• vindsokaren

    Medlem
    27 juni, 2013 vid 18:11

    måste bara ut på vattnet.
    Så morgondagen får bli som den blir så provar Årstahavsbad imorrn efter jobbet vid 2rycket.

  • electric

    Medlem
    27 juni, 2013 vid 23:11

    @pete 712183 wrote:

    Idag (torsdag) t ex säger SMHI Lab vindhast 7 byar 11 SSV sol kl 16 för punkten “Svärdsfjärden” (väst om Torö, syd om Fituna) – det är ju en skolboksprognos för Fituna (den som lever får se, själv är jag upptagen…)

    Ja, det blev faktiskt en riktigt bra torsdag e.m. Kändes som grundvind S med “påspädning” av sjöbris. Körde 6.7 med full behållning. Vore trevligt med en repris på fredag e.m. … Men som du skriver så är sjöbrisen svår att förutse.

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 10:19

    Lördag – tidig sjöbris. Helt molnfritt i södra skärgården. Gissningvis runt 5 m/s o kanske lite drygt strax efter 12.

    Formula hade nog varit perfekt en dag som denna. Det gick att ändå att få planing med 9.3 o t o m 7.6 men byarna var inte särskilt uthålliga även om sjöbrisen höll i sig under många timmar.

  • jr555se

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 17:35

    Värtan levererade bra idag 14-16. Precis som jag och SMHI gissat. Som vanligt ganska långa byar på ca 7-8 med nån topp runt 10(som nästan gav bromsspår i shortsen..) och runt 4-5 i dalarna. missade mastfotsinställningen så det vart rätt obekvämt men jag är nöjd ändå. Känns som att det går framåt i utvecklingen iaf och jag har mer och mer kontroll..
    -johan

  • herr-pelegrin

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 18:56

    Kul att bitarna börjar sitta för Dig! Värtan var klart bättre än Horsan i dag!

  • malteaserr

    Medlem
    29 juni, 2013 vid 22:56

    Lurkade runt på alla prognossajter och det såg ut som att Nyköping skulle få lite vind. Tog mitt pick å pack och drog dit. Fullt ös i 5.4 från 13.30 till jag inte orkade mer runt 17.30. Mysig spot om jag får låta lite fjollig men obehagligt ensamt. Hus, husvagnar och bilar men inte en människa vid spoten. Kändes som att jag var med i filmen Silent Hill. Under dagen såg jag 3 vindsurfare och 1 kitare på vattnet i alla fall.

    Gick ut vid horns camping. Dock fick man hoppa över ett elstängsel, kryssa mellan kor (och dess avföring) och canadagäss (och dess avföring), sedan gå 50 meter ut från det långgrunda. Det var rätt hård SO men jag antar att öarna skapade vindhål. Det gick att hålla planingen med lite feeling. Däremellan kunde man vara överriggad. Nu ett glas vin tack 🙂

    Bifogade en bild från idag (lör)

  • herr-pelegrin

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 10:51

    Måndag – Mitt på dagen har en lättare sjöbris kommit i gång som motverkas lite av en del tunnare molnflak men det är mest soligt i södra skärgården. Med lite tur kan det bli något men strax före 13 är det för klent.

  • electric

    Medlem
    1 juli, 2013 vid 20:27

    Efter tre dagars vindsurf vid Fituna förra veckan (to-fr-lö) kände jag idag (måndag) för lite omväxling och valde min Hobiecat istället. Och jag fick väldigt bra segling pga rejält med vind, i synnerhet sen e.m. och kväll härinne på fjärdarna närmare Södertälje. Därför borde det varit bra vindsurf ute vid Fituna samma tid. Nån som var där och kan rapportera?

    /Lars

  • hanlar

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 04:41

    Jag var där! Det blåste bra redan vid elva tydligen. Jag kom dock dit vid tre och då hade det naturligtvis lagt sig. Men efter en timme så kom det tillbaka, det blev dock inte lika bra. Jag körde 9.0 med bra tryck i ett par timmar.
    Det blir Fituna idag tisdag också.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 07:47

    Tisdag – I dag ser ju prognosen lovande ut även för de som kör på lite mindre plankor. Under morgontimmarna börjar det bygga på lite grann och var väl runt 09.30 ca 5-7 i Nynäs. Vid Horsan har det börjat röra sig lite lätt i talltopparna.

  • electric

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 08:36

    @hanlar 712420 wrote:

    Jag var där! Det blåste bra redan vid elva tydligen. Jag kom dock dit vid tre och då hade det naturligtvis lagt sig. Men efter en timme så kom det tillbaka, det blev dock inte lika bra. Jag körde 9.0 med bra tryck i ett par timmar.
    Det blir Fituna idag tisdag också.

    Tack för rapport! Det blir nog Fituna också för mig idag.

    /Lars

  • malteaserr

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 10:59

    Dalarö nu. Skitbra. Sol och gäss. Askfatsdammen är blockerad av en stor lastbåt. Går i vid schweizerbadet. Ciao

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 17:11

    Härligt med vind!!! Hoppas det funkade för Fituna också även om det var rätt mycket väst i sydvinden. Dalarö, Årsta och Söderby/Långgarn borde alla haft hyfsat drag även om om vinden kom och gick och det ibland var lite hål i byarna. Janne prickade rätt med 8.2 och hade fina repor när han helt höll planing mellan byarna. Jag körde 127 l och 7.6 och det var lagom i maxvinden men det blev en del plöja mellan byarna. Vid vända två som jag var ute dalade vinden något på sen eftermiddag men den kom igen på kvällen.

  • electric

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 18:27

    Nej, tyvärr funkade inte Fituna idag (tisdag), frånsett någon enstaka planing med 9.0. Främsta orsaken var att det var för mycket väst i vinden, annars hade vinden nog räckt till. Vi 7 pers som var där borde valt Farstanäs istället, som ju funkar även på väst (men om vindstyrkan var OK där idag vet jag inte). Nu satt vi istället på stranden eller var ute och guppade i omgångar.

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 19:49

    Ja det var rätt så mycket väst. En variant med denna vindriktning är att slänga i bräda o segel från bryggan vid Söderby Brygga så har man inte lång transportsträcka till Långarn där det nästan alltid drar på i sydvästvind. Mindre chop än vid Årsta och ett par m/s mer än mitt på Horsan. Men Farstanäs kanske är minst lika bra.

Sida 6 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.