booman

    Medlem
    21 december, 2008 vid 20:01
  • ebh

    Medlem
    21 december, 2008 vid 20:04

    @BooMan 522265 wrote:

    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=218&category_id=9&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

    Bra prisvärda fenor! :santa:

    Enl komm. skulle kanske en 40cm funka. beror ju lite på bredden på din bräda (one foot off-måttet).

    //BooMan

    Intressant. Jag har tittat på den fenan. Din erfarenhet? Vilken längd (så att det inte bromsar men ändå inte spinoutkänslig i överkant). Har redan originalfena 44 som funkar till 7.5.
    Mvh ebh

  • bicless

    Medlem
    21 december, 2008 vid 20:08

    @ebh 522259 wrote:

    En snabb fena till JP Supersport 118, dvs 240 x 72, 118 liter och 8.5-9.0 kvm segel.
    Några förslag?
    Mvh och God Jul
    /ebh@telia.com

    Kolla man på tekkno fenorna så rekommenderar tekkno till denna typ av bräda och segelstorlek antingen tekkno Freerace 59cm eller tekkno weed race 40cm.
    Jag kör själv Freerace på min Drops Glider slalom och är kalasnöjd, tycker den är klart bättre än selectfenan som var orginal på brädan.
    Tekkno fenorna säljer blandannat vi på http://www.surfspot.se. Väldigt mycket fena för pengarna.

    Mvh

    Bicless

  • booman

    Medlem
    21 december, 2008 vid 20:22

    @ebh 522267 wrote:

    Intressant. Jag har tittat på den fenan. Din erfarenhet? Vilken längd (så att det inte bromsar men ändå inte spinoutkänslig i överkant). Har redan originalfena 44 som funkar till 7.5.
    Mvh ebh

    Hann inte ändra inlägget innan ditt svar. var in på JP’s hemsida och såg fenstorleken på supersporten där…:crazy: :blush:

    Körde 46cm på JP-freeride 129L 270×69 med ett V8 9,0 och det var klockrent.
    Enl “Simpa” (Surfpolare från falun) som skrivit komm. om fenan så funkar det ju bra med 46 till 9,2 tom. Lite annan bräda men ändå…

    Mvh

    //BooMan

  • ebh

    Medlem
    21 december, 2008 vid 21:08

    @BooMan 522272 wrote:

    Hann inte ändra inlägget innan ditt svar. var in på JP’s hemsida och såg fenstorleken på supersporten där…:crazy: :blush:

    Körde 46cm på JP-freeride 129L 270×69 med ett V8 9,0 och det var klockrent.
    Enl “Simpa” (Surfpolare från falun) som skrivit komm. om fenan så funkar det ju bra med 46 till 9,2 tom. Lite annan bräda men ändå…

    Mvh

    //BooMan

    Tack för svar!
    /ebh

  • jester

    Medlem
    22 december, 2008 vid 08:53

    Din Supersport är en snabb bräda, som utan tvekan skulle må bra av en riktig slalom/race-fena, istället för den free-ride fena dom övriga tipsat om. Kör själv på Choco Fireblade, och dom är grymt sköna, och ffa riktigt snabba. Naturligtvis är dom lite dyrare, men en riktigt bra fena gör otroligt mycket. Länk: http://surfbutiken.nu/products.php?cid=21&pid=295

    Skulle gissa att runt 44-46 cm skulle passa bra. Aningens större om du vill höjda bättre. Och aningens mindre om du vill köra fort. Kommer själv köra med en 40cm till en 71 bred bräda, och 8.4
    Kolla även in Select, Tectonics osv

  • getwet

    Medlem
    22 december, 2008 vid 17:20

    Joinar Jester, igen! Hoppa över freerace fenorna (och Tekkno har mig veterligen aldrig gjort något vidare, iaf inte på slalom/speed).

    Lägg till några hundra på en riktig fena, typ den som Jester pratar om, eller en Deboichet eller annat mer välkänt fabrikat för slalom.
    Har seglat i 34 år och vet inte hur många gånger jag blivit besviken på billiga fenor som fungerar men inte mer….

    Precis som Jester påpekar så är din SS bräda riktigt snabb och förtjänar något bättre än en freeracefena.
    På med en riktig fena och stropparna längst bak så ska du få se på fan!

    Glöm inte bort heller att de billigare fenorna ofta blir ännu sämre när dom kommer upp i storlekar..

  • tea-bag

    Medlem
    22 december, 2008 vid 23:19

    Jag såg ett test nyligen som visade att de flesta åkte lika snabbt med freerace fenor som med renodlade race fenor. Tror snittökningen bland proffsen i testen var mindre än 0,5 knop med racefenan. Faktum var att de flesta (proffs som amatörer) trivdes bättre med freeracefenan då dessa var mindre aggresiva vid spinnoter mm. Jag kör själv tekkno freerace fenan till min F2 SX och är kalasnöjd.

  • getwet

    Medlem
    24 december, 2008 vid 10:44

    Nja……Om man tar en freerace/race fena i likvärdigt material och finish så kanske inte skillnaden blir så stor, tycker dock att en halv knop är rätt mycket. Problemet är att det inte tillverkas freerace fenor i samma kvalite som race, dom skulle bli för dyra för den som bara freerejsar och inte kör på fullt allvar speed/slalom/formula.

    En riktig racefena kostar mer, beroende på kvalite och oftast en betydligt bättre finish, materialval mm.
    Om man tar en normal freerace fena på marknaden idag och jämför den med tex en Tectonics F1 så blir det ljusår i skillnad både i släpp och fart.

    Jag tycker det är oerhört synd att många ignorerar hur viktig fenan är för att få fart på bitarna. Folk köper en massa segel för tusenlappar istället för att köpa fenor av bra kvalite i olika storlekar och på så sätt trimma sin bräda.
    Moderna segel idag har en enormt stor spread (iaf freerace och race segel) medans fenor som bekant inte är trimmbara, man måste byta helt enkelt när den blir för stor eller för liten.
    Min hemmaspot är Fituna, en bra dag där kan det vara upp till 120.150 seglare och jag ser ofta folk åka runt med dåliga fenor, framförallt fel storlek. Man riggar gärna om när det kommer mer vind istället för att dra i nedhal 1-2 cm till och samtidigt byta till en annan mindre fena, plötsligt har du fått en helt ny rigg och bräda med bra fart och kontroll. Dagens material är tillverkat för att trimmas rejält, både upp o ned i vindregistren, därför anser jag att det är bättre med ett gäng riktiga kvalitetsfenor istället för en extra rigg.
    I min boardbag idag finns det 5 speed/slalom brädor och varje bräda har tre stycken fenor, helst i samma line men med olika storlekar (jag har oifs en line till för ytterligare en vattenkvalie, stökigt eller inte) men bara två riggar som passar varje bräda.

    Trådens skapare har en SS som är snarlik de jag har, enbart ett snäpp under i prestanda och den förtjänar verkligen en uppsättning kvalitetsfenor av typ race. Dessa fenor har en helt annan karraktär där det går att “stampa” på betydligt mer och verkligen pressa för att få upp den på fena jämfört med en freerace, det är då det börjar gå undan och det var väl det som skaparen av tråden ville.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabb fena till JP Supersport 118 för stora segel 8.5-9.0?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.