Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Quad:s fenkonfiguration

  • per_m

    Medlem
    19 september, 2009 vid 13:25

    sagolik dialog, keep it up!

    Vi kan nästan följa er 😉

  • frerok

    Medlem
    19 september, 2009 vid 14:57

    Tydligt att det finns mycket att teorisera kring detta ämne.. Själv tycker jag att Ola:s förklaringar känns mycket vettiga. Bourke kan säkert ha rätt i att lite toe in ger en snabbare bräda och dessutom hjälper brädan att svänga lite bättre. Det är säkert jättebra på en vågsurfingbräda där man får farten genom att åka utför.
    Men eftersom man inom vindsurfingen delvis tar hjälp av en rigg för att få fart så måste det väl vara bättre att utnyttja sidokrafterna maximalt från sina fenor, som Starboard gör, och inte vinkla bort lovartsfenorna och därmed spilla lyftet man kunde ta ut? Jag kommer härma Starboard:s upplägg känner jag… 😉

    /F

  • jesper_b

    Medlem
    19 september, 2009 vid 15:04

    Ola: Då blir ju frågan: Var går gränsen mellan helhet och “mikrosvängar”. Är inte helheten uppbyggd av, bland annat men just, “mikrosvängar”. /JB

  • ola-h

    Medlem
    19 september, 2009 vid 16:05

    Ja, var går gränsen egentligen? Men “helhet” menar jag i det här fallet att man kan utgå från den vinkel som brädan avdrift definierar. Att denna sedan varierar hela tiden är ju en annan sak…

    Frerok: Raktmontering är i någon mening enklaste lösningen, men som sagt tror jag har Bouke experimenterat mycket och tycker lite toe in är bättre. Att hans förklaring om varför kanske inte håller spelar i sammanhanget mindre roll. Mitt svammel ovan är mao inte för att argumentera för att “rakt” (alá Starboard) är bättre utan handlade om teorin. Men eftersom Starboardarna funkar bra och har 0 toe in så kan man ju peka hyfsat safe genom att härma dem.

  • dala-lama

    Medlem
    19 september, 2009 vid 16:12
    Ola H.;577147 wrote:
    Ja, var går gränsen egentligen? Men “helhet” menar jag i det här fallet att man kan utgå från den vinkel som brädan avdrift definierar. Att denna sedan varierar hela tiden är ju en annan sak…

    Frerok: Raktmontering är i någon mening enklaste lösningen, men som sagt tror jag har Bouke experimenterat mycket och tycker lite toe in är bättre. Att hans förklaring om varför kanske inte håller spelar i sammanhanget mindre roll. Mitt svammel ovan är mao inte för att argumentera för att “rakt” (alá Starboard) är bättre utan handlade om teorin. Men eftersom Starboardarna funkar bra och har 0 toe in så kan man ju peka hyfsat safe genom att härma dem.

    Ola
    Är Starboards “thrusters” eller vad dom mindre fenorna nu kallas, är dom symetriska eller assymetriska?
    Jag blandade ihop korten lite, på Starboard sitter de större fenorna längst fram medan JP har tvärt om, mer som en twinser med thrusters.
    Hur är det med övriga märken, kan man se nån trend på hur man löst fenbestyckningen på sina quads?
    Per

  • fastlandsguten

    Medlem
    19 september, 2009 vid 16:19

    Snart så slipper vi det här…:)

    Tisdag
    Mellan väst och sydväst, 11-14 m/s.
    Dygnets högsta vindhastighet 16 m/s
    Onsdag
    Väst, 12-15 m/s.
    Dygnets högsta vindhastighet 17 m/s
    Torsdag
    Väst, 11-14 m/s.
    Dygnets högsta vindhastighet 16 m/s

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Starboard Quad:s fenkonfiguration

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.