Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Stockholm
-
@Herr Pelegrin 712454 wrote:
Ja det var rätt så mycket väst. En variant med denna vindriktning är att slänga i bräda o segel från bryggan vid Söderby Brygga så har man inte lång transportsträcka till Långarn där det nästan alltid drar på i sydvästvind. Mindre chop än vid Årsta och ett par m/s mer än mitt på Horsan. Men Farstanäs kanske är minst lika bra.
Finns det plats för bilen vid Södergarn då?
Nej, Farstanäs är inte jättebra. Vid S-SV är det normalt 2 m/s lägre vindstyrka än vid Fituna – men stället har den fördelen att funka i många vindriktningar (från SSO till V) och går därför nästan alltid att nyttja – om det är nog med vind alltså 🙂 ).
/Lars
-
Jodå, det är ett tag sen jag var där men det är nog en vändplan med en hel del plats vid Söderby Brygga. Mården kör därifrån fast bara vintertid (!).
-
Onsdag – Sjöbris med svaj i talltoppar kl 11.00. Stackmoln har dragit ut en bit från fastlandet. Byarna ser hyfsat mörka ut för att vara så tidigt på dan. Antar att utvecklingen hänger på var molnkanten hamnar.
-
Jag fick just nu kl 15 en rapport från Fituna. Det verkar funka att köra med stora grejor. Tre pers där.
/Lars
-
Jag var ute ned 9.3 som var lagom i byarna. Vindriktning med så mycket syd måste varit perfekt för Fituna.
-
På Fituna riggade de 6.7 nyss. Verkar lite optimistiskt, men … Själv orkar jag inte chansa på att dra dit idag; jag blev less efter gårdagens bomkörning och vill inte riskera samma sak igen. OK, istället riskerar jag att missa ev. vindsurf. Suck. Men det får visa sig … Hur som helst hinner jag med lite annat här hemma som jag borde gjort igår.
Jaha, det var “en liten inblick i en Stockholmvindsurfares liv” (eller kanske dagens i-landsproblem).
/Lars
-
Det känns bekant… Jag hörde att det gässade på Mysingen så mindre segel kan säkert ha fungerat på eftermiddagen då jag tyckte att vinden verkade öka något ett tag.
Till övriga som läser denna tråd och som inte bara hänger på Facebook – Det vore kul med rapporter från lite fler håll! Då blir det lättare för oss alla att jämföra spoter vid olika vindstyrkor och riktningar! Jag har exempelvis försökt att kolla mot Årsta Havsbad om några kört där i dagarna men det är lite avigt att se på långt håll. Hur har det gått ute på Dalarö, Björkvik eller andra ställen..?
-
Dalarö var toppen igår i alla fall. Jag tog mig knappt ur sängen i morse. Var på vattnet strax efter 13. Sol, vind och gäss. Körde 5.4 ända fram tills vinden la sig runt strax efter 17 då blev det två tre gupprepor. Under tiden jag riggade ner kom vinden tillbaka och ännu bättre. Jämnare och hårdare. Det var bara 2 vindsurfare kvar då. De fick nog några härliga repor.
@Herr Pelegrin 712489 wrote:
Det vore kul med rapporter från lite fler håll! Då blir det lättare för oss alla att jämföra spoter vid olika vindstyrkor och riktningar! Jag har exempelvis försökt att kolla mot Årsta Havsbad om några kört där i dagarna men det är lite avigt att se på långt håll. Hur har det gått ute på Dalarö, Björkvik eller andra ställen..?
-
6.7 fungerade klockrent på Fituna igår, Det hade blåst mer tidigare på dan.
-
Kul att hör att det blir en hel del surf denna vecka. Jag jobbar tyvärr norr om stan och det känns sådär och ta sig söder ut efter jobbet (pga trafiken)¨
Har ni tipps om bra ställen norr ut som funkar vid sol o SV? -
@hanlar 712507 wrote:
6.7 fungerade klockrent på Fituna igår, Det hade blåst mer tidigare på dan.
Sånt där vill jag inte höra eftersom jag avstod för att inte riskera en bomkörning 🙁 . (Men hur länge funkade det … en kvart – eller ett par timmar? Ge mig nu inte ångest utan säg att det var en kvart …).
/Lars
… som f ö instämmer helhjärtat i Pelegrins synpunkt häromdagen om att det är intressant att få ta del av andras aktuella vindsurfupplevelser i Stockholmstrakten, klockrena eller bommar. Alltid lär man sig nåt! Alltså: skriv mera om sånt på konfen! (Hmm … med min reaktion ovan på Hanlars erfarenhet från Fituna motsäger jag mig själv inser jag … Ja ja, även sådant är ok då …).
-
Jag körde mellan halv 4 till halv sex då det avtog. Men som sagt, det hade blåst mer tidigare. Imorn kör vi på västen på Farstanäs Lars.
Logga in för att svara.