Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spelar storleken någon roll?

  • Spelar storleken någon roll?

    Publicerad av cheech på 26 maj, 2011 vid 16:09

    Funderar på en ny bräda, som kommer göra mig outstanding! Men hur stor skillnad gör egentligen storleken? Tips och råd kring de bitarna mottages tacksamt. Min nuvarande är 138/39 och jag funderar på en mindre längd mässigt, men hur liten är frågan.

    cheech svarade 12 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • alohasurfer

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 16:33

    Beror lite på vad du väger och hur lång du är, men det finns andra bitar som är viktigare för hur brädan uppför sig, som rockerkurva, flex, och om ändarna är breda och kantiga eller smalare och avrundade. Sen beror det så klart på vilken typ av kiting du föredrar; wake style, free ride, vågor osv.

  • cheech

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 16:49

    Just nu anser jag mig vara för dålig trick mässigt för att kunna påstå att jag egentligen kör något av dem. Men lutar mer åt wakestyle. Är 175 cm kort strax över 80 kg, utplacerat klart olämpligt på kroppen. Har inte direkt testat några andra brädor tidigare, vilket klart kan vara något. Men hur mycket kan det skilja på saker som pop osv kontra faktisk teknik?

    Har en kortperiod kört en äldre Naish sol som skar rakt igenom choppet medans min nuvarande är rena puckelpisten i jämförelse.

  • dadil

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 19:09

    jaa.. som du skriver så kan det skilja mycket på olika brädor. Längden är en av de viktiga faktorerna, men som aloha skrev ovan finns det många fler och minst lika viktiga… varför vill du ha en mindre?

    fråga: “Men hur mycket kan det skilja på saker som pop osv kontra faktisk teknik?”
    svar: 7,6

  • cheech

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 20:58

    Jag är främst ute efter en ny, och tänker mig då en mindre för att komplettera mot nuvarande bräda. En mindre bräda tänker jag mig spontant är smidigare… Samtidigt kan det finnas nackdelar med en mindre bräda som man då måste tänka på och väga upp.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Spelar storleken någon roll?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.