Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabb fråga ang. torrdräkt?

  • Snabb fråga ang. torrdräkt?

    Publicerad av nikke på 4 april, 2008 vid 22:58

    Ska beställa ny våtdräkt i helgen och kan omöjligt bestämma mig om jag ska ha våtdräkt med inbyggd luva eller ej. Ska alltså ha en 6/5/4/3 våtdräkt från antingen GUL eller O´neill. Eftersom jag bara kör med denhär våtdräkten mellan typ sep -maj så borde det funka med en våtdräkt med inbyggd luva tycker jag. Dels att det tätar bättre och så blir det lite billigare också. Dessutom så gillar jag att använda luva när det är kallt. Men frågan är om den funkar bra för windsurfing för den är ju egentligen till för vanlig vågsurfing.

    Hjälp mig gärna!

    knodden svarade 16 år, 1 månad sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    5 april, 2008 vid 06:13

    @NIKKE 456338 wrote:

    Ska beställa ny våtdräkt i helgen och kan omöjligt bestämma mig om jag ska ha våtdräkt med inbyggd luva eller ej. Ska alltså ha en 6/5/4/3 våtdräkt från antingen GUL eller O´neill. Eftersom jag bara kör med denhär våtdräkten mellan typ sep -maj så borde det funka med en våtdräkt med inbyggd luva tycker jag. Dels att det tätar bättre och så blir det lite billigare också. Dessutom så gillar jag att använda luva när det är kallt. Men frågan är om den funkar bra för windsurfing för den är ju egentligen till för vanlig vågsurfing.

    Hjälp mig gärna!

    Den blir nog för varm 80% av gångerna

  • jester

    Medlem
    5 april, 2008 vid 07:55

    Dom där dräkterna har väl ganska ofta dubbelneopren. Kan ju faktiskt bli kallare, iom att det går åt kroppsvärme o försöka torka utsidan av dräkten. Enkel neopren skall man nog ha som vindsurfare, om man vill vara riktigt varm.

  • jogge

    Medlem
    5 april, 2008 vid 08:06

    vågsurfing dräkter brukar vara väldigt tighta i armarna vilket leder till kramp i under aramarna. kolla det när du provar dräkten.tjokleken e nog också för varm.köpte nyss en oneill evo som jag kör på höst till vår,Skulle jag köppt en maj till sep dräkt slulle jag valt FLXen istället.

  • nikke

    Medlem
    5 april, 2008 vid 11:15
    jögge;456361 wrote:
    vågsurfing dräkter brukar vara väldigt tighta i armarna vilket leder till kramp i under aramarna. kolla det när du provar dräkten.tjokleken e nog också för varm.köpte nyss en oneill evo som jag kör på höst till vår,Skulle jag köppt en maj till sep dräkt slulle jag valt FLXen istället.

    Jag menade att jag ska använda min torrdräkt från höst till vår alltså september till maj! 🙂

  • trimmarn

    Medlem
    5 april, 2008 vid 11:22

    En stor fördel med torris är att man fryser mindre på land (de e ju då man fryser mest) och vid ombyte. Dessutom kan man ju ha bilnyckel osv med sig på vattnet. Jag snackade med en kitare med en Gul-torris han bara garvade när jag frös..
    pd

  • jmb

    Medlem
    5 april, 2008 vid 12:28

    jag har en Rip Curl 6/5/4 med inbyggd huva. Riktigt varm och go. Dubbelneoprenet e inga problem. Mitt enda “klagomål” e att huvan e styv så man måste ha brottarnacke för att köra länge åt ett hål (vane sak). Man kan också köra med huvan nere om det blir för varmt.

    Jag funderade också på en torrdräkt typ Pyro men valde bort det eftersom jag inte kan vågsurfa i den. Däremot e det grymt att kunna ha mjukisbyxor under och bara kliva ur när man e klar.

  • pati

    Medlem
    5 april, 2008 vid 12:57

    Det att dubbelneopren skulle vara kallare är nog bara en påhittad teori som inte har mycket med verkligheten att göra. Seglar nuförtiden endast med “vågsurfdräkter”, tycker flexen är betydligt bättre i dessa dräkter än dom som som är gjorda för vindsurf. Tycker dubbelneopren är bara till nytta då det inte får hål lika lätt av vassa föremål som den glansiga ytan. Som kallvattensdräkt använder jag en 6/5/4 Xcel, rekommenderar varmt, huvan kan man ha på eller av utan problem och armarna är inte för tighta. Hade för det en RipCurl 6/4 som, med den hade jag problem med för tighta armar och huvan var ganska otymplig då man hade den nerdragen i nacken.

  • andersbq

    Medlem
    5 april, 2008 vid 15:34

    Kitarna har ju återinfört de traditionella torrdräkterna, men nu har jag sett att det dykt upp en sån här hybrid i ProLimits 2008 range:
    http://www.pro-limit.com/displayitemv6comp.php?item_id=4331

  • nikke

    Medlem
    5 april, 2008 vid 16:25
    andersbq;456420 wrote:
    Kitarna har ju återinfört de traditionella torrdräkterna, men nu har jag sett att det dykt upp en sån här hybrid i ProLimits 2008 range:
    http://www.pro-limit.com/displayitemv6comp.php?item_id=4331

    Lite småkallt om torrdräkten spricker bara! 🙂

  • djevulen

    Medlem
    5 april, 2008 vid 16:42

    köpte precis en ny dräkt från http://www.ontopsports.com/ provade den för första gången idag å badbyxorna var inte ens blöta efter tre timmar på vattnet ,,dräkten heter mystic core,,,tummen upp

  • nikke

    Medlem
    5 april, 2008 vid 17:28
    NIKKE;456338 wrote:
    Ska beställa ny våtdräkt i helgen och kan omöjligt bestämma mig om jag ska ha våtdräkt med inbyggd luva eller ej. Ska alltså ha en 6/5/4/3 våtdräkt från antingen GUL eller O´neill. Eftersom jag bara kör med denhär våtdräkten mellan typ sep -maj så borde det funka med en våtdräkt med inbyggd luva tycker jag. Dels att det tätar bättre och så blir det lite billigare också. Dessutom så gillar jag att använda luva när det är kallt. Men frågan är om den funkar bra för windsurfing för den är ju egentligen till för vanlig vågsurfing.

    Hjälp mig gärna!

    En till fråga bara, visst borde en sånhär läcka in vatten genom våtdräkten och bättre med en luva ihopsydd med linne/tröja? http://www.gul.com/ProductDetail.aspx?DepartmentID=0&DepartmentName=Boardsports&CategoryID=0&CategoryName=Accessories&SubCategoryID=0&SubCategoryName=Hoods&SkipSubCategories=False&ProductRange=HO0306

  • oaxen

    Medlem
    5 april, 2008 vid 18:15

    Mina två cent
    För vindsurfing är en ren enkelneoprentorrdräkt att föredra. Detta i kombination med ovanstående huva blir riktigt bra.

    Huvväst
    Om du bär den inuti en dräkt blir det bara tätt om det är enkelneopren på både in- och utsida i halsen(något jag inte stött på ännu). Nylonskiktet leder in vatten i dräkten, därför viker man oftast in enkelgummit i halsen på en enkelneoprentorrdräkt så att det blir tätare.

    Dubbelnylon
    Dubbelnylon blir ALLTID lite kyligare för oss vindsurfare. Det blöta nylonet på utsidan kyler mer än det förhållandevis torra enkelneoprenets rena gummiyta. Detta kan så klart kompenseras med en ännu tjockare dräkt.
    Vågsurfarna som är blöta mest hela tiden, i o m närheten till vattnet, känner ingen större skillnad. De prioriterar slitstyrkan.

    Om du har en 5/4/3-torrdräkt(enkelneopren) och en huva, min är från 1986, så behöver du bara bekymra dig om fingrar och evetuellt tårna.
    Jag gillar inte att frysa och brukar använda min från september till maj. Lite beroende på lufttempen blir det en del 3 mm långa ben/korta armar också.

    Jag kan varmt rekommendera Neil Prydes torrdräkt!

    Mitt enda problem med huvor är att jag får träningsvärk av 3mm-huvor – som vindsurfare vill man ju vrida huvudet framåt, d v s åt sidan i förhållande till kroppen, medan huvan vill vara rak. Nästa huva blir en huvväst i 1 eller 2 mm neo som kommer att sitta utanpå torrdräkten.

    PS Jag seglade i januari utan att frysa någonting.

  • bicless

    Medlem
    5 april, 2008 vid 22:50

    Jag har vindsurfat med dubbelneopren dräkt (neil pryde 4000 vågsurfing dräkt) och det kan jag ej rekommendera. Enkelneopren klart varmare vid vind vindsurfing enligt min åsikt. Nu kör jag Ascan polar som vi själva säljer och den är mycket varmare. Man blir knappt blöt och ytan torkar direkt när man kommer upp ur plurret. Även de prolimitdräkter och neilpryde dräkter med enkelneopren jag provat klart varmare än NP 4000 med dubbel neopren.

    Mvh

    Bicless

  • jester

    Medlem
    6 april, 2008 vid 07:25

    Ja, att en dubbelnylon är kallare än enkelnylon är inget jag *tror*, utan det är enkla fysikaliska regler som gäller här. Det går åt energi att torka upp den våta ytan, och energin tas från kroppsvärmen. Prova att bada, och ena gången inte torka dig med handduk, och nästa gång torka dig direkt… Samma princip..

    Kör själv med en NP3000 med torrkedja. Och inte fryser jag om kroppen, direkt…

  • nikke

    Medlem
    6 april, 2008 vid 20:27
    Oåxen;456444 wrote:
    Mina två cent
    För vindsurfing är en ren enkelneoprentorrdräkt att föredra. Detta i kombination med ovanstående huva blir riktigt bra.

    Huvväst
    Om du bär den inuti en dräkt blir det bara tätt om det är enkelneopren på både in- och utsida i halsen(något jag inte stött på ännu). Nylonskiktet leder in vatten i dräkten, därför viker man oftast in enkelgummit i halsen på en enkelneoprentorrdräkt så att det blir tätare.

    Dubbelnylon
    Dubbelnylon blir ALLTID lite kyligare för oss vindsurfare. Det blöta nylonet på utsidan kyler mer än det förhållandevis torra enkelneoprenets rena gummiyta. Detta kan så klart kompenseras med en ännu tjockare dräkt.
    Vågsurfarna som är blöta mest hela tiden, i o m närheten till vattnet, känner ingen större skillnad. De prioriterar slitstyrkan.

    Om du har en 5/4/3-torrdräkt(enkelneopren) och en huva, min är från 1986, så behöver du bara bekymra dig om fingrar och evetuellt tårna.
    Jag gillar inte att frysa och brukar använda min från september till maj. Lite beroende på lufttempen blir det en del 3 mm långa ben/korta armar också.

    Jag kan varmt rekommendera Neil Prydes torrdräkt!

    Mitt enda problem med huvor är att jag får träningsvärk av 3mm-huvor – som vindsurfare vill man ju vrida huvudet framåt, d v s åt sidan i förhållande till kroppen, medan huvan vill vara rak. Nästa huva blir en huvväst i 1 eller 2 mm neo som kommer att sitta utanpå torrdräkten.

    PS Jag seglade i januari utan att frysa någonting.

    Funderar på att beställa detta (Har förträngt alla planer på att köpa en vågsurfingtorris nu).
    http://www.gul.com/ProductDetail.aspx?DepartmentID=0&DepartmentName=Boardsports&CategoryID=4&CategoryName=Wetsuits&SubCategoryID=9&SubCategoryName=Delta&SkipSubCategories=False&ProductRange=DE1208

    http://www.gul.com/ProductDetail.aspx?DepartmentID=0&DepartmentName=Boardsports&CategoryID=6&CategoryName=Rashguards&SkipSubCategories=True&ProductRange=AC0035

    Men någon som vet om det är enkelneopren på grejorna som man ska ha?
    Sen ska jag ha atan 6.5 hot wave men det var lite lättare att välja! 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabb fråga ang. torrdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.