Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabb fråga ang. torrdräkt?

  • nikke

    Medlem
    25 april, 2008 vid 21:18
    NIKKE;456338 wrote:
    Ska beställa ny våtdräkt i helgen och kan omöjligt bestämma mig om jag ska ha våtdräkt med inbyggd luva eller ej. Ska alltså ha en 6/5/4/3 våtdräkt från antingen GUL eller O´neill. Eftersom jag bara kör med denhär våtdräkten mellan typ sep -maj så borde det funka med en våtdräkt med inbyggd luva tycker jag. Dels att det tätar bättre och så blir det lite billigare också. Dessutom så gillar jag att använda luva när det är kallt. Men frågan är om den funkar bra för windsurfing för den är ju egentligen till för vanlig vågsurfing.

    Hjälp mig gärna!

    Det var då stört omöjligt att bestämma sig. Måste verkligen bestämma mig i helgen vilken våtdräkt jag ska ha!

    * Kan inte släppa vågsurfingdräkten O´neills Psycho 2 med inbygg huva. Det verkar otroligt smidig trots tjockleken 6/5/4. Men är man ute och cyklar om man köper en vågsurfingvåtdräkt, jag får lite blandade svar om en sån dräkt passar för windsurfing eller inte. Det är väl främst krampen i armarna som skulle kunna infinna sig samt att man eventuellt bli lite stel när man vrider på nacken med luvan. Vill inte köpa en dräkt som man får kramp av för så mycket pengar precis.

    *Gul 6/5/4/3 utan inbyggd huva. Verkar också toksmidigt och bra och tänkte då köpa till en luvtröja från gul också. Det blir typ samma pengar som O´neill Psycho 2 så det handlar absolut inte om pengarna.

    Snälla, hjälp mig nu! Tar jag våtdräkt med inbyggd huva eller ej????

  • knodden

    Medlem
    25 april, 2008 vid 22:38

    Jag tycker definitivt Du ska avstå från att köpa dräkt med inbyggd huva.

    Med separat huv-underväst samt dräkt utan huva köper Du ju så att säga faktiskt 3 separata “dräkter”: Om det är varmt så strunta i västen; Om det är kallt så ta på västen; Om det är j-ligt kallt så ta på västen och fäll upp huvan.

    Jag köpte detta senast och är helnöjd.

    Dessutom får Du då som andra redan nämnt en mycket mer följsam huva (1-2 mm i enkelneopren).

    Generellt sett anser jag att enkelneopren är att föredra, men det finns nya dräkter som har dubbelneopren men som är lika varma som enkelneopren. Detta har man åstadkommit genom att dels försegla de annars vattengenomströmbara sömmarna, dels genom att använda sig av ett yttertyg som inte drar åt sig vatten.

    Du kan ju skicka mig ett PM om Du vill att jag utvecklar resonemanget ytterligare.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snabb fråga ang. torrdräkt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.