Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Carve – 144 eller 162?

  • Starboard Carve – 144 eller 162?

    Publicerad av anonym-anvandare på 11 november, 2005 vid 06:44

    Jag är en nybörjare som funderar på att köpa en Starboard Carve. Är det någon som har lite erfarenhet av den brädan, som kan ge mig lite info om hur den beter sig? Fungerar den bra för en nybörjare?

    Jag kan dock inte bestämma mig om jag skall ha en 144-liters eller 162-liters. Jag är som sagt helt nybörjare och väger runt 97 kilo. Jag läste i någon annan tråd att man skall ligga runt 50 liter över sin vikt. 144-97 = 47; 162-97=65.

    Jag har fått för mig att det blir jobbigare att lära sig om brädan är mindre, men roligare att köra när man kan. Eller? Är de såpass lika i karaktäristiken att det inte spelar någon roll med 18 liter extra?

    //Tomas

    ubaten svarade 18 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • tiki

    Medlem
    11 november, 2005 vid 08:17

    Det är alltid klurigt att vara rak i rådgivningen vad gäller storlek på bräda eftersom det är massor av faktorer som spelar in. Brädmodellen du pratar om är som bekant främst gjord för att plana med och inte nödvändigtvis plöja med i lättvind.

    Min upplevelse är att det alltid roligare att plana på en bräda som är så liten som möjligt förutsatt att man kan hantera den i manövrar utan för mycket besvär. För dig som är såpass tung blir 144 liter “relativt” smått, i princip som 120 liters bräda för en 75 kg person. Skulle därför förutsatt att du seglat lite innan, satsa på den större modellen.

    Har du seglat en del innan samt/eller bor på ett ställe med jämna och bra vindförhållanden som exempelvis västkusten – satsa på den mindre.

    Mvh Jonas

  • cliff_jesus

    Medlem
    11 november, 2005 vid 08:36

    Köp inte för stort om du vill ha den längre än ett halvår..
    Kör på en 144L eller 130L rent av..
    Båda brädorna är breda och stabila och man kan traska runt ganska mycket på dem utan att något drastiskt händer.. Nu väger ju du en del mer än mig men jag tror att 162L är lite väl stort när det blir lite fart på grejorna.. Jag menar att bara du inte ställer dig helt mongosnett när du ska dra rigg så har du inga problem med en 130L och du får en mycket roligare kompis när du har tryck..
    Carve är för övrigt en riktigt trevlig brädserie. Bra fart, lätta att köra och med många konfigurationsmöjligheter..

    Lycka Till!

  • stirrblig

    Medlem
    11 november, 2005 vid 08:46

    Tack för svaret!

    Jag har tänkt att surfa i Göteborg/Varberg, vilket då borde innebära jämna och bra vindförhållanden… wink.gif

    Min erfarenhet sträcker sig till ett par timmar på större brädor (170+) i kombination med några timmars segeldragande på mina kompisars 130-litersbrädor. De senare hade jag problem med, i ärlighetens namn, då jag var tvungen att hitta någon form av mittpunkt för att inte brädan skulle sjunka. När jag sedan fick upp farten dök de i fören (för att jag inte flyttade mig bakåt snabbt nog… Nåja).

    Vad jag är orolig för är att jag skall växa ur 162-liters brädan när jag blir lite duktigare…
    -Å andra sidan finns det en begagnatmarknad…

    Svårt! confused.gif

    //Tomas

  • tiki

    Medlem
    11 november, 2005 vid 09:03

    Det kan vara lite hårt att rannsaka sig själv kanske men jag skulle även väga in om man har hyfsade fysiska förutsättningar. Har du tidigare hållt på med lite sporter med balans involverad som skidor, snowboard etc kommer du säkert lära dig lättare. Är du seriös och kommer att hålla på regelbundet är det inte så mycket att tveka på, köp 144:an.

    En viss kategori människor nöjer sig med att vara ute någon gång ibland. För dessa passar 162 bättre. Vilken grupp tillhör du?

    Lycka till!

    //Jonas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 november, 2005 vid 09:16

    Heh… Jag har svårt att kategorisera mig ännu, eftersom jag inte har börjat utöva sporten på riktigt ännu. Men det känns som om jag kommer att brinna för det här grymt mycket.
    Antingen det, eller så säljer jag brädan i vredesmod i juli. wink.gif

    Men min inställning är att jag skall satsa.

  • stirrblig

    Medlem
    11 november, 2005 vid 09:17

    …och så var det det här med automatisk inloggning…

  • senior

    Medlem
    11 november, 2005 vid 09:25

    För att minimera “time to market” och undvika ett läge där man över huvud taget inte kommer över “nybörjartröskeln” utan ger upp, och man därför inte ger sig själv en rimlig schans att uppleva denna underbara sport, så rekommenderar jag en större bräda initialt. Det ger: mer tid på vattnet, brantare inlärningskurva, mer kul surf i början av karriären.

    När du sen känner att du vill gå vidare så finns det som sagt en tämligen väl fugerande andrahandsmarknad.

    Kör på den större varianten är mitt råd.

    Har själv (förutom en mindre bräda) även en AHD Inspiro (153l) som jag är mycket nöjd med och har riktigt roligt med både i lätt och stark vind.

    Ola

  • stirrblig

    Medlem
    11 november, 2005 vid 09:32

    Bah!

    Det finns argument för både 144 och 162 som är genomtänkta och bra.

    Jag har fått många bra synpunkter (Tack för det!), men vet inte om jag blivit så mycket klokare. Det finns väl helt enkelt inget bra svar på frågan… crazy.gif

    Jag antar att jag kommer bestämma mig strax innan jag trycker på [Beställ]-knappen. Och sedan ångra mig strax efter. Man får nog se det som att det blir rätt vad jag än väljer. smile.gif

    //Tomas

  • jester

    Medlem
    11 november, 2005 vid 09:45

    Hejs!

    Dagens stora free-ride brädor har ju fått mycket bra kritik i pressen det senaste året. Dom skall tydligen vara riktigt roliga att bränna runt på. Då du är såpass färsk och väger såpass mycket (jag väger själv 100+) så är det lite lurigt att dra rigg om man inte är ganska erfaren. Om du dessutom har eknomiska förutsättningar för att ha mer än en bräda i framtiden, så kommer den större bräda ge många sköna dagar med planing på sommaren, då den planar upp nästan lika tidigt som en formula-bräda, men är mycket enklare och roligare att köra med.

    Så: köp 162 liter! wink.gif

  • stirrblig

    Medlem
    11 november, 2005 vid 09:54

    shocked.gif
    Jester – Jag *svär* att jag har just den kermit som är på din bild hemma i mitt vitrinskåp!

    Vilket underbart återseende!

    Jag vet inte om jag har de ekonomiska förutsättningarna för 2 brädor i dagsläget… Ju mer jag tänker på det lutar det åt 144 faktiskt…

    //Tomas

  • hzon

    Medlem
    11 november, 2005 vid 10:02

    Hej!

    Det är alltid svårt att välja bräda speciellt i början.

    Jag körde själv på en e-ray 170L under sommaren.
    Grymt stabil men kändes lite klumpig efter några vändor på vattnet.
    Fast det är klart den är ju grymt stabil du planar ju väldigt lätt!

    Nu har jag en Custom flow 114L och jag väger 85kg.
    Den får jag kämpa med sjunker när jag drar rigg, men det blir till att öva på.

    Satsa på 144L du kommer att ångra dig annars.
    Du kan inte gå ner några kilo?
    Fast det är klart man brukar ju gå upp lite till i muskelmassa när man surfar smile.gif

    Lycka till med valet av bräda!

    MVH/ Andreas

  • soulandradical

    Medlem
    11 november, 2005 vid 11:37

    köp inte för stort
    jag väger 87, har en lättvindsbräda på 140 liter och flyter som en kork.

    är den bara tillräckligt bred så kan du lägga på tillräckligt stora segel oxå sen när du blir lite mer rutinerad och vill ha den som lättvindsbräda.

    tror dock att den nya 160 liters carven fått ganska bra kritik och är inte alls så trögstyrd som tidigare. Har dock ej testat den.

  • canoya

    Medlem
    11 november, 2005 vid 11:59

    Jag har kört länge och vill ge en annan vinkel på valet av storlek istället för resonemanget “köp inte för stort, då kommer du att tröttna på den snabbt”

    Jag hade själv länge inget större än 110 liters slalom (1987-1993) men var frustrerad över att inte kunna köra i lättare vindar så jag skaffade en Course racer som funkade att glida runt med i lättvind men tyvärr inte planade så där värst mycket tidigare än slalombrädan och dessutam var trög och åbäkig och hade miljoner stroppar och ett brett centerbord som när det var infällt stack upp 5 cm från däcket så att man inte hade nånstans att trampa. Men det var vadd som fanns då och den blev snart förpassad till att vara sommarstugebräda.

    2001 hade de lite bredare freeridebrädorna som kunde ta större segel kommit så jag köpte en F2 Powerglide som hade 140 liter och var 68 cm bred och ett 9,0 race segel. Plösligt hade jag en bräda som planade tidigare än den gamla course racern och dessutom var kul att svänga och hoppa med, dessutom svalde den chop på ett mycket treligare sätt än den gamla slalombrädan.

    Halvvägs in på den säsonegen såg jag första gången nån som körde på en formulabräda och planade i nästan ingen vind alls och kände: Varför bara gå halvvägs mot tidig planing när chansen finns att komma igång ännu tidigare?

    På slutet av vintern (När beggade formulabrädor är billiga) sålde jag F2an och köpte en Starboard 186 (1 meter bred) och sedan dess är det den som jag använder i 50 % av gångerna som jag kör.

    Nu bor ju du vid kusten (Jag bor i Jönköping) och har lite mer vind än jag, därför tror jag inte att du behöver gå så långt som till en formula, men tycker att du ska satsa på den stora Carve-brädan för att den kommer du inte att växa ur om du vill segla ofta.

    När du blir så bra att du vill köra i hårdare vindar och lite vågor skaffar du istället en bräda till som funkar då och behåller den stora för att kunna köra i lättare vindar också.

    Carve 162 borde funka bra från ca 6 m2 för nybörjare, annars från ca 7 m2 till ca 10 m2. Med din vikt så borde en bräda kring 110-120 liter var ett bra komplement för hårdare vindar, och kanske när du blir ännu bättre ännu en bräda på ca 90 liter för de riktigt blåsiga dagarna.

    Köp stort och kör ofta!

  • stirrblig

    Medlem
    11 november, 2005 vid 12:31

    Jösses vad engagerade alla är!

    Tack så hemskt mycket för alla svar!
    Det uppskattas! tongue.gif

    //Tomas

  • jester

    Medlem
    11 november, 2005 vid 13:10

    Tänk även på att många här på konfen är vågseglare/segelsnurrare, och för dom är det helt andra förutsättningar som gäller.

    Formula är bra för att plana tidigt, ja. Men dom är näst intill omöjliga att segla på halvvind med, vilket kan bli lite jobbigt i längden.

    Oavsett vilket val du gör, så får du säkert en ruggigt bra bräda. Väljer du den lite större, får du en bräda som är enklare att komma igång med, och som dessutom planare lättare när du kommit till det stadiet.
    Väljer du den mindre brädan, får du aningens svårare i början, planar upp något senare, men har en bräda som funkar i något högre vind.
    Men måste varna dig… Sporten är EXTREMT beroendeframkallande, och en allvarlig bieffekt är att man handlar en j-vla masssa utrustning! wink.gif Själv har jag en formula, en slalombräda på 125l, en slalom på 106l och en freestyle-wave på 91l… Men då jag numera satsar på speed har jag funderingar på att byta ut den minsta mot nåt snabbare, typ Thommen RS60… Life begins at 35 knots… smile.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Carve – 144 eller 162?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.