Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Kode?

  • p-eriksson

    Medlem
    11 oktober, 2008 vid 13:29

    gå in på http://www.star-board.com/2009/pages/products/v_kode.php typ… så kan du läsa om den iaf

  • ola-h

    Medlem
    11 oktober, 2008 vid 19:14

    86+ är utveclade från Kombat, 80- är utvecklade från Pure Acid. Men Pure Acid och Kombat har sånår som på bredden i tailen och bredden “över axlarna” varit rätt lika förut (samma rocker mm). Dok har det lagts väldigt mycket energi på att utveckla Kode, så alla Kode-modellerna är lite förfinade relativt sina föregångare.

    Själv har jag kört Kode 80 och 86 så här långt (och tidigara PA 68, 74, 80 och Kombat 79 och 87) så om du vill ha jämförelser mellan någon av dessa så kan jag stå till tjänst.

  • nikke

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 10:32
    Ola H.;507458 wrote:
    86+ är utveclade från Kombat, 80- är utvecklade från Pure Acid. Men Pure Acid och Kombat har sånår som på bredden i tailen och bredden “över axlarna” varit rätt lika förut (samma rocker mm). Dok har det lagts väldigt mycket energi på att utveckla Kode, så alla Kode-modellerna är lite förfinade relativt sina föregångare.

    Själv har jag kört Kode 80 och 86 så här långt (och tidigara PA 68, 74, 80 och Kombat 79 och 87) så om du vill ha jämförelser mellan någon av dessa så kan jag stå till tjänst.

    Jag tänkte nämligen slå till med en vågbräda och såg att de tagit bort både kombat och pure acid på 09rna. Jag håller på att lära mig vågor så jag lär ju inte känna detaljerna på brädan på samma sätt som du. Men det skulle vara trevligt om brädan är lite förlåtande och inte alltför svårseglad eftersom jag är nybörjare på vågor. Så jag har funderat lite på hur kode 86 är jämfört med kombat 89 och pure acid 86. Vilket är det bästa alternativet, en ny kode eller 2008 års kombat eller pure acid? Och 2009 års evo 90 är väl fortfarande lättare att lära sig ren vågsegling men dock sämre för freeride jämfört med kode? Och min vikt ligger typ på 90 nu tror jag, håller på att slänga bort extrakilorna nu…hehe. Och jag ska köra vänern, apel, gävle och utomlands. Det är väl det jag funderar mest på! 🙂

  • ola-h

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 18:14

    Givetvis går det att lära sig rida vågor med en Kode/Kombat/Pure Acid också, men just själva frontsidevågridningen är helt klart enklare att få schwung på med en EVO, och i ditt fall helst en 80:a även om det låter lite litet.

    Men vill du ha en mer kombinationinriktad bräda så är mycket riktigt Kode/Kombat PA intressant. Kode 86 är rätt lik Kombat 89, största skillnaden är lite annorlunda rails och aningens mer sväng i rockerkurvan. Problemet med dessa brädor är att de har rättbred tail Detta ger dem bredare register när man seglar rakt fram, men faktiskt lite mindre rigister när det gäller vilka sorts vågor brädan funkar bra med. Mer exakt så kommer en Kombat 89 eller Kode 86 kännas lite stor i bra vågor och rejält med vind där en PA86 fortfarande känns helt OK. Men i ärlighetens namn, med din vikt så tror jag ändå en Kombat89/Kode86 räcker ganska långt och antagligen har du mer nytta av den extra bärigheten i tailen än av lite extra precision i högfartsvågridningen.

    I valet mellan 08 Kombat och 09 Kode så är förstås Kode en lite mer utvecklad bräda, men om det är stor prisskillnad så är ändå min rekomendation att skaffa en Kombat och sedan lägga lite extra pengar på en eller två extra fenor.

  • nikke

    Medlem
    12 oktober, 2008 vid 21:36
    Ola H.;507598 wrote:
    Givetvis går det att lära sig rida vågor med en Kode/Kombat/Pure Acid också, men just själva frontsidevågridningen är helt klart enklare att få schwung på med en EVO, och i ditt fall helst en 80:a även om det låter lite litet.

    Men vill du ha en mer kombinationinriktad bräda så är mycket riktigt Kode/Kombat PA intressant. Kode 86 är rätt lik Kombat 89, största skillnaden är lite annorlunda rails och aningens mer sväng i rockerkurvan. Problemet med dessa brädor är att de har rättbred tail Detta ger dem bredare register när man seglar rakt fram, men faktiskt lite mindre rigister när det gäller vilka sorts vågor brädan funkar bra med. Mer exakt så kommer en Kombat 89 eller Kode 86 kännas lite stor i bra vågor och rejält med vind där en PA86 fortfarande känns helt OK. Men i ärlighetens namn, med din vikt så tror jag ändå en Kombat89/Kode86 räcker ganska långt och antagligen har du mer nytta av den extra bärigheten i tailen än av lite extra precision i högfartsvågridningen.

    I valet mellan 08 Kombat och 09 Kode så är förstås Kode en lite mer utvecklad bräda, men om det är stor prisskillnad så är ändå min rekomendation att skaffa en Kombat och sedan lägga lite extra pengar på en eller två extra fenor.

    Om pengarna inte spelar sån stor roll mellan kombat och kode och oavsett val av bräda kommer att köpa 2 extrafenor till brädan, tycker du ändå kombaten då framför kode?

  • ola-h

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 07:16

    Då tycker jag helt klart Kode. Kode och Kombat ser rätt lika ut, men det lades trots allt ned väldigt mycket utvecklingsresurser på Kode inför 09. Så som jag sa, det är en förfinad shape, helt enkelt.

  • planing

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 16:40

    @Ola H. 507698 wrote:

    … men det lades trots allt ned väldigt mycket utvecklingsresurser på Kode inför 09. Så som jag sa, det är en förfinad shape, helt enkelt.

    Du som är lite insatt. Hur går det egentligen till när man gör en kodebräda? Mycket av shape:andet är väl att man vinner vissa egenskaper på bekostnad av andra. Vilka egenskaper skiljer mellan Kombat och Kode? Vilken är t.ex. mest lekbräda? Det skulle ju kunna vara så att Kode är snabbare, men att man helt enkelt har roligare på en Kombat. (Bara ett exempel…) Eller har man lyckats så bra så att Kode är (lite) bättre på allt?

  • oscar

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 17:09

    Det dom har gjort är ju att dom satt ETT namn på 2 linjer av brädor. Upp till 80 liter en klassisk vågbräda (acid) och 86 och uppåt en FSW (kombat). Ganska basic marketing när man vill förenkla det för köparna med färre brädlinjer men kanske visar sig bli mer förvillande??

  • ola-h

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 17:25

    Produktutveckling(brädshaping) kan vara båda dessa saker. Dels kan det alltså handla om att man helt enkelt bestämmer sig för att göra en bräda med en annorlunda mix av egenskaper, säg mer speed på bekostnad av svängegenskaper. Men det kan också handla om att man behåller exakt samma “idé”, men helt enkelt söker efter ett bättre utförande, dvs en bräda som ännu bättre uppfyller den idé man har. Det bästa exemplet på den senare varianten jag känner till är EVO 70 som sedan introduktionen 2004 haft exakt samma “nisch” i modellprogrammet. 04:an är fortfarande en bra bräda som i det stora hela är väldigt lik 09:an. Men 09:an är ändå bättre på allt.

    I fallet Kombat 89 -> Kode 86 handlar det huvudsakligen om det senare. Med andra ord var det inte några omprioriteringar man sökte utan “ren förbättring”. Då handlar det om att för det första ha något som man tror kan förbättra någon egenskap utan att inverka märkbart negativt på någon annan. Ibland kan det handla om att kombinera shapedetaljer på ett nytt sätt, t ex göra en rakare rocker men samtidigt bygga in “mer sväng” i outlinen eller göra brädan lite bredare för att plana tidigare men också tunnare för att gå bättre i chop och hård vind etc etc. Man letar alltså efter nya kompromisser.

    Sedan får man shapa några prototyper och låta ett antal seglare (både proffs och amatörer) testa prototyperna mot den existerande produktionsmodellen. Man plockar ut den bästa av dessa (eventuellt den gamla brädan) och sedan repeterar man så många gånger man har tid med. Sista brädan går i produktion – ofta kanske man inte hittar något bättre utan låter den existerande brädan leva vidare ett år till.

    Under denna process kan det hända att en bräda blir bättre på någon viss detalj men sämre på någon annan. Detta ger också nyttiga erfarenheter, även om det inte leder till någon ny produktionsmodell.

    Som sagt, när det gäller de mindre Kode-modellerna är den “stora” skillnaden profilen på railen. Till synes är den rätt lik, med ungefär samma “höjd”/volym och liknande tucked under (skarphet). Men man har ändrat lite på formen mellan bredaste punkten och tucked under-kanten för att få en lite högre och mer direkt gång precis när brädan planar upp men utan att direkt inverka på den mjuka känsla i fart. Enligt freestylesnubbarna som testat brädorna ger dessutom den här sortens rail lite skönare slajd.

  • ola-h

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 17:32

    @Oscar 507882 wrote:

    Det dom har gjort är ju att dom satt ETT namn på 2 linjer av brädor. Upp till 80 liter en klassisk vågbräda (acid) och 86 och uppåt en FSW (kombat). Ganska basic marketing när man vill förenkla det för köparna med färre brädlinjer men kanske visar sig bli mer förvillande??

    Det är också sant, men (förutom den eventuella förenklingen i marknadsföring) så var Kombat och Acid redan tidigare extremt lika. Samma rocker och i princip samma rails. Samma v, liknande tjockleksflow etc. Bara lite skillnad i outline, där Kombat var bredare i tail och över axlar. Så nu är de en och samma linje och varje modell är utvecklad från sin respektive föregångare. Kombat 79 kan man säga har utgått, där får man hålla tillgodo med en smalare tail (Kode 80, utvecklad från Pure Acd 80, superskön bräda som jag körde på Torö förra måndagen), vilket delvis kan ses som en respons på att allt fler fsw:s blir mer våginriktade (typ Goya One).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Kode?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.