Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sportcheck – Chile/Topocalma med GoogleEarth

  • Sportcheck – Chile/Topocalma med GoogleEarth

    Publicerad av frippe75 på 19 augusti, 2006 vid 06:36

    Precis som för övriga windsurfsverige finns inte mycket annat än att drömma sig bort… Jag är förtillfället i Chile/Topocalma 🙂

    Funderar på spotet till nästa sommar….

    Har ju läst ett antal artiklar om dom otroligt fina och “consistent waves” som rullar dag efter dag på sommaren… Och enligt alla artiklar blåser det 5.0 på förmiddagen och 4.0 på eftermiddagen…. jaja kanske inte alla dagar..

    Efter att ha kollat med google earth undrar jag om jag drömmer eller om det är verkligen är ett enda långt bryt på topocalma….

    Kolla bilden!!!

    Sedan har jag mätt ut vågperioden… om man nu kan göra detta vetenskapligt i google earth 🙂

    Bifogar lite vågdata ifrån årets Juli månad….

    Själva spotet ligger TILL Höger om den blåa markeringen

    pelleparon svarade 17 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • willyskipper

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 10:13

    Jag tycker att det verkar vara bäst med vind i nov.

    Johan

  • _Frippe75

    Gäst
    19 augusti, 2006 vid 15:09
    willyskipper wrote:
    Jag tycker att det verkar vara bäst med vind i nov.

    Johan

    Vad baserar du det på??

    Enligt alla artiklar ska man inte stirra sig blind på vindprognoser då det alltid blåser mer.. Lite som Marocko … där det står 8 m/s men blåser 15 i Molay

  • surfslusken

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 15:15

    Vad baserar du det på??

    Enligt alla artiklar ska man inte stirra sig blind på vindprognoser då det alltid blåser mer.. Lite som Marocko … där det står 8 m/s men blåser 15 i Molay

    Flytta till Marocko då Frippe om allt är så förbannat bra där!!!

  • willyskipper

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 15:35
  • jonatan

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 13:44

    Jag tyckte mars såg ut som den bästa månaden. Men vågorna var väl lite större under deras vinter (sommar här). Dock tycker jag det såg ut som det räckte gott och väl på de filmer jag sett därifrån.

  • pelleparon

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 15:14
    frippe75 wrote:
    Precis som för övriga windsurfsverige finns inte mycket annat än att drömma sig bort… Jag är förtillfället i Chile/Topocalma 🙂

    Funderar på spotet till nästa sommar….NÄ gör inte det

    Topocalma seglas på vår vinter. Att det står sommar i en del reportage måste bero på att det är sommar i Chile då. Vindsäsongen i mellersta Chile liknar Sydafrikas dvs vind från november till mars. Säkrast i mitten av säsongen.

    Topocalma är gryyyyymt bra. Jag har hunnit med två resor dit och kommer att åka tillbaka så fort tillfälle ges igen.

    Vill du segla i Chile på vår sommar skall deras vintersegling i norra Chile, enligt localsen, vara grym…..men det blir ökenliv då, eeeehhh, i dubbel bemärkelse då:) Å andra sidan kan man kombinera med skidåkning i världsklass.

    Om någon vill veta mer om Chile så har jag rätt mycket info. Bara att höra av sig.

    Per

  • imported_borje

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 16:41

    Vad jag förstått behöver man tillstånd för att ta sig till Topocalma, brukar det vara några problem? Hur långt är det från Santiago till Topocalma? Finns det bra spots närmre Santiago? Är det billigt att hyra bil, hur bor man, vart bor man, vad kan budgeten hamna på om man vill vara där i en månad och i huvudsak windsurfa i Topocalma?

    Många frågor 🙂

  • imported_borje

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 16:42

    Hade tänkt åka i dec/jan i så fall. Då är det väl hyfsat blåsigt.

  • frippe75

    Medlem
    20 augusti, 2006 vid 17:34
    Borje wrote:
    Vad jag förstått behöver man tillstånd för att ta sig till Topocalma, brukar det vara några problem? Hur långt är det från Santiago till Topocalma? Finns det bra spots närmre Santiago? Är det billigt att hyra bil, hur bor man, vart bor man, vad kan budgeten hamna på om man vill vara där i en månad och i huvudsak windsurfa i Topocalma?

    Många frågor 🙂

    Det verkar vara ca 16mil mellan Santiago och Topocalma… Det finns ett spot norr om topocalma men det är ungefär samma körsträcka då santiago ligger rak in i landet.

    Topocalma låter enligt dom repotage som ett campingäventyr….

    Hur är vatten tempen… ganska kallt???

    Går det att åka dit med familj eller måste man släpa med sig odrägliga surf “kompisar” 🙂

  • Johan!!

    Gäst
    21 augusti, 2006 vid 10:05

    Tillstånd är inget problem så länge du är turist. Då lämnar du in ditt pass vid grinden och du får tillbaka det när du lämnar samma dag. Man får alltså inte övernatta på området.

    Jag betalade 16000kr för att hyra bil (Kia Rio) i 3 månader när jag var där. Bensinen är dock ganska billig, dessutom tillkommer ju vägtullar. En 4 hjulsdriven bil är ett stort plus i chile även fast det inte är ett måste. Största fördelen med 4 hjulsdrift är att man tar bara bilen och bränner iväg längs sandstränderna och då kan man garanterat hitta helt egna platser. Även de mer kända platserna som topocalma var jag med om att vindsurfa ensam på.

    Tyvärr är boendet ett problem vid topocalma. Det finns en camping ungefär 30 min bort men den vägen är fruktansvärt dålig. Sen finns det en liten stad ungefär 1h ifrån där det finns några vandrarhem.

    Vinden ska vara som bäst i december på de flesta ställen. Vinden är inte alltid att lita på. Räkna med att få ett par dagars stiltje med jämna mellanrum. Men när vinden väl kommer så blåser det alltid 4,0-5,0 och den håller oftast i sig i ett par dagar. Alltså ingen ide att ta med sig freestylebrädan. Skulle det vara dålig prognos så kan man alltid dra norrut till en sjö mitt i bergen som heter Puclaro. Där blåser det ALLTID! Jag seglade där varje dag i en månad och använde som störst 5,2.

    Vattnet är ganska kallt, Chile ligger vid en kallvattenström från antarktis. När jag var där i jan-apr så låg temperaturen på en 15C.

    Men Chile är ett fruktansvärt häftigt land att vindsurfa och resa runt i!

  • imported_borje

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 13:15

    Ja, man blev ju inte mindre sugen nu precis 🙂 Låter mycket lockande. Tack för denna info.

  • imported_borje

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 13:16

    En annan sak förresten, finns det nån hyffsad windsurfing shop i santiago om något skulle paja?

  • imported_borje

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 13:21

    Man blev inte mindre sugen nu precis 🙂

    Finns det nån hyffsad shop i santiago om något skulle ryka sönder?

    Ligger det inte någon liten sjö/kisspöl precis vid topocalma, alltså precis bakom stranden, det ser ut så på bilder jag tittat på.

    Tack för all info!

  • imported_borje

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 13:21

    oj, nu kom det visst många inlägg, sorry.

  • pelleparon

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 15:06
    Borje wrote:
    Man blev inte mindre sugen nu precis 🙂

    Finns det nån hyffsad shop i santiago om något skulle ryka sönder?

    I Santiago finns åtminstone två större shoppar. Priserna avskräcker dock något……

    Ligger det inte någon liten sjö/kisspöl precis vid topocalma, alltså precis bakom stranden, det ser ut så på bilder jag tittat på.

    Pölen är en lagun som floden som rinner från bergen fyller på med vattnen. När smältvattnet minskar täpper havet igen utloppet med sand och lagunen växer med säsongen. Under helar januari förra året var den ett perfekt freestylespot.

    Per

    Tack för all info!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sportcheck – Chile/Topocalma med GoogleEarth

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.