Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Carve – 144 eller 162?

  • Starboard Carve – 144 eller 162?

    Publicerad av anonym-anvandare på 11 november, 2005 vid 06:44

    Jag är en nybörjare som funderar på att köpa en Starboard Carve. Är det någon som har lite erfarenhet av den brädan, som kan ge mig lite info om hur den beter sig? Fungerar den bra för en nybörjare?

    Jag kan dock inte bestämma mig om jag skall ha en 144-liters eller 162-liters. Jag är som sagt helt nybörjare och väger runt 97 kilo. Jag läste i någon annan tråd att man skall ligga runt 50 liter över sin vikt. 144-97 = 47; 162-97=65.

    Jag har fått för mig att det blir jobbigare att lära sig om brädan är mindre, men roligare att köra när man kan. Eller? Är de såpass lika i karaktäristiken att det inte spelar någon roll med 18 liter extra?

    //Tomas

    ubaten svarade 18 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • tiki

    Medlem
    11 november, 2005 vid 08:17

    Det är alltid klurigt att vara rak i rådgivningen vad gäller storlek på bräda eftersom det är massor av faktorer som spelar in. Brädmodellen du pratar om är som bekant främst gjord för att plana med och inte nödvändigtvis plöja med i lättvind.

    Min upplevelse är att det alltid roligare att plana på en bräda som är så liten som möjligt förutsatt att man kan hantera den i manövrar utan för mycket besvär. För dig som är såpass tung blir 144 liter “relativt” smått, i princip som 120 liters bräda för en 75 kg person. Skulle därför förutsatt att du seglat lite innan, satsa på den större modellen.

    Har du seglat en del innan samt/eller bor på ett ställe med jämna och bra vindförhållanden som exempelvis västkusten – satsa på den mindre.

    Mvh Jonas

  • cliff_jesus

    Medlem
    11 november, 2005 vid 08:36

    Köp inte för stort om du vill ha den längre än ett halvår..
    Kör på en 144L eller 130L rent av..