Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Staffan teoriterroriserar om månen, tidvattnet och vinden

  • Staffan teoriterroriserar om månen, tidvattnet och vinden

    Publicerad av s på 7 augusti, 2002 vid 14:40

    En kompis träffade för några år sedan en stockholmare i Apelviken. Denne vindsurfande stockholmare bokade ofta in sig i Ulf “CLS” Larssons stugor men han åkte endast till Varberg då det var fullmåne eftersom han hävdade att det alltid blåste vid fullmåne. Otroligt korkat va? För så kan det väl inte vara?

    Denna historia kom upp i midsomras – då det var fullmåne och blåste!
    Vid en mer nogrann koll i dagboken om vindarna i Varberg denna vår sommar så stämde detta otroligt väl – det har blåst vid varje fullmåne!!!!

    Det satte igång hjärnkontoret och här är min teori:

    — Först lite bakgrund saxat från http://www.ihrelawfirm.se/frame4a.htm

    Tidvatten = Tide Höjningar och sänkningar av havsytans nivå som uppstår framför allt genom månens, men även genom solens, dragningskraft. Högvatten kallas flod (high tide, high water) och lågvatten ebb (ebb, low water). När måne och sol vid fullmåne och nymåne samverkar blir nivåskillnaderna extra stora (springtidvatten, spring tide) och när de motverkar varandra (niptidvatten, neap tide ) blir nivåskillnaderna mindre.

    —slut saxat—

    Månen påverkar således tidvattnet, det är större skillnader då det är fullmåne.
    Tidvattnet kommer två gånger per dygn. Det vill säga att det är ett fjärdedels jordklot mellan hög och lågvatten peakarna. 6 timmar.

    I skagerak/kattegat är det inte så stora skiftningar i tidvatten – ett par decimeter eller så. Men eftersom havets yta är såpass stor så borde det påverka lufttrycket i atmosfären en del ändå. Tidvattet borde därmed påverka turbulensen och luftströmarna.

    Min teori är med denna bakgrund att: då ett lågtryck sammanfaller med stora tidvattensvängningar (speciellt springtide alltså) så kan det påverka vinden. Trycket i atmosfären skiftar mer i och med havets rörelser och det rör om och gör luften mer turbulent.
    Om lågvatten sammanfaller med ett lågtryck så borde högvattnet sammanfalla någotsånär med det intilliggande vädersystemet (troligen ett högtryck). Det gör att vid lågvattnet borde lufttrycket i atmosfären falla, ge ett lägre lufttryck och således förstärka lågtrycket. I och med att högvattnet påverkar det intilliggande högtrycket i motsatt riktning så borde det bli tätare mellan isobarerna och vinden borde således öka!!!!
    Det omvända kan då infalla då det blir högvatten – låg-/högtrycken försvagas, isobarerna blir glesare och vinden avtar.
    Eller om det inte är stora tidvattenskillnader så är havet lugnt och lågtrycket påverkas inte av turbulenta luftströmmar.

    Kan det vara så?
    Eller har jag bara hittat en ursäkt att köpa den där tuffa klockan med tidvattenvisare som jag egentligen vill ha men inte insåg nyttan med i Sverige???

    Staffan

    PS.
    Jag kan härmed avslöja att det kommer blåsa den 22/8, 21/9, 21/10, 20/11, 19/12 i år. Det vill säga att SM i Wave/Freestyle får vind i år! Dock inte Waveclassic (men eftersom det inte är någon måne alls då så kanske teorin funkar på nollmåne också – vad tror ni?)
    DS.

    s svarade 21 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • getwet

    Medlem
    7 augusti, 2002 vid 16:07

    Kan berätta att jag träffat en herre (troligen samma person som din kompis träffat) som fört dagbok över vindarna ett par säsonger och man kunde helt klart se ett samband med månen. Har själv inte tagit det på allvar men kanske man skulle………
    Under sex års tid har jag varje år varit på Fuerte under april månad och där haft mycket kontakt med yrkesfiskarna i Corralejo, där dom påpekar samma sak……så det kanske ligger något i det där som jag inte riktigt ändå vill tro på….
    Så vi får väl se nu kommande datum som du angett!!!

  • s

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 06:37

    Det var den bekräftelse jag väntade på, nu bokar jag Danmark den 23-25:e augusti – och köper den tidvattenklocka jag gjort mig förtjänt av… 😉

    Jag skall förresten skriva till SMHI och fråga vad de säger. Med risk för att bli utskrattad.

    Staffan

  • rrd

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 07:07

    Intressant teori! En surfares dröm är väl att med stor säkerhet kunna förutsäga vinden en ganska lång tid innan…

    Vad jag har förstått så är det mycket komplicerat att förutspå hur vädersystem kommer att bildas och röra sig. De lågtryck över brittiska öarna som vi ofta längtar efter är ofta inte ens bildade när meteorologerna börjar nämna dom i sina prognoser. Dagen begränsning är tydligen kapaciteten i datorerna för att klara av att köra simuleringsmodellerna.

    Med en hyfsad säkerhet kan man förutsäga vindar ca 4 dagar framåt har jag hört SMHI uttala sig om. Är det förresten något seriöst bakom Vindguru-siten? Med vilken säkerhet? Vindar över vattnet?

    SMHI har en tendens att ändra sig väldigt snabbt mellan sjörapporten 13-15.55-21.55-o 7.55 jämfört med DMI. Kanske beror detta på att de vill vara mer säkra innan de ökar en vindstyrka? Typ 15.55 låter inget vidare V 6-10 för att sen säga 11-14 21.55!

    Lite sent att åka om man ska resa ca 50 mil till Apelviken.
    Höll på så här i 13 år. Nu bor jag 800 m från viken.

    Du måste meddela vad SMHI tyckte om teorin!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 07:15

    Ska genast boka in möten i min jobbkalender dessa datum…..

  • thundal

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 08:41

    Ääuum,
    Staffan Staffan, va inte orolig, trots att du känner dig förvirrad pga den långa frånvaron av vind. Det gör vi alla ibland.

    Jag kan rekommendera en privatpraktiserande psykolog som bl a arbetar med de-briefing av svåra fall av ingen-vind-psykoser. Ingen-vind-psykoser uppstår vanligen hos människor som är mycket starkt beroende av vindsurfing och under längre tid inte får utlopp för denna drift/böjelse. Detta förvirringstillstånd går att bota och det är ingen man behöver skämmas för ;-))

    Man kanske skulle åka till Klitmöller den 23/8 ändå. (Känner mig lite förvirrad själv faktiskt)

    /Stefan

  • s

    Medlem
    8 augusti, 2002 vid 12:36

    Min fråga till SMHI



    Hej

    Vi är ett gäng vindsurfare på västkusten som har lite teorier om månens och
    därmed tidvattnets påverkan på vinden och lågtryckens intensitet.

    Det är så att det finns en kille som fört dagbok senaste två åren och har
    prickat väldigt många blåsiga dagar då det är fullmåne. Han säger inte att
    det bara blåser då, men han hävdar bestämt att det är vindsäkrare vid
    fullmåne.

    Efter en egen koll på hur det blåst i sommar så prickar vi väldigt bra
    vinddagar precis då det är fullmåne.
    Har ni någon statistik över detta? Ni borde ju ha väderstatistik bakåt i
    tiden.
    Vi har lite väderstatistik på vår hemsida http://www.apelviken.nu, vi har en
    väderstation och en webbkamera kopplad till sidan. Och fullmåneteorin
    stämmer ganska bra med statistiken under våren också.

    Sedan har jag en väldigt bra teori om varför det kan bli blåsigare vid
    fullmåne, att lågtrycken kan fördjupas av lågvattnet som gör att det blir
    ett lägre tryck i atmosfären i och med att en stor yta sänker sig. Den
    kanske inte håller vetenskapligt men den är intressant att dra upp framför
    grillen efter en bra surfdag!

    Tacksam för svar!

    MVH Staffan



    SMHI:s svar:

    Staffan,

    Som Du kanske anar ställer sig Vetenskapen högst skeptisk
    till er hypotes. Den är inte ny. Liknande hypoteser var
    vanliga under 1800-talet, men närmare undersökningar gav
    inget mätbart samband. Inte heller kunde man komma på
    någon anledning varför det skulle vara så. Lågryck bildas
    ofta flera tusen kilometer bort från det område där de
    är som intensivast. De lever också flera dagar, medan
    tidvattnet växlar två gånger om dagen. Månens faser
    växlar ju mer sällan, så inget av deras perioder stämmer
    med frekvensen av lågtryck vilket ligger på en var
    4-5 dag.

    Men, om ni verkligen anser er ha belägg, strunta i
    att vädja till Vetenskapen och öppna en egen väderbutik.
    Tidvattnet kan ju prognoseras år i förväg, så kan ni erbjuda
    någorlunda korrekta stormvarningar flera år i förväg så har
    ni MILJONER att förtjäna 😉

    Med uppmuntrande hälsningar

    Anders Persson, meteorolog SMHI



    Så var det med det. Inget samband bevisat… Teorier från 1800-talet.
    Så jag är väl lite trög, såsom de fiskare som säger att det finns ett samband, och stockholmaren som bokar resor till Varberg vid fullmåne.

    Jag skrev ett följdsvar också.



    Det finns alltså miljoner att hämta! 😉

    När jag menade att månen skulle kunna påverka lågtrycket är ju det pga att det är springtide då det är fullmåne. Om en springtides lågvatten sammanfaller med ett lågtryck på västkusten så borde en sänkt vattenyta sänka lufttrycket ytterligare. Om det då är ett högtryck ett kvarts jordklot bort så borde det omvända ske där, ge ett högre lufttryck i atmosfären. Det vill säga att isobarerna blir tätare och vinden ökar! 😉
    Alltså skulle en springtide förstärka de redan befintliga systemen, inte skapa nya.

    Ok, jag får väl söka en forskartjänst och undersöka detta ordentligt. Det finns ju som sagt miljoner att hämta!

    Nu när jag börjat diskutera detta i ett forum på nätet för vindsurfare så är det flera som säger sig pratat med fiskare på kanarieöarna och i danmark, och de säger att det alltid blåser mer då det är fullmåne… En vindsurfare säger att han alltid har svårt att sova då det är fullmåne (om det beror på ljuset, den förväntade vinden eller månens dragningskraft vet jag inte… 😉
    1800-talet hänger kvar alltså – vi är lite tröga vi vindsurfare…

    Tack för svar!

    MVH Staffan



    Det är allt för stunden.

    Staffan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 11:27

    Intressant tråd, vill påpeka att även en sådan stjärna som Dunckerbeck är obeservant på månen. Eller vad menas med följande citat?

    Björn Dunkerbeck knows that a good window of opportunity is steadily approaching, as we are nearing the new moon phase later this week and with it the high tide. Will the passat winds pick up and deliver their force for which their best known during the month of August?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 12:09

    Tidvattendifferansen är som störst vid fullmåne vilket innebär att vissa grunda spots kanske endast är möjliga att segla då sk springtides. Eller är det också en myt från 1800-talet;-)

    // Mattias

  • s

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 12:11

    Jo, allt fler historier kommer fram om dessa samband! Kan en 13 faldig världsmästare ha fel?
    Så även om SMHI inte tror på det så gör vi det. Och hur mycket förtroende har vi för SMHI efter alla resor då man åkt på prognos och det varit vindstilla???

    Staffan

  • danpe

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 12:42

    Ibland letar man sas på fel grunder. Det är ju inte orsaken utan effekten vi är ute efter. Kan det vara så att fullmånen i sig påverkar på något annat sätt än att “förtäta isobarerna”?
    Skulle vara intressant att jämföra medelvinden på ett “rent” ställe vid fullmånetillfällena under ett år eller så, för att sen matcha det mot medelvinden vid samma klockslag / mätställe under övriga året.
    SMHI skrev “Liknande hypoteser var
    vanliga under 1800-talet, men närmare undersökningar gav
    inget mätbart samband.”
    -Vad mätte man då tro?

    Jag skall hålla ögonen öppna i fortsättningen….

    /Danpe / Väderobservatör vid kungliga flygvapnet 1976

  • s

    Medlem
    9 augusti, 2002 vid 13:02

    Jag har bett Lennart Jansson på ELJI (http://www.elji.se) som säljer väderstationer att kolla sambandet. Vi får se vad han kommer med. Han har statistik bakåt i tiden och kan jämföra med månens rörelser. Han har dock mycket att göra nu innan segelregattan Tjörn runt så vi får lugna oss ett par veckor.

    Staffan

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Staffan teoriterroriserar om månen, tidvattnet och vinden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.