• moppepojken

    Medlem
    22 september, 2011 vid 16:34

    Kul att så många svarar. Det är en hel del att läsa 😀

    Jag började faktiskt surfa med “nyare grejer” i början av sommaren och det var inte så länge sen jag fick min första planing, jag lärde mig vattenstarta etc.
    Har inte lärt mig gippa än.

    Så att köpa en mindre bräda får jag nog vänta med lite…

    När jag körde med linor för första gången (kanske 15-20) gånger sen så satte jag bara fast dem på bommen där det såg ut som att dom satt bra. Sen har jag bara kört, dom har ju ändrats då och då men har inte tänkt särskilt mycket på det. Det har ju funkat =)
    Har läst att dom ska vara ca 1/3 ut från bommen etc men har inte kollat det eftersom det har funkat bra.

    Sen så känns det som att dom ska sitta lite olika beroende på om man tar höjd och har planing eller inte osv.
    Så lite svårt att hitta där dom sitter perfekt.

    Jag har mastfoten i mitten.

    Som du ser så är det lite skav på fenan. Får ta och fixa det. Tack för tipset

  • kinetic

    Medlem
    22 september, 2011 vid 17:01

    Lite skav? Den där fenan är tok-skavd, fixa den o det kommer bli mycket bättre. Jag fixar mina fenor så fort jag “skavt” de oavsett hur litet det är…

  • glader

    Medlem
    22 september, 2011 vid 18:29

    Ang tampplac. Om du inte funderat mycket på det har du med största sannolikhet tamparna för långt fram; det är osannolikt att du prickat rätt direkt. Hade du satt dem för långt bak hade du märkt det. För långt fram är mer bedrägligt. Det kan kännas ok, men resultera i att du skotar in för lite (vilket jag nog delvis tycker att du gör i filmen). Jag fick som råd att det skall kännas balanserat, men att det skall kännas ok att släppa bakhanden, men obehagligt att släppa frahanden. Då är man bra balanserad när vindbyarna kommer. Det är väldigt lätt att missa att skota in i dem annars. Tänk på att allt trim handlar om finjusteringar. Flytta 2cm i taget och se hur det känns.

    En sak till jag glömde: en vanlig orsak till spinout är för lite nedhal. Då får man lätt för mycket sidokraft på bakhanden. Lägg gärna upp en bild på ditt riggade segel så kan du få riggningen kollad.

  • moppepojken

    Medlem
    28 september, 2011 vid 16:49

    Jag har slipat ner alla ojämnheter på fenan nu bara klarlack kvar.

    Jag tar en bild på seglet nästan gång jag är ute =)

  • canoya

    Medlem
    29 september, 2011 vid 09:32

    För att häva spinout tycker jag det hjälper att trycka ner hälarna lite och på så sätt ge fenan lite “hjälp” av kanten genom att man fotstyr lite lätt upp i vind en kort sväng och sedan planar ut brädan och faller av lite igen.

  • kesoone

    Medlem
    29 september, 2011 vid 19:30
    moppepojken;671337 wrote:
    Jag har slipat ner alla ojämnheter på fenan nu bara klarlack kvar.

    Jag tar en bild på seglet nästan gång jag är ute =)

    En med formula och 70cm fena skulle grina om han såg din fena. Den är en katastrof. Men det är inte lika kritiskt på din storlek och typ av fena.
    Hur som helst är klarlack helt fel. Den ska inte vara tok-blank.
    Köp spackel på sprayburk försök bygga upp de värsta hacken och groparna men också för att få en yta som du kan slipa med sandpapper typ 600 och gärna avsluta med 1000(korn per cm²) på de stora ytorna ska du slipa bort i stort sett allt spackel och bara lämna det i hack och gropar…
    Vet inte om jag lyckats förklara nåot förståeligt 😀 Även om du inte ger dig på spackel så skippa klarlacken.

  • glader

    Medlem
    29 september, 2011 vid 19:57

    Såg ut som att du hade ett hack i bakkanten också. Du glömde väl inte att fixa det? Lika viktigt som framkanten.

  • swe-496

    Medlem
    29 september, 2011 vid 20:45

    Skulle hellre spackla och laga upp fenan med ett spackel som heter WC watertight. Mer lättarbetat och lättare att få jämnt medans man spacklar (minimerar efterjobbet), det är dessutom hårdare än det gröna kletet från plastic padding när det har härdat klart.

  • moppepojken

    Medlem
    30 september, 2011 vid 15:30

    Synd jag läste det här nu.

    Jag slipade ner en bit på kanten och formade om den istället för att spackla igen hålen. Sen så lackade jag den med klarlack.
    Ska jag slipa ner klarlacken ?

  • jr555se

    Medlem
    30 september, 2011 vid 19:46

    slipa ner tycker iaf jag låter onödigt, rugga upp klarlacken så du inte har en blank yta med 1000 våtslippapper.
    Slipriktning såg jag att lessacher duo har i färdriktningen så jag antar att det är att föredra =)

    Posta gärna resultatet så får du mer rättvis bedömning

    -johan

  • _frippe_

    Medlem
    30 september, 2011 vid 20:31
    moppepojken;671516 wrote:
    Synd jag läste det här nu.
    Jag slipade ner en bit på kanten och formade om den istället för att spackla igen hålen. Sen så lackade jag den med klarlack.
    Ska jag slipa ner klarlacken ?

    På den där typen av fena är det inget problem. Slipa ner så det blir någorlunda jämnt bara. Spinout beror nog (minst) lika ofta på fel teknik som fenan. Försök ha tyngd genom riggen (eller iaf balans mellan fötter/rigg) när du seglar och dra fötterna mot dig om du känner att spinouten är på gång. Segla helt enkelt inte med all tyngd/tryck ner genom benen så kan man köra med väldigt små/trasiga fenor utan att få spinout.

    Känslan när man har rätt trim är att det inte spelar någon roll om man hoppar och har noll motstånd på fenan, man kan fortsätta i samma setup ändå. Balans mellan tyngd på fötterna och i riggen helt enkelt.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.