Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard 170?

Taggad: 

  • seeberg

    Medlem
    22 mars, 2009 vid 13:11

    Håller inte med många här ovan. Även om det här är gamla grejer så kan du City69 lungt köra på det här som återfallssurfare, dessutom väldigt bra om du kör insjö med lite byig vind- se upp för stenar bara, med 70 cm fena. Tycker inte heller du måste titta på nyare grejer för att få roligt. Det är en myt att en Formula är så mkt mer krävande än en större freeride. Fördelen är att du aldrig kommer stå o guppa som man faktiskt ser de flesta freeridare gör…För mig är det ett lätt val. Jag har själv seglat på 175 an och det är en “freeride” betonad Formula om man kan säga så…Enda nackdelen är att grejerna är ömtåliga – men det mesta går o laga eller byta ut.

    Det här paketet på blocket låter löjligt billigt, o prisvärt (pris vs prestanda)..nästan man misstänker stöldgods….Går köra allt från 7.0-12.0 på den brädan, alltså även enklare freeride riggar om du känner för det.

    Jäpp your choice. /SWE52

  • city69

    Medlem
    22 mars, 2009 vid 16:14

    Ok, Tyvärr är det sålt nu 🙁 Jag jagar vidare 🙂
    Hade ju inte tänkt ge mig ut riktigt ännu, får nog vänta tills isen släppt iaf..Tackar för svaren

  • city69

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 09:29

    Tydligen är den inte såld, men han gör inget på priset. Så du (Seeberg) tror att det är ett ok köp? Kanske läge att slå till.

  • swe-496

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 15:59

    Tycker du ska slå till. Du kanske vill skaffa ett aningens större segel för att komma igång i lättare vindar. Rekommenderar 11,0 att ha de dagar det bara blåser runt 5m/s

  • carl-r

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 20:12

    Kanske ska räkna på vad som behövs ytterligare för en komplett rigg som tar 11? Blir det dubbla master och bommar?

  • city69

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 07:19

    Ok, så det behövs ny bom och mast för att byta till tex 11 m2 (från 9,7)?

  • jester

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 07:26

    Mast: garanterat. Formula-prylar är värsting-grejer, och denna typ av segel *kräver* att man använder tillverkarens rekommenderade mast.

  • city69

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 07:47

    Ok, många frågor blir det 🙂

    Tack

  • jester

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 08:22

    Fortsätt fråga, bara. Kolla på Swe 496 segel.. Bra pris på bra grejjer..

  • booman

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 09:00

    Om du (City69) inte redan köpt Starboarden så är ju detta också ett schysst paket:
    (Om man nu tänker på att Starboarden ska kompletteras med större segel)

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21929/cat/29

    Går säkert att få ner i pris en hel del… Hade själv en sådan fast en -03:a… (se komm i annonsen) (fick 3500:- för den, förra året med 3 fenor och allt i toppskick)
    Kul bräda som känns mindre än den är och inga problem att dra rigg för en person på 90kg. Den rekommenderas för segel upp till 8,5, men jag körde mest 9,0, insjö, på den och det gick kanon. (med 45cm freerace-fena).

    //BooMan

  • seeberg

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 09:17

    He he, mkt jidder här, vad brukar man säga mata inte trollen. :o)

    Skämt åsido; Det räcker gott o väl med det här Starboard paketet för lite nöjessegling/återfall.

    Vid lättare vindar under 6 m/s räcker det om du släpper lite på nedhalet, ca 3-5 cm (!) Skit i om det inte blir optimalt trim för stunden, du kommer ändå kunna hålla o segla med den. Det innebär i princip ökad m2 yta mot vinden. En del förordar tom att det är bättre att köra in sig på ett segel en att ha flera. Ex Steve Allen Aus0 har kört 10.7 i WC i flera år, o vunnit massor.

    Masten passar till ett sådant simmer segel =Mjuk bas, styv topp.
    Bommen passar förmodligen en 11a men även en 8.0a. Masten passar gaastra, maui sails, simmer, arrows mfl.

    Blåser det >13m/s o vågor då skall du nog iofs inte ut med de här prylarna, men i resten av tiden i Sverige dvs 90% av tiden är detta rätt prylar, bl a under sommaren med sjöbris. Tejpa på en bit liggunderlag på toppen av brädan 50x50cm så eliminerar du de första skadorna vid kastfall…Tejpa även ihop den 2 delade masten så den inte kan dela sig vid uppriggning.

    Fortfarande är det pris vs prestanda jag tänker på och nytta, men då förutsätter jag att du kan basic grunderna i vindsurfing. Kolla även under steffo för fler tips eller fråga.

  • booman

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 10:00

    Seeberg: Du har helt rätt, och hade jag varit i “City69’s” situation så hade nog jag hoppat på formulapaketet utan att tveka. Mycket nöje för liten penning och bara ut o köra…:smile:

  • city69

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 20:38

    Nu var den såld igen…Jag har kikat lite på några nya freeridebrädor till ok pris(tror jag iaf): Bic Core 148 (5490 kr) och Exocet Scross 145. Vet ni nåt om dessa, kanske är det förnuftigare att köpa en freeride, det var ju inte igår man stod på en bräda. Jag väger in på ca 92 kg och är 185 cm.

    Va kostar en komplett rigg till dessa (mellan tummen och pekfingret)

    Tack för att ni tar er tid.

  • booman

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 21:30
    city69;537406 wrote:
    Nu var den såld igen…Jag har kikat lite på några nya freeridebrädor till ok pris(tror jag iaf): Bic Core 148 (5490 kr) och Exocet Scross 145. Vet ni nåt om dessa, kanske är det förnuftigare att köpa en freeride, det var ju inte igår man stod på en bräda. Jag väger in på ca 92 kg och är 185 cm.

    Va kostar en komplett rigg till dessa (mellan tummen och pekfingret)

    Tack för att ni tar er tid.

    Ja det är ju typiskt, men så är det…:tongue:

    BIC Core är väl en efterföljare till Techno E som finns i annonsen jag hänvisade till tidigare. Jag körde ju som sagt en Techno E-large 135L själv tom förra året och för mig var den kalas. Har bytt ner mig 10L i volym nu och kör på 125L, fortfarande lätt att dra rigg fast jag väger in på 90kg. Kör fortfarande 9,0 som störst och inga problem.
    Finns lite produktinfo samt tester här på CORE’n:

    http://www.bicsportwindsurf.com/products/boards,3,31/core-148,337.html

    Och nu har de ju äntligen gått ifrån Trimboxen till fenorna… Deep Tuttle på dessa… Lättare att hitta fenor som passar än till Trimboxen som jag hade på min…

    Den tar ju segel från 6,5 -9,5 så den lär ju funka i många förhållanden.
    Men 148L är ganska mycket på dagens brädor och har du lite kvar i ryggmärgen sen tidigare så blir den nog ganska snabbt lite för stor. (De är så breda och stabila)Men den har ju volym för de varma sköna sommardagarna med lite vind…
    Min första “moderna” bräda var på 160L (Fanatic X-Ray -03) och den var “väldigt stor”.
    Tror att du lugnt kan titta på brädor med 10-15L mindre volym, tex Core 133. B70 L250

    Exoceten har jag ingen erfarenhet av, men det finns det ju flera som har här, men vad jag förstår är det ett märke med god kvalitet. BIC Core känns som om det är lite mer åt lågprishållet, men för det, absolut ingen dålig bräda och den är väl också ganska tålig.
    I varje fall var min Techno extra tålig…

    Sen en komplett rigg: Beror ju på om det ska vara nytt el beg.

    Beg: ca 2500:- – 3500:- i bra skick och inte FÖR gammalt, (Segel, Mast, Bom, Förlängare och mastfot)
    Nytt: allt från 4000:- och uppåt. tex dessa:
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=507&category_id=27&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41
    Bra pris på brädor här också…

    http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=42

    Mvh

    //BooMan

  • booman

    Medlem
    26 mars, 2009 vid 21:41
    city69;537406 wrote:
    Nu var den såld igen…Jag har kikat lite på några nya freeridebrädor till ok pris(tror jag iaf): Bic Core 148 (5490 kr) och Exocet Scross 145. Vet ni nåt om dessa, kanske är det förnuftigare att köpa en freeride, det var ju inte igår man stod på en bräda. Jag väger in på ca 92 kg och är 185 cm.

    Va kostar en komplett rigg till dessa (mellan tummen och pekfingret)

    Tack för att ni tar er tid.

    P.S.

    Lägg upp en liknande tråd under “Konfen Vindsurfing”… Vi börjar komma lite “OT” här…:wink:

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Starboard 170?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.