• herr-pelegrin

    Medlem
    17 juni, 2013 vid 09:21

    Otäck historia! Just det att drabbas av något så pass påtagligt och utan förvarning! En nödlur i aquapaken kan ju vara något men svimmar man av är det ju bara sälskap som hjälper! Krya på dig!

  • parmezzan

    Medlem
    17 juni, 2013 vid 19:49

    @Stenevinge 711786 wrote:

    Jag höll mig utanför Adelsö där det båst sjukt bra två dagar, dock mer sv så man får ta sig en bit ut, men i Söndags så hände det som inte får hända och turen att man har lite överlevnadskänsla i kroppen.
    Jag tog roddbåten ut en bit i ( havet för att komma åt vinden, jag boxerade brädan och seglet efter båten, kommer till rätt plats börjar ankra båten, ta loss brädan och skall börja segla när det smäller till i huvudet och jag blir helt yr! hade jag stått på brädan hade jag dykt i direkt. jag lyckas på något vis ta mig upp i båten och liggandes i båten ta mig hem och i land, väl på bryggan snurrade hela världen som en helikopterfylla, det tog tio minuter och jag började spy,, en vän fick ta båten ut till havs och hämta brädan som nu låg och guppade en bra bit ut i prästfjärden.
    jag låg hela den dagen i sängen och ömsom spydde ömsom sov, på sjukvårdsupplysningen säger man att det är kristaller som släppt i örat ( Balans sinnet )
    tänkte bara påminna mig själv och andra hur dumt det är att vara själv , om hur sårbar man är där ute ….
    hoppas på mer dagar med vind och en frisk balans
    / mvh den yre

    Krya på dig!

    hur smällde det till? utan fysisk kollision?

  • stenevinge

    Medlem
    19 juni, 2013 vid 13:08

    @Parmezzan 711816 wrote:

    Krya på dig!

    hur smällde det till? utan fysisk kollision?

    ja det liksom knäppte till i knoppen bara,, jag har grubblat vad det kan vara och orsaken lär ligga i att jag stortränar på cable parken och slamade en hel del på knoppen i torsdags så jag misstänker att “kristaller” i örat lossnat ( eller hur man skriver ) ,,, men det känns bättre nu och jag är fit fore fight om bara det blåser lite ..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 17:24

    Torsdag – Helt ok sjöbris på eftermiddagen, i alla fall i byarna med gissningsvis runt 6 m/s och inga moln!

  • electric

    Medlem
    20 juni, 2013 vid 21:11

    @Herr Pelegrin 711961 wrote:

    Torsdag – Helt ok sjöbris på eftermiddagen, i alla fall i byarna med gissningsvis runt 6 m/s och inga moln!

    Var var du? I Fituna räckte sjöbrisen (torsdag) till bara åt en av oss – som körde 9.0 och 132 l – medan vi andra med något mindre grejor bara fick nån enstaka planing.

    Fast i går (onsdag) var det ju helt suverän grundvind SSO+sjöbris på Himmerfjärden efter kl 15.30. Funkade väldigt bra i Skanssundet, där jag var, men hade också funkat i Fituna (men där var ingen vad vi såg).

    /Lars

  • herr-pelegrin

    Medlem
    21 juni, 2013 vid 06:48

    I går i sjöbrisen på em körde jag 9.3 i frånlandsvind på Horsan med ok planing o 21-22 knop som bäst. Glad midsommar!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 juni, 2013 vid 14:27

    Midsommarafton o -dagen såg ju bra ut för de som kom ifrån helgfirandet. Söndagens prog på 6 m/s höll inte alls mitt på dagen o sjöbrisen i eftermiddagssolen verkade även den lite klen.

  • malteaserr

    Medlem
    26 juni, 2013 vid 20:53

    Hörni, jag håller på att gå bananas på alla prognoser. Jag kollar windguru, windfinder, yr, foreca. Alla visar olika. Framförallt blir jag inte klok på windguru. Den har två olika tabeller. Den övre visar rätt kass prognos över tors och fre, men den nedre mer detaljerade visar en gudomlig prognos. Hur tolkar ni detta?

  • electric

    Medlem
    26 juni, 2013 vid 21:19

    Windguru kan jag inte så där får du inget utlåtande av mig.

    Betr aktuella prognoser så gav ju SMHI för bara för ett par dagar sedan lovande utsikter för onsdag (NO), torsdag (S) och fredag (SV). Men nu har onsdagen passerat utan att jag ansåg det lönt att ens pröva (skulle varit i Skälåker i så fall. Var det nån där?) – och nu ser torsdag och fredag bara måttligt lovande ut. Jag har redan haft tre dar på raken utan surf – ska det blir ett par till? Hjälp!

    /Lars

  • slim_jim

    Medlem
    26 juni, 2013 vid 21:24

    Enkelt förklarat:
    Den övre (GFS) är mer grovkornig och långsiktig medan de undre (WRF) har bättre upplösning och visar bättre sanningen nära inpå

    Vilket spot kollar du på som har gudomlig prognos på tors/fre?

  • malteaserr

    Medlem
    26 juni, 2013 vid 22:18

    Åhå, det låter ju verkligen toppen. För det är den undre som visar en gudomlig prognos. Ok jag svänger lite väl mycket med superlativ, men helt ok vind under lång tid tillhör ju ovanligheterna. Jag kollar dalarö. Där får jag fram 8-10 i grundvind och 12-13 i byarna. Vid sådan prognos kör jag 5.4 eller i bästa fall 4.8.

  • hanlar

    Medlem
    27 juni, 2013 vid 05:35

    @Electric 712178 wrote:

    Windguru kan jag inte så där får du inget utlåtande av mig.

    Betr aktuella prognoser så gav ju SMHI för bara för ett par dagar sedan lovande utsikter för onsdag (NO), torsdag (S) och fredag (SV). Men nu har onsdagen passerat utan att jag ansåg det lönt att ens pröva (skulle varit i Skälåker i så fall. Var det nån där?) – och nu ser torsdag och fredag bara måttligt lovande ut. Jag har redan haft tre dar på raken utan surf – ska det blir ett par till? Hjälp!

    /Lars

    Inte vara deppig nu Lars. Tänk på brisen vi fick på Fituna i måndags! Blir det bara lite sol idag så kommer det bli kanon.

  • dr-masse

    Medlem
    27 juni, 2013 vid 06:07

    WRF proggen på vindgurkan visar i princip alltid för mycket vind.

    Jag tittar i stort sett aldrig på windguru när det är mindre än 48 timmar till potentiellt surf. Då finns det bättre information att tillgå – SMHI (som jag måste säga har ryckt upp sig), DMI, Klart, Predictwind, DMI Ocean etc. Även windfinder tycker jag genomgående är bättre än windguru när det närmar sig.

    Däremot funkar windguru klart bättre på ställen nära större hav, som Irland, Portugal och även runt medelhavet.

  • pete

    Medlem
    27 juni, 2013 vid 06:36

    Lokalt kring Stockholm har jag i år för närtidsproggen timme-för-timme kollat mycket på “smhi kustväder lab” http://www.smhi.se/vadret/BETA-tjanster/hav-och-kustvader-beta-1.31215
    Den tycker jag har funkat rätt bra; både peakar och vindstyrka har stämt förvånansvärt ofta. Sen kan det alltid glida in ett oproggat molnflak som dödar sjöbris, det kommer nog alltid vara svårt att förutse. Plus att man har en tendens att glädjeläsa byvinden, står det “medel 7, byvind 11” är det just 7 man ska förvänta sig med lite starkare pustar som bonus.

    Idag t ex säger SMHI Lab vindhast 7 byar 11 SSV sol kl 16 för punkten “Svärdsfjärden” (väst om Torö, syd om Fituna) – det är ju en skolboksprognos för Fituna (den som lever får se, själv är jag upptagen…)

  • dr-masse

    Medlem
    27 juni, 2013 vid 07:07

    Ja, den där smhi lab tjänsten har varit riktigt bra flera gånger, påminner en hel del om det gamla ‘båtvädret plus’. Synd att de inte gjort den bättre för mobila enheter.

Sida 5 av 87

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.