Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snösurf i helgen?

  • jps

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 07:25

    @surfen 365610 wrote:

    Vi körde på Ekoln/Uppsala
    Den verkar vara riktigt snabb, vi körde ej med GPS men skulle tro att vi låg runt 15knop i vindbyarna på 7m/s, segel runt 6m². Nästan som att vindsurfa bra tryck i riggen och kändes bra under fötterna, var bara att sticka in fötterna i stropparna och köra iväg, trevlig leksak. Nu blir det att utöka leksakslådan med en sån här.

    Ok då verkar hastigheten vara jämförbar med mina hemmabyggen. Det ser dock ut som om denna sak är lite mer stabil och kontrollerbar av bilderna att döma…

    Det verkar som om fenan, som nästan ser ut som en med, gör att det funkar bättre på is/hårt underlag + att midjan gör att gippar fungerar bättre.

    Ser helt enkelt ut som en bättre produkt än en windski 🙂

  • jesse

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 07:59

    Sköna bilder Tommy!

    Var lite skeptisk till brädan först men efter en heldag på isen i går är jag helt såld! Närmare än vindsurfkänsla på snö eller is kommer man inte.

    Här följer en recension av premiärseglingen av Pirate is/snöbräda.

    Det blåste ca 6-7 m/s när jag kom ner till Skarholmen/Uppsala. Isen täcktes av ca 5-10 cm något blöt snö. Riggade på 5.0 och monterade den lila fenan, se ovan. Det gick lite knackigt i början och jag fick flera spinn outs. När jag ställde mig på brädan och började segla hade fenan kontakt med isen, men när jag fick fart började brädan flyta på snön vilket gjorde att fenan tappade greppet mot isen. Riggade om till 6.0 och bytte till den något djupare snöfenan och vilken skillnad det blev! Nu var det bara att kroka i, kliva i stropparna och luta sig tillbaka. Otroligt skön känsla! Brädan svänger bra och när man går in gippen gör man på samma sätt som på vattnet. En svårighet är när man skall flippa segel och flytta fötterna. Brädan är betydligt smalare än en vindsurfingbräda och i kombination med stora vinterkängor blir det lite klumpigt men det går! Ett tips är nog att satsa på smidiga dojor. Varför inte Atans vintrdojor? Stropparna skulle kunna vara bättre då de är lite sladdriga. Det borde gå att montera riktiga stroppar på brädan.

    Speed?
    I början på dagen var vinden inte så stark och den droppade något vid lunchtid. I slutet på dagen ökade vinden igen och på slutet hade jag pungdrag i 6-nollan! Med gårdagens förhållanden krävdes det ca 1 kvm mindre segel än vad som behövs på vattnet. Överis och knagglig is verkar inte vara något problem. Svårt att uppskatta hur fort det gick men jag tror att maxhastigheten igår låg på ca 25 knop. Jag har några videosnuttar filmade med mobiltelefon som visar hur fort det gick. Jag har inte lyckats ladda upp dem hit. Maila mig så kan jag maila filerna (små filer som man kan kolla på med VLC-media player).

    Sammanfattningsvis:

    Pirate Snow/ice-board är det närmaste vindsurfing du kommer på is/snö.

    + Som att segla på vatten
    + Funkar både på blankis och snötäckt is.
    + Lätt och smidig att ta med och enkel att använda.
    + Inte lika farlig som isbrädor med 4 medar. Tvärstoppar inte om man träffar på dubbelis.

    – Smal
    – Sladdriga stroppar
    – Känns som att fenorna kan förbättras

    Jag kan starkt rekommendera denna!

    / Jesse

  • fjant

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 09:46

    STOOORT tack för povturen igår Jesse!!! Smilet varade hela kvällen! Blir nog säkert att beställa en, helgrym!

    /Fjant

  • oaxen

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 10:34

    Intressant!

    Hur ser brädan ut i profil från sidan?

    Är fenan V-slipad precis som på isbrädor?

    Kan någon posta en bild på detta?

  • stickan

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 10:54

    Japp fick testa bygget men med 3-4 cm kramsnö var det för mjukt och det var svårt att hålla greppet. Men fryser det på lite och blir lite hårdare så tror jag det ska funka bra! Övergick till kite efter ett tag vilket funka bättre med skidor!

  • kinetic

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 11:11

    Oåxen: Fenan är V-slipad…Profilen ser ut som en surfbräda ungefär, ungefär 4-5cm tjock tills framför mastkassetten, framför mastkassetten är den “konkav” på ovansidan

  • oaxen

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 12:07

    Vad är den gjord av?

  • kinetic

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 12:16

    Oåxen: Plast:-). Man kan säg att det är en blandning av snowboard/vindsurfingbräda konstuktionsmässigt, en skumkärna som är laminerad med glasfiber, belaget är ett vanligt skidbelag med stålkanter runtom.

  • jesse

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 12:54

    @Fjant 365642 wrote:

    STOOORT tack för povturen igår Jesse!!! Smilet varade hela kvällen! Blir nog säkert att beställa en, helgrym!

    /Fjant

    Hehe! Jag såg surfnojan i dina ögon och klart man ställer upp! Faktum är att fem v-surfare provkörde brädan igår och samtliga blev helimpade. Nu längtar jag efter 10 m/s så att man kan köra 5.0! Beställ vettja! Hyffsat snabb leverans, ca 1 vecka.

    / Jesse

  • poppo

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 14:43

    @Jesse 365672 wrote:

    Hehe! Jag såg surfnojan i dina ögon och klart man ställer upp! Faktum är att fem v-surfare provkörde brädan igår och samtliga blev helimpade. Nu längtar jag efter 10 m/s så att man kan köra 5.0! Beställ vettja! Hyffsat snabb leverans, ca 1 vecka.

    / Jesse

    Tjena Jens!
    Ser kul ut den där, vad hamnade prislappen på?
    /Poppo

  • jps

    Medlem
    18 februari, 2007 vid 22:13

    @Jesse 365627 wrote:

    Sköna bilder Tommy!

    Var lite skeptisk till brädan först men efter en heldag på isen i går är jag helt såld! Närmare än vindsurfkänsla på snö eller is kommer man inte.

    Här följer en recension av premiärseglingen av Pirate is/snöbräda.

    Det blåste ca 6-7 m/s när jag kom ner till Skarholmen/Uppsala. Isen täcktes av ca 5-10 cm något blöt snö. Riggade på 5.0 och monterade den lila fenan, se ovan. Det gick lite knackigt i början och jag fick flera spinn outs. När jag ställde mig på brädan och började segla hade fenan kontakt med isen, men när jag fick fart började brädan flyta på snön vilket gjorde att fenan tappade greppet mot isen. Riggade om till 6.0 och bytte till den något djupare snöfenan och vilken skillnad det blev! Nu var det bara att kroka i, kliva i stropparna och luta sig tillbaka. Otroligt skön känsla! Brädan svänger bra och när man går in gippen gör man på samma sätt som på vattnet. En svårighet är när man skall flippa segel och flytta fötterna. Brädan är betydligt smalare än en vindsurfingbräda och i kombination med stora vinterkängor blir det lite klumpigt men det går! Ett tips är nog att satsa på smidiga dojor. Varför inte Atans vintrdojor? Stropparna skulle kunna vara bättre då de är lite sladdriga. Det borde gå att montera riktiga stroppar på brädan.

    Speed?
    I början på dagen var vinden inte så stark och den droppade något vid lunchtid. I slutet på dagen ökade vinden igen och på slutet hade jag pungdrag i 6-nollan! Med gårdagens förhållanden krävdes det ca 1 kvm mindre segel än vad som behövs på vattnet. Överis och knagglig is verkar inte vara något problem. Svårt att uppskatta hur fort det gick men jag tror att maxhastigheten igår låg på ca 25 knop. Jag har några videosnuttar filmade med mobiltelefon som visar hur fort det gick. Jag har inte lyckats ladda upp dem hit. Maila mig så kan jag maila filerna (små filer som man kan kolla på med VLC-media player).

    Sammanfattningsvis:

    Pirate Snow/ice-board är det närmaste vindsurfing du kommer på is/snö.

    + Som att segla på vatten
    + Funkar både på blankis och snötäckt is.
    + Lätt och smidig att ta med och enkel att använda.
    + Inte lika farlig som isbrädor med 4 medar. Tvärstoppar inte om man träffar på dubbelis.

    – Smal
    – Sladdriga stroppar
    – Känns som att fenorna kan förbättras

    Jag kan starkt rekommendera denna!

    / Jesse

    Blir det problem med riktiga stroppar kan du testa att göra stroppar av läder. Tex ett brett skärp. Det borde bli bättre (mindre sladdrigt) än de som sitter på original.

  • jesse

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 21:19

    Ok JPS…läder… I like ; ) ska fundera på saken. Har några gamla Vinsurfing Hawaii som ligger på balkongen och skräpar de kommer kanske funka.

  • fjant

    Medlem
    19 februari, 2007 vid 22:09

    Hur ser infästningen för stropparna ut? Antar att det kan bli tufft med vanliga v-surf stroppar om man kör med kängor. Med surfdojjor är det väl dock ok…

    Har nu beställt en egen bräda! Hoppas att den hinner komma till helgen!!! 🙂

    /Fjant

  • filipl

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 14:04

    Mycket spännande att läsa om era första intryck av denna bräda, jag funderar själv på att skaffa en.

    Fortsätt gärna och dela med er av era fortsatta intryck av den!

    Filip

  • Knatte

    Gäst
    20 februari, 2007 vid 15:13

    Priset på skapelsen är väl inte avslöjat ännu ???:tongue:

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Snösurf i helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.