Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed Haga Park 14 juni SVF

  • styret

    Medlem
    18 juni, 2014 vid 19:55

    vill inte slänga smolk i bägaren men vafan gjorde folk på revet den här dagen?
    Alla vet att man inte går iland där ute. Särskilt inte såhär års när det ruvas och häckas för fullt.

    Jag fick ett långt mail häromdagen som även gick till länsstyrelsen som inte verkar superglada.

    Snälla! Tänk på oss som hela tiden får stå i blåsvädret för att ni är oförsiktiga.
    Nu skriks det återigen om utvidgat surfförbud. Jag börjar tröttna på att alltid stå till svars och undvika frågor kring Beijers hamn från myndigheter.

    Som kuriosa så var Polisen på norra udden och avvisade vindsurfare från fågelskyddet vid kristi flyg. En var enligt säkra källor så pass stöddig och störig så att hade det itne varit ruttade softa poliser så hade dom plockat in honom pga ohörsamhet mot polis.

    Min ton kanske låter uppjagad, men den är bara trött och lite irriterad på att hela tiden få försvara våra rättigheter när folk inte kan hantera sina egna skyldigheter.

  • andersbq

    Medlem
    19 juni, 2014 vid 06:46

    Vi hade en tydlig regel att segla söder om bojarna och det fungerade väl. Jag såg aldrig någon på revet, men kan inte svara för alla. Tråkigt om detta hänt. Vi har poängterat att revet inte ska beträdas.

  • faster

    Medlem
    19 juni, 2014 vid 07:00

    Eftersom jag seglade i området såg jag surfare på revet och väskor, även stranden nedanför fågeltornet som går bort mot klubbhuset är det strandförbud även där låg det brädor, några valde att ta sin heatpaus där också.

  • tbsurf

    Medlem
    19 juni, 2014 vid 15:19

    Förhelvete sabba inte vid revet gubbar. Inte för att jag är så aktiv speedsurfare just nu men någon dag inom snar framtid vill jag kunna åka ner till dammen och dra några repor..

  • faster

    Medlem
    20 juni, 2014 vid 09:45

    Bifogar lite text från klagomålen.

    I år häckar ca 50 par skärfläckor på den sandrevel som i stort sett har varit över vattenytan hela våren. Häckningarna har så här långt varit mycket lyckade. En mängd ungfåglar knatar om kring på reveln, medan för andra par pågår ruvningen fortfarande. På reveln häckar i år hela 70 par silvertärna (minst). Det är för öländska förhållande en mycket stor koloni. Dessutom häckar (troligen) minst fem par småtärna, en art som minskar på ön.

    Tärnor och skärfläckor häckar direkt på sanden i helt öppna bon. Det innebär att för äggen och ungarnas överlevnad krävs att en av föräldrarna ruvar medan den andra bevakar och jagar bort eventuella predatorer, något som de är riktigt bra på. Men, om de vuxna fåglarna tvingas bort är ägg och ungar helt oskyddade för predatorer som gråtrut och kråkor. Ett par ungar snappas snabbt upp av en gråtrut och några ägg rövas lika lätt.

    Uppe på sandreveln just där de flesta tärnorna häckar låg fyra ryggsäckar och en bräda. Dessutom höll en surfare på med något “mek” med sin bräda också upp på reveln. Ytterligare en surfare gick upp på reveln strax efter att “mekaren” gett sig av. Tärnorna var under hela tiden upp i luften, men sökte sig ständigt ner mot bona innan de stördes igen.

    Det var lite text från ett långt klagobrev. När vi är där måste vi hålla oss utanför bojarna, den så kallade säkerszonen ni pratade om på skepparmötet är alltså inte ok att vara i. Och glöm inte bort att det gäller även stranden efter klubbuset och norr ut och hela vägen till Beijershamn. Kom igen nu grabbar annars är vi snart av med Sveriges bästa speedställe.

    Glad midsommar på er.

    Robert Stavnås

  • martin-m-a

    Medlem
    20 juni, 2014 vid 22:51

    Ja detta är absolut ingen bra ” reklam” för oss . Vi måste se till att sköta oss och se till att detta inte händer igen !

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Speed Haga Park 14 juni SVF

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.