• Publicerad av moppepojken på 20 september, 2011 vid 20:05

    Tjena, när jag surfar i planing så får jag spinnout ibland, mest när jag försöker ta höjd.
    Vad beror det på?

    Jag kör på en 360 evolution 150l, 7.0 m2 och en 34 cm fena

    Jag tror jag fick med lite lite spinnout på filmen.

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=Maam75569rQ”]surf i stenungsund – YouTube[/ame]

    _frippe_ svarade 12 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • maglu

    Medlem
    20 september, 2011 vid 20:16

    Rätt liten fena till den storleken av bräda och segel. Minst 45cm är nog inte fel. Till min fanatic shark 145l tror jag det var en 48cm fena som följde med. Kan köra runt 34cm, men då med ordentligt tryck i seglet o riktigt bra fart. Men då måste man va mjuk på bakfoten och dra åt sig direkt man känner spinout-tendens.

    Annars sjögräs? Är fenan fri från skador?

  • moppepojken

    Medlem
    20 september, 2011 vid 20:24

    Tack för svar.

    Den fenan som följde med när brädan köptes är 25cm, konstigt.

    Sjögräs är det inte.

    Fenan är skavd lite, har försökt slipa så det blir runt och jämt. Tror du det påverkar mycket?

  • v-thun

    Medlem
    20 september, 2011 vid 20:25

    ja brukar lägga mer tryck på mastfoten när ja känner att det är nära en spin-out, tycker det funkar för mig men någon får gärna rätta mig om jag har fel!

  • maglu

    Medlem
    20 september, 2011 vid 20:35

    Jag tycker själv inte att typiska skador av att varit i botten påverkar spinuot så mycket, tänker då på slitage i änden av fenan, speciellt inte om man slipar till ojämnheter. Det jag tror är värst är framkant, bakkant och värre ju närmare basen av fenan, som skapar turbulens och drar ner luft (mest gissningar nu 🙂

    Om det börjar låta och det sugs lite luft kan det räcka att lätta på trycket på bakfoten, o mer tryck på mastfoten är säkert bra.
    Om helt börjar släppa gäller det att snabbt dra åt sig bakfoten så mycket det går, falla av, kanske lätta på skotningen, får att få fenan att greppa igen. Sen kan man lägga tryck och styra upp i vind igen.

  • claes6

    Medlem
    20 september, 2011 vid 21:11

    Dels låter det som en lite för kort fena för det seglet och den brädan. Dels ser det (på filmen) ut som att du lutar dig ganska mycket snett utåt bakåt = mer tryck på fenan. Pröva att luta dig mer vinkelrätt ut från brädan, på så sätt får du lättare att balansera mellan tryck på mastfoten och tryck på fenan.

  • moppepojken

    Medlem
    21 september, 2011 vid 17:42

    Det känns faktiskt som jag har lite för mycket tryck på bakre foten. Lite svårt att hitta balansen. Sen så är det väldigt lätt att jag faller framåt (som i slutet av filmen) när jag är mer vinkelrät ut från brädan. Men det är väll bara att öva och öva så hittar jag en bra balans 😀

    Vad ska jag köpa för fena och storlek?
    Vad händer om man har för stor fena?

  • maglu

    Medlem
    21 september, 2011 vid 18:36

    För stor fena: i hög fart kan du börja få problem att hålla ned lä-kanten, för mycket lyft på fenan. Svårt att kontrollera brädan rent allmänt.

    För lättvind funkade en 50cm race-orienterad fena jättebra till min 145liters freeride med 7.0 och större. Inga problem att köra 24-25knop med den. Blåser det mer sätter du på den mindre fenan. Då utökar du området du klarar hålla samma segel.

  • moppepojken

    Medlem
    21 september, 2011 vid 19:01

    ojj 50 cm, vad långt =) Lite skillnad gentemot fenan som hör till brädan som är på 25 cm.

    så hur fortare det går/blåser mer = mindre fena.
    större segel = större fena =)

    Funderar på att köpa en weed fena. Är det nån skillnad från en vanlig freeride fena förutom att sjögräs åker av. Inte sämre egenskaper?

    Lite svårt att se kanske men ungefär hur många knop kör jag i filmen?

  • davven

    Medlem
    21 september, 2011 vid 21:46

    34 cm bör funka “om det är en weed fena.” Är det en rak fena så är det nog lite galen konfiguration.
    Lessacher chameleon funkar bra, jag har själv kört 27 cm en hel del
    till 6.5/7.5 med en 77cm bred bräda. Funkar sådär ute i choppen, att få upp prylarna i 25 knop är inget svårt men sedan blir det lite känsligt. Överiggad 6.5 får jag till och med spinout i jippen “ofta” vilket inte är ngn höjdare. Testat samma fena/bräda med 5.4, då är det ett helt annat bett. Lite roligare och köra när man kan koncentrera sig på och gasa.

    För plattvatten är det helt andra regler som gäller, har provat 24 cm weed på samma 77cm breda bräda och gått över 30 knop utan spinout med ett helt vanligt 5,3 crossover segel.

  • kinetic

    Medlem
    21 september, 2011 vid 22:11

    Du kör på sin höjd 18-19 knop gissar jag. Jag är ingen fen-expert men med hyfsad teknik så klarar man sig bra med mindre fenor. Körde själv i somras en 30cm rak Lessacher B+F Speed fena (ultra-tunn profil o betydligt mindre yta än vad som är normalt för 30cm) på en 58cm bred planka med 7.9 utan minsta tendens till spinout väl “uppe i fart” (20knop +). Det är bara på det o nöta lita mer, försök o “slappna av” o hitta en bekväm position, får du upp några knop till i fart så kommer 34:an att bita ordentligt bra, utan spinout-tendenser.

  • s66

    Medlem
    22 september, 2011 vid 07:37

    Pressa mer så slipper du spinout, dessutom sträva efter att ha mer konstant tryck på brädan. Fenan är inte för liten.

    Mvh Andreas

  • mr-jibe

    Medlem
    22 september, 2011 vid 09:36

    Har hört att anledningen dels är fenstolek men även att det ofta händer när brädan lyft lite, alltså hoppat så tycker jag brädan kan slajda! 😀 Det du bäst gör mot detta är att falla av kraftigt! Kolla gärna beginner to winner där det finns en mycket bra anvisning (film såklart) hur du gör.

  • moppepojken

    Medlem
    22 september, 2011 vid 11:44
    davven;670651 wrote:
    34 cm bör funka “om det är en weed fena.” Är det en rak fena så är det nog lite galen konfiguration.
    Lessacher chameleon funkar bra, jag har själv kört 27 cm en hel del
    till 6.5/7.5 med en 77cm bred bräda. Funkar sådär ute i choppen, att få upp prylarna i 25 knop är inget svårt men sedan blir det lite känsligt. Överiggad 6.5 får jag till och med spinout i jippen “ofta” vilket inte är ngn höjdare. Testat samma fena/bräda med 5.4, då är det ett helt annat bett. Lite roligare och köra när man kan koncentrera sig på och gasa.

    För plattvatten är det helt andra regler som gäller, har provat 24 cm weed på samma 77cm breda bräda och gått över 30 knop utan spinout med ett helt vanligt 5,3 crossover segel.

    Det är en vanlig fena alltså ingen weed fena.

    vad menar du med konfiguration??

    Den svarta är (34)
    Den vita är den fenan jag fick med brädan. Använder den inte. (25)

  • kris

    Medlem
    22 september, 2011 vid 15:39

    Det brukar funka med mindre fenor desto bättre teknik man har, 34 behöver inte alls vara fel. Beror på brädan också, Evolution är ju en rejäl sak med bred akter och till 7.0 skulle jag tippat att 40 cm är mer passande på pappret.. Men det beror på så många andra faktorer också, din vikt, seglingsteknik..

    Känner du att du lägger för mycket tryck på bakfoten (du sa det va?) så försök ändra det i första hand. Mer tryck framåt på mastfoten som sagt, ett bra tips är att “rotera” framåt över främre axeln så överkroppen kommer lite mer ut/fram. Kastfall kan vara lurigt innan man är van, gör små justeringar, oftast behövs inte mycket alls. Det ser ut som du har ganska långa linor, det är bra då man övar det här 🙂

    Sen vet jag inte om kameravinkeln ljuger, men du ser ut att hålla ganska långt bak på bommen(även linor). Testa att flytta fram dig själv i riggen s a s, tror mer tryck på mastfoten kan komma på köpet då. Det är lätt att tynga ned aktern för mycket då man tuggar höjd.

    Sen skulle det vara ett lyft för dig att gå ned på en mindre bräda, du verkar plana rätt bekvämt i stroppar och med sele, på västkusten dessutom. Vet inte vilka vindar du är van att köra i, men jag tror du skulle ha superkul med en lättare och snärtigare bräda.

  • glader

    Medlem
    22 september, 2011 vid 15:49

    Jag tycker defintivt du skall göra iordning fenan. Vet själv att ett enda strå med sjögräs kan förstöra fenans egenskaper och då tror jag också att dina skador kan påverka mycket. Köp Plastic Padding Glasfiberspackel (det gröna kletet med fibrer i), fyll i alla håll och slipa helt jämnt med våtslippapper. Själv låter jag aldrig ens grafik av det slag du har på fenan sitta kvar. Drar man handen över den känner man ju att det är jätteojämnt. Kan omöjligt vara bra.

    Nästa gång du är ute tycker jag att du skall testa en övning. När du kommit upp i fart så försök att få spinout. Pressa stenhårt med bakfoten åt sidan. Till din kanske stora förvåning kommer du med största säkerhet att misslyckas. Spinout kommer sällan i fart när man har rätt tryck på fenan. Mycket mer typiskt om du gör ett litet chop-hopp och landar med nosen för mycket åt lovart. Tänk på att vara vaksam på det. Du kan också testa att flytta bak mastfoten lite. Du verkar ha den ganska långt fram. Med mastfoten längre bak minskar risken för spin-out (för mig i alla fall).

    Sedan är det också så att man med tiden får mindre och mindre spin-out. Man lär sig känna dem tidigare och lär sig häva dem bättre.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.