Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snökajta i Riksgränsen?

  • pepa

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 00:03
    nic wrote:
    Framsteg. På det stora hela tyckte ju alla ungefär likadant hittills ( av olika skäl iofs 🙂 )

    nic

    För att Peps för en gångs skull förklarade något istället för att bara vara tyken och värdelös.

  • biorno

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 07:36

    Köper du en primadonna behöver du inget 5’e lina meck, dom går lätt att starta ändå !

    Annars skulle jag rekommendera en -02 drake billig som attan och kör med slit och släng, uppgradera till en chickenloop med quickrelease om det inte är det, sätt på en lina i bakkant om du vill men… i början så vill du ändå ha folk omkring dig och hjälpa dig så överskatta inte problemen !

    End of discussion.

  • nic

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 09:11
    Pepä wrote:
    För att Peps för en gångs skull förklarade något istället för att bara vara tyken och värdelös.

    Peps är alltid smärtsamt rättfram 😉
    Ska du med en sväng till vidda framöver eller är du på nått varmare ställe i vinter?

    nic

  • pepa

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 09:48

    Tyvärr, det blir Venezuela för mig på söndag så pudret får vänta till nästa vinter. Men jag hoppas det blir okej nere i värmen även om det inte finns nån snö.

  • nic

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 10:33
    Pepä wrote:
    Tyvärr, det blir Venezuela för mig på söndag så pudret får vänta till nästa vinter. Men jag hoppas det blir okej nere i värmen även om det inte finns nån snö.

    Ok, låter gött det med. Nästa år ska jag visa dig några riktigt grymma naturliga lössnö-halfpipes när du kommer med 🙂

    nic

  • zebulon

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 10:45

    Hmmm, var inte frågan även om kiting vid Riksgränsen…

    Vi var uppe ett gäng i april förra året. Det absolut bästa var när vi tog ett HKP lyft upp i Abiskos orörda terräng (se bilder http://www.airborn.se ) — helt sjukt vackert! Men, även på Torne-träsk var det väldigt fint om man passar linorna för alla skoter-locals! Pratade även med en kunnig skidlärare från Gränsen o Björkliden som nämnde att det finns väldigt fin terräng på om man vandrar (stighudar !!!!!! 🙂 ) en bit uppe från liftarna. Skicka ett mail så kan du få kontaktinfo ifall du är intresserad.

    Ang. kiteval har väl alla tillverkare redan sagt det mesta så jag nöjer mig med att ge dig en schysst referens ifall du undrar något: MikeTK@airborn.se (Mikael Blomvall som kan ett o annat om kite… 🙂 )

    /Jonas
    http://www.airborn.se

  • ylva

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 12:47

    Jo, visst går det att kita i Rixgränsen. Sjön Vassijaure ligger just nedanför liftarna, och där går det utmärkt. För stora ytor är ju Torne-träsk svårslaget, men det är ofta dåligt med snö och isigt.
    Om man vill kita på fjället är det lite svårare att hitta bra spots, eftersom det mesta runtom anläggningen är rätt brant, eller har lite buskar, men med stughudar eller skoter finns det ytor tillgängliga. I Björkliden och Abisko går det bra att kita nästan direkt från toppen av liften om vinden är rätt.

    Angående kiteval, så kör jag mest Flysurfer eftersom jag tycker det är smidigt och bra både på sommar och vinter. För en tur med stighudar på fjället följer ofta min 3 m2 Ozone med. Den inte mer plats i ryggsäcken än en pump för en LEI…

    Som så många har skrivit, så fungerar dock de flesta moderna drakar OK.

    /Ylva

  • ollefax

    Medlem
    23 januari, 2006 vid 14:03

    Nu är jag nöjd

  • samhansson

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 07:24

    alla är tröga, riksgränsen funkar inte

  • biorno

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 07:46
    ollfa297 wrote:
    Nu är jag nöjd
    Vem fan bryr sig.
  • ollefax

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 09:26
    Biorno wrote:
    Vem fan bryr sig.

    Inte semestersurfarna tydligen….

  • stebe

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 09:47
    Biorno wrote:
    Köper du en primadonna behöver du inget 5’e lina meck, dom går lätt att starta ändå !

    End of discussion.

    Vill också påpeka den direkta felaktigheten angående detta tidigare i tråden..

    Det samma gæller SS-fuel och en rad andra kites.

    Femte lina ær absolut INTE en nødvændigthet før ett flertal tube-kites på snø, bara att vrida bommen lite.. enklare kan det inte bli

  • celestial

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 11:29

    Va i riksgränsen o åkte snowboard i påskas. Då vare nån där som kiteade på sjön.. (Han körde north)… Det blåser typ ganska offta där… o sesongen är lång så det e bara att tuta o köra…

    Vilken kite du välljer spelar mindre roll satsa på LEI 14 eller foil 12/11.5 beroende på vikt! Om du ska köra själv är väll foil att föredra kanske….

    Man kan inte klaga på omgiviningen i alla fall
    ska lätt dit i år igen! Det är få ställen i sverige som håller samma standard på åkningensom riksgränsen !

  • kitesweden

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 18:09
    SamHansson wrote:
    alla är tröga, riksgränsen funkar inte
    Hmm What´s this SAM 🙂 ?
  • rille

    Medlem
    24 januari, 2006 vid 20:22

    Hehe, vilka diskussioner det blir så fort en nybörjare slänger in en fråga typ “Hej, vilken typ av kite ska jag köpa till…”.
    Nic, Milkman o Mille, ni borde ha färdigskrivna svar bara att slänga in… 🙂

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Snökajta i Riksgränsen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.