Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing start i chop

  • start i chop

    Publicerad av watertouch på 13 augusti, 2001 vid 23:31

    hallå!
    nån som har nåt käckt litet tips som gör det enklare att vattenstarta i vågor som hela tiden sköljer över seglet och gör det svårare att få upp i luften och samtidigt spolar brädans nos neråt i vind så att man tillslut hamnar på fel sida brädan och får börja om med att vända alla prylar rätt igen?

    dude svarade 22 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • ola-h

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 06:38

    Förutom att skaffa sig bättre känsla för hur man styr utrustningen dit man vill när man ligger eller står i vattnet är nog tricket att vara kvick och, om det gäller en beachstart, röra sig med vågor och ström lite.

    Jag tror det bästa är att snabbt först rycka upp seglet ur vattnet så det kommer över vågorna, sedan snabbt få upp en fot på brädan för att hålla den på plats och slutligen snabbt komma upp på brädan. Bry dig inte om att få allt i idealt läge utan pressa dig upp i en möjligen lite udda position och vrid rätt grejorna sedan. Den bästa träningen är nog att öva vattenstart clew-first, med brädan bakofram etc. Jag har flera gånger klarat mig med en hårsmån från rejäla spolningar i stora vågor genom att supersnabbt vattenstarta baklänges och till och med fått segla baklänges en bra bit framför det hotande skumberget bakom innan jag vågade flippa runt brädan. Även om du är på väg utåt blir allt bättre ju mer av utrustningen du får upp över vattnet. Undantaget är om du ligger mitt där det bryter som värst (på något ställe med riktiga vågor med lite kraft i). Då kan det vara säkrast att snabbt få masttoppen mot vågen och trycka ned den under vattnet så långt man orkar, dyka själv, hålla i mitt på masten för allt vad man är värd och sedan bereda sig på en rejäl åktur. På ett ställe med snälla vågor, som t.ex. Apelviken behöver man i allmänhet aldrig ta till sådan här tricks utan det brukar gå att komma upp rätt snabbt var man än är.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 06:55

    Önskar få tips på metod att få upp seglet ur vattnet, använder idag metoden att dra upp bommen över aktern för att få lyfthjälp. Finns väl snitsigare sätt.

  • ola-h

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 07:17

    Ja, att använda aktern är lite latmansmetoden men också bra om man inte är så stark och kanska kör stora, tunga prylar. Jag vet inte om det direkt finns något annat “trick” för detta. Själv tar jag tag en bit ovanför bommen (upp till knappt en meter) och bara rycker upp skiten. Det koster en liten kraftinsats, men i praktiken suger det ju lika mycket kraft att simma runt grejorna och trixa för att kunna använda aktermetoden. Personligen kör jag också bommen precis lite för högt för att aktermetoden över huvud taget skall fungera. Faktum är att om man har bommen så att aktermetoden funkar, kör på en typisk vågis och inte är kort så har man bommen väldigt lågt. Nära nog alla duktiga seglare har de senaste fem åren flyttat bommen en bra bit uppåt.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 08:10

    Tack Ola, för dina alltid lika engagerade svar. 🙂

  • slor4ever

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 08:50

    Vad menas med “alla duktiga seglare har de senaste fem åren flyttat bommen en bra bit uppåt”? Var bör bommen vara idag?
    Själv sätter jag den i bröst-höjd. När jag började med funboard skulle bommen vara riktigt högt, pann-höjd minst..

  • k-p

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 08:56

    Det skall vara bekvämt. Men i lätta vindar och lite större segel så försöker jag ha bommen i ögonhöjd. Jag sänker något vid starka vindar.

    Jag håller med om att den ideala bom höjden höjts de senaste åren…. Med en hög bom blir det lättare att hänga från bommen och därmed få bort vikten från fötterna. Detta kan medföra att du planar tidigare. Samtidigt så ger en något lägre bom lite mer kontroll…

  • poopzilla

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 09:18

    Tajmar man sina ansträngningar att få upp seglet så kan chop och lagom stora vågor hjälpa till att komma upp, det gäller ju att få in vind under seglet, så ryck till när det är uppe på en våg/chopp. Om du har möjlighet/tid att rikta in seglet så tycker jag det är lättare attt få vind under seglet om toppen ligger vinkelrätt till ner från vinden snarare än att den pekar upp mot vinden. Försök dra förliket mot vinden samtidigt som du lyfter riggen för att få vattnet att släppa lättare.

    Bästa sättet att bli bra på att vattenstarta är att träna gippar, för då blir det mycket bada och vattenstarter 🙂

  • ola-h

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 09:46

    Bomhöjden är en vanesak och höjer man den känns det oftas obekvämt till en början. Jag har dock känslan av att högre bom i någon mening är effektivare. Brösthöjd är att betrakta som superlågt, ögonhöjd mer normalt. Med en högre bom är det lättare att variera hur mycket av och var i längsled man placerar tyngdpunkten. Detta är väldigt mycket nyckeln till att plana tidigt och hålla fart genom vindhål, något som även i vågsegling är väldigt viktigt.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 09:57

    Vad är skillnaden med att köra med vågsele ist för sittsele? För- och nackdelar? Annorlunda bomhöjd, linlängd?

  • ola-h

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 12:17

    Jag har inte haft någon sittsele sedan mitten på åttiotalet så jag har ingen modern erfarenhet av detta (faktum är att jag nog stoltserar med en av sveriges nu levande äldsta hängselar, en Gaastra waist som jag köpte 88 och fortfarande använder).

    Logiskt är dock att antingen sänka bommen lite eller förlänga linorna lite när man går från midje till sitt. Givetvis är allt det här mer kritiskt när det gäller racing där det ju alltid pratas millimetrar hit och dit för att få ut en halv knop extra eller tjäna en grad i höjd. I vågor vill man ju att det skall kännas bra, men kan köra en dag med lite taskigt trim utan att det är mer än möjligtvis lite irriterande. Det är klart, skall man göra en superradikal enhandsgoiter ikrokad vill det kanske till att hänglinan sitter där den ska….

    Ola H.

  • watertouch

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 17:50

    jo, bada blir det varje gång jag försöker mej på en gipp eller ett slag, men problemet är att jag blir så trött varje gång jag ska vattenstarta så tillslut orkar jag inte ligga i och vända grejerna hit och dit utan kliver upp å drar rigg istället. Fördelen är väl att man börjar bli rätt bra på att dra rigg i större chop med vatten upp till knäna 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 19:55

    Hak-näs höjd brukar vara bra för vågsegling för mig…184cm/öh

  • dude

    Medlem
    14 augusti, 2001 vid 21:12

    Nja Ola,
    Jag skulle säga att brädorna blivit kortare och att mastfoten har flyttats närmare aktern vilket gör att bommen hamnar utanför aktern på brädan. Det började när no-nose-revolutionen kom 94/95. Planingsytan trycktes ihop och blev kortare och bredare och mastfotplaceringen följde med bakåt. Jag vet då ingenting om att bomhöjden förändrats o har haft bommen lika högt sedan 91 🙂

    (Apropå no-nose-revolutionen kommer vi nog se brädor bli ännu bredare och kortare och ha ännu mer scoop. Se bara på GUN-brädan som diskuterats här med 61 i bredd, kort som satan och säkert med massor av scoop. No-nose-revolutionen gick ju ut på att förkorta planingsytan och ge mer plats för rocker på mitten och framåt på brädan som scoop, och brädor kunde för första gången i vindsurfingens historia både plana upp tidigt och svänga snävt! Och efter no-nose så har ju brädor bara blivit kortare och bredare, undrar var det slutar någonstans?)

    -nicke

    min definition på scoop är rocker framför den platta planingsytan under fotstropparna, föresten.

  • ola-h

    Medlem
    15 augusti, 2001 vid 05:52

    På vågbrädor har inte mastkassettens placering från anktern ändrats så mycket sedan det stora hoppet då no-nose kom. Det ÄR dock faktiskt så att väldigt många seglare flyttat bommen uppåt. När man seglar på något “mindre” ställe där det inte funnits så mycket influenser utifrån, så att säga, har jag märkt att bomhöjden ibland ligger en decimeter under vad som är normalt i t.ex. Varberg.

    Jag tror inte mer scoop är på gång. På vågbrädor har snarare scoopet blivit mindre de senaste åren, mest på grund av a duktiga seglare rider mer och mer över framfoten och lägger mer av brädan i vattnet. Det gör att man behöver harmoni i scoopkurvan hela vägen fram. Normalt har man dock snäppet mer scoop på en onshorebräda än på en sideshoredito. Extrema freestylebrädor blir också kortare, som du säger, men även där vill man undvika för mycket scoop, i detta fall på grund av att man vill kunna köra bra baklänges.

    Slutligen har inte vågbrädorna i allmänhet blivit bredare, trots att de blivit kortare. Nästan alla kortare vågbrädor under 250 är också smala (under 52). Jag har dock sett en liten trend i att det man skulle kunna kalla “allroundvågisar” (dvs motsatsen till de “competitionvågisar” som poppar upp nu) har blivit lite bredare med midjemått på drygt 55-56 istället för 52-54 på en typisk 255:a. Stora vågbrädor har egentligen inte blivit bredare än de var innan no-nose då 57cm var rätt normalt. Däremot blir de stora vågbrädorna också de kortare nu.

    Hoolabaloo

    Ola H.

  • slor4ever

    Medlem
    15 augusti, 2001 vid 06:40

    Tittade igenom några senare nummer av Surf och där menar dom genomgående att en bomhöjd mellan bröst och skuldra ger bäst komfort och prestanda.
    Naturligtvis bör man ha den på den höjd som känns bekvämast, tycker även jag.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing start i chop

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.