• oscar

    Medlem
    27 mars, 2004 vid 11:53

    Du vet inte vad du snackar om. Du skulle bara veta hur fattiga surfföretagen är jmf med andra branscher. Jag har haft insyn i detta och vet vilka kostnader som finns. Vissa märken sponsras av rika miljardärer som älskar vindsurfing för att överhuvudtaget finnas kvar på marknaden. Så fattig är branschen. Fanatic t ex drivs av ca 3-4 personer som inte är direkt förmögna ska jag säga…

    Sen att det inte produceras brädor i sverige beror väl på att Sverige är sönderskattat under en sosseregering men nu börjar vi komma in på politik och det hör inte hemma här.. grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 mars, 2004 vid 12:27

    man är inte fattig om man reser utomlands på vintrana som affärsinnehavarna gör! å andra sidan så är det ju deras ensak!

  • styret

    Medlem
    27 mars, 2004 vid 12:54

    jag vet inte men jag skulle tro att mycket av resorna betalas av företaget för produkttest och för att träffa branchfolk ör att knyta kontakter.

    jag skulle bli mer förbannad om lirarna som drev butikerna inte visste ett skvatt om hur produkterna funkar i olika förhållanden med mera. kontaktutbyte är viktigt. Om nån ringer ifrån sverige ner till nån av bossarna med säte nere på maui och säjer -Hej jag ringer från sverige jag skulle vilja börja importera era grejer hit upp. så säjer nog bossen, som kanske inte vet ett jota om sverige mer än att det ligger i skandinavien och säkert tror att vi ahr ständig snö och isbjörnar, -ja visst jag skickar ett gäng grejer…

    sverige hamnar långt ner på prioriteringslistan över vilka som ska ha bra grejer skickade till sina shoppar.

    åker däremot paradiseteamet (där jag tror att teamseglarna pejjar sina resor själva) ner till maui och slicar ett par våger, gör några loopar, hänger lite på stranden, åker på besök hos tillvekrarna, snackar med celebritys (stora teamriders) och kanske fixar nån fest där man bjuder in lite folk och skapar en personlig kontakt. sen ringer nån av killarna ner efter ett tag och snackar lite om senaste vistelsen, hör lite om läget där nere på en mer personlig nivå och sen bestämmer vilka grejer som ska skickas upp till sverige.
    vem tror ni får bäst grejer snabbast. snubben som är lite tjenis med leverantören eller snubben som bara ringer från svinkalla skandivavien och dillar om att han vill ha prylar skickade till sej?

    alltså tror jag varken johan på skidsport eller markus boman på paradise tar ut några feta löner.

  • dr-masse

    Medlem
    27 mars, 2004 vid 13:43

    Hur f-n kan ett segel kosta 4000 spänn?

    OK, here it goes (eller va vi nu skall säga, hä går åket):

    Materialkostnad + tillverkning 2-600:-. Vi låter “vårt” segel kosta 400:- i ett klämmigt exempel (film, 100:-, lattor+detaljer 200:-, tillverkning 100:-). Detta då jag utgår från att volymen på segel är betydligt lägre än för cyklar samt att tillverkningsprocessen är något mindre industrialiserad.

    Pålägg för marknadsföringskostnader, utveckling samt marginal för leverantör för att täcka egna löner + administration + skatter (Neil Pryde, Gaastra, Simmer, Severne eller vad de nu heter): 400:-. Här är det nog framförallt utvecklingen som kostar, framförallt för de märken som vill ligga i frontlinjen. Att vara först med det senaste är inte gratis och kräver snabbhet, framförallt på dagens snabbrörliga globala marknad där kopior uppstår nästan direkt. De märken som är dyrast är ju faktiskt nästan alltid de med egna designers och teamseglare, och det är ju inte gratis.

    Seglet är nu uppe i 800:- och har ej lämnat fabrik.

    Frakt + tull (inklusive lagerkostnader samt ev. kapitalbindning) till generalagent i Europa: 400:-

    Seglet är nu uppe i 1200:-.

    Påslag från generalagent till butik (återigen för att täcka löner, lokalhyra, marknadsföringskostnader, skatter): 1000:- (lite för enkelhets skull, varierar nog ganska mycket).

    Seglet är nu uppe i 2200:- vilket är butikens inköpspris. Det innebär att seglet slutpris hamnar på mellan 3500:- och 4500:- kronor beroende på vilka kostnader butiken har. Utan snittpåslag på typ 50% för ordinarie utpris i butik (före rea och utförsäljning) överlever INGEN butik på sikt (som betalar vettiga löner, är långsiktiga och inte fuskar med skatter och annat). Inte ens IKEA med sina enorma volymer och mycket hög kontroll på sin leveranskedja ligger särskilt mycket under den här sortens påslag. En vanlig livsmedelsbutik lägger på rejält mycket mer på vissa varor, exempelvis frukt och grönt. För att inte börja tala om märkeskläder… 🙂

    Och kom ihåg. För ett segel som du betalar 4000:- för så är 1000:- skatt (moms). Med tanke på den höga svenska momsen skulle jag vilja säga att vindsurfingprylar i Sverige är klart konkurrenskraftigt prissatta jämfört med andra europeiska länder.

    Kom ihåg att alla i ledet dessutom tar vissa risker (konjunktur, räntor, valutarisker samt, inte minst, produktionsfel) som man måste ha lite marginal för. Annars kan man ju exempelvis inte ge några garantier. Utan en stark balansräkning funkar ju inte garantier. “Hej, mitt segel pajjade, men visst gäller garantin?”. “Ja, garantin gäller, men tillverkaren är i konkurs, så det blir ingen ersättning” är ju ett rätt trist svar.

    Tycker du att 4000:- för ett nytt vindsurfingsegel i butik är dyrt? Ja, det är mycket pengar. Men att utgå från att det kostar några hundralappar att tillverka är tyvärr ganska naivt. Material- och tillverkningskostnad är för de allra, allra flesta konsumentprodukter en mycket liten del av den faktiska kostnaden. 10% är väl ganska rimligt att räkna på, stämmer hyggligt i mitt exempel. Tycker du fortfarande att 4000:- är dyrt? Köp begagnat, eller ett nytt segel från förra eller förrförra säsongen. SÅ stor är inte skillnaden och du får fina grejor. Vill man absolut ha det senaste, så kostar det extra. Ingen nyhet precis, eller hur?

    Nu har ju jag inte SÅ j-a bra koll på surfprylsbranschen, men utgår man från nyckeltal för detaljhandel och retailers i övrigt så vågar jag nästan påstå att ovanstående är hyggligt generellt för de flesta sportartiklar, i alla fall.

    Marginalerna på vindsurfingprylar är, enligt min erfarenhet, klart modesta jämfört med många, många andra branscher. Dessutom så har vi faktiskt hygglig konkurrens runt surfprylar idag i Sverige (några butiker, några webbshoppar, möjlighet att köpa från exempelvis Tyskland), så marknaden är rimligt vettig. Du skall vara glad att du inte vill köpa asfalt, där finns det en (1) leverantör av bindemedel i Sverige.

    Vill du oxå köpa ett segel för 2200:-? Enkelt, kontakta ett märke utan agentur i Sverige. Den lilla, lilla haken är att du nog måste beställa hyggliga volymer och vara beredd att jobba för att etablera märket i Sverige…

    Hur kan exempelvis Gun ha lägre priser? Ja, skillnaden ligger ju väldigt nära den marginal som generalagenten måste ta ut för att överleva. Gun försöker undvika ett fördyrande led, samma som postorderfirmor gjort i årtionden. Varför har vi då generalagenter? Ofta krävs det för att ett märke skall överleva långsiktigt, för att hantera garantifrågor, hantera marknadsföring och sist, men inte minst, göra rätt inköp för den marknad där de verkar.

    Själv köper jag i butik eftersom jag gillar att se grejerna före köp och ha någon att prata med före och efter köp samt om det blir strul. Nu är ju jag inte helt neutral (att jag bl a skriver i Skidsports katalog är väl ingen jättehemlighet), men ibland bara tröttnar jag lite på idén om att våra surfhandlare drar in storkovan på segel som kostar trehundra att tillverka i Kina. Det är inte riktigt så…

    Och OM en surfprylskrängare i Sverige gör ett kanonjobb, har nöjda kunder och säljer heta prylar, är det fel att tjäna på det? Tycker inte jag. Och tills sist är det DU och JAG som bestämmer hur det blir. Tycker vi att det är för dyrt, så köper vi helt enkelt inte. Svårare än så är det inte.

    Tro mig, vindsurfingbranschen (inte bara i Sverige) består bra mycket mer av entusiaster än smarta affärsmän som tjänar storkovan på att lura godtrogna kunder…

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 mars, 2004 vid 15:15

    Kanon, håller med!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 mars, 2004 vid 18:16

    Jag håller inte med att handlaren behöver själa dig på 50%, i flera branscher tex byggbranchen ligger pålägget mellan 10-25% och deras omkostnader med lastbilar och truckar är inte små. det konstiga är också att man kan köpa varan mycket billigare utomlands! inget ont sagt om deras resor,men att hävda att dem inte skulle tjäna pengar är fel.Vill också infomera om lönen för en jobbare i Kina är ca 2 kronor i timmen. jag tror inte att ett segel tar mer än en dag att sy, det ger en kostnad på 16 kronor. frakten för ett segel hit är inte heller så hög pga. vikten. det där med utvecklingskostnaderna är heller inte så höga om man slår ut det på tusentals segel!

  • markram

    Medlem
    27 mars, 2004 vid 19:04

    Svar till:


    Snacka kan du göra hur mycket du vill men både sexväxlad och den med dubbelbotnad kolfiber, alt tillverkas i Kina. Det ena kostar 100 andra kanske 800-900 spänn. Huvudsaken är fortfarande vart går mellan skillanad? Det är inget R&D och tillbehör som måste täckas. Det är girighet som styr! asså du måste vara bra DUM I HUVUDET som ens försvarar dessa företag! Det är både min och din jobb det handlar om. Varför lägger electrolux ner fabriken i Sverige och flyttar den ner till polen? tror du att kylskåpet bli billigare efter flytten? Tror fan inte det!

    [/ QUOTE ]
    Utöver att jag inte behöver gömma mig bakom anonymitet kan nämnas följande:
    Tja som en parentes har jag varit i Kina (och köpte bl. a. billig siden).
    Kallar inte de med större insikt för idioter, när mina argument tar slut.
    Inser att det är med kompetens R & D och insikt vi västerlänningar måste hävda oss (och där ingår att vi lägger ut det manuella på “låglöeländer”-tyvärr).

    Har som yrke att bedriva R & D och sitter i samma styrelse som några underlev. till IKEA (de utvecklar produkterna i sverige, tillverkar komponenterna i sverige och gör montage dels i baltländer dels i Sverige och har precis börjat lägga ut en del på Kina).
    Som parentes kan nämnas att de är så kostnadseffektiva(skickliga) att de blivit underlev. till Kineser som lev. til IKEA (på Ikeas rek).
    Det duger inte att sitta och gnälla -tyvärr.

    Sen kan man ju faktiskt fråga sig om inte anomyma inlägg borde elimineras på Steffo -så vi får upp nivån ett par snäpp.

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2004 vid 03:58

    Slagits mot väderkvarnar länge? 😉

    Alltså, jag är ju ingen expert, men vet av olika anledningar en del om hur resan för snabbrörliga konsumentvaror (sportartiklar, kläder, mat) ser ut. Mitt exempel är, just det, ett exempel. Finns säkert en hel del att argumentera kring, kanske även felaktiga uppskattningar, men jag törs hävda att det funkar som exempel för hur en sportartikels prisresa från Asien till Sverige ser ut. Lägg dock gärna märke till att jag i frakten inkluderat lite mer än bara frakt.

    Ditt sätt att uttrycka dig är ju ganska magstarkt. “Jag håller inte med om att handlaren behöver stjäla dig på 50%”. Alltså, rätta mig om jag har fel, men du jämför en butiksägare som gör påslag på sina varor för att täcka löner, hyra, skatter, lagerkostnader, administration, svinn, utförsäljnignar och transporter med en tjuv? Inte illa.

    Ja, byggbranschen har säkerligen ett lägre påslag en vad exempelvis en sporthandlare, modebutik eller matvaruaffär har. Olika branscher med olika förutsättningar. Sett många reor i byggbranschen på sistone?

    Dessutom skiljer sig naturligtvis påslagen från artikel till artikel. Varor som kostar mer i inköp och håller pris bättre kan man ha lägre marginal på och istället räkna på hur mycket man måste tjäna i pengar per artikel istället. Det är ju viss skillnad på vindsurfingsegel och kökskranar. Tar vi vindsurfingbranschen som exempel (det var väl det vi pratatde om, eh) så kan man exempelvis välja att ha lägre marginal på brädor än på de kläder man säljer i butik.

    Att man kan köpa varan mycket billigare utomlands är väl ingen supernyhet. Börja med att jämföra svensk moms med utländsk. Håll vårt löneläge samt kostnadsläge i bakhuvudet. Jämför marknadens storlek i Sverige med utomlands.

    Jag har aldrig hävdat att “de inte tjänar pengar”. Det är klart de gör. Annars skulle de ju lägga ner, stänga och syssla med något annat. Det jag försöker, med viss ansträngning, säga är att få personer tjänar storkovan på att ha vindsurfing som sitt levebröd. Det är inte många som kan leva på vindsurfing i Sverige, de flesta har inkomster på annat håll. Och de som tjänar lite mer på att sälja vindsurfprylar kanske, hemska tanke!, förtjänar att göra det?

    Att lönen för en arbetare i Kina är mycket låg är väl ingen jättenyhet, precis. Jag tror dock att de som arbetar på hyggligt seriösa sportartikeltillverkande företag, sådana som syr vindsurfingsegel, tjänar något bättre.

    Men att gå från det till att säga att “tillverkningskostnaden är 16 kr” är, i mina ögon, att dra rejält långtgående slutsatser. Så det är bara den enskilde arbetarens timlön som är att räkna som tillverkningskostnad? Vakna. Sett en produktionskalkyl på sistone? Lite mer komplex än så.

    “Det där med utvecklingskostnaderna är inte heller så höga om man slår ut det på tusentals segel”. Är du medveten om hur få märken det är som säljer mer än 10-20000 segel per år? Räkna gärna antalet olika segelmodeller som varje tillverkare har. Betänk också att man tillverkar minst ett par olika förserier av varje segelmodell. Håll dessutom marknadsföringskostnaderna i bakhuvudet (broschyrer, webbar, reklambyrå, annonser, säljmaterial, handböcker, logotyper, dekaler etc.) Det är väldigt sällan som saker och ting är så enkla som de ser ut. Vore det asenkelt så skulle ju du och jag starta vindsurfshop imorrn, tjäna fett och inte larva oss här på konfen utan vara på Maui och rippa järnet, eller hur?

    Så, om du skall fortsätta att framföra argument som dina så ser i alla fall jag gärna att du backar upp de med lite vassare tänk. Den här diskussionen, som ju i grund och botten är rätt intressant, blir ju så mycket bättre då.

    Slutligen är ju själva grundfrågan inte helt enkel. Även jag skulle vilja att arbetare i Kina tjänade bättre och hade rimligare arbetsvillkor än vad de i många fall har. Vad gör vi åt det? Jo, mer pengar måste hamna hos tillverkaren och därmed arbetarna. Det kommer att kapas i alla led, för det som styr är ju betalningsförmågan i slutledet, alltså vi som handlar grejorna till sist. Och runt 4-5 000:- verkar ju vara någon slags nivå som just surfsegel ligger på. Om nivån ligger där så törs jag hävda att det är snudd på omöjligt att ha den här sortens tillverkning i västvärlden. Vilket ju är grymt trist, jag hade gärna haft en tillverkare av vindsurfsegel i närheten. Varför tror du att så få svenska segelmakerier ens bemödar sig med att reparera vindsurfingsegel? Jo, därför att även för ganska enkla reparationer så blir kostnaderna här (svenska löner och villkor, minns du?) såpass höga att det knappt lönar sig. Vem vill laga ett surfsegel som är värt 3000:- för 2500:-?

    Även länder som Kina måste ju börja någonstans, ett hyggligt grundläggande skäl till att lönerna i Kina är dramatiskt mycket lägre än i västvärlden är ju en fullständigt annorlunda tillgång på arbetskraft och levnadskostnader. Tror du att en Skogaholmslimpa kostar 15:- i Kina?

    Men det finns ju ett rätt lustig motsägelse i ditt resonemang där du verkar lätt irriterad över att priset för ett surfsegel i butik i Sverige är så högt när tillverkningskostnaden är så låg. Och det är väl helt OK. Men samtidigt som du är beredd att se till att hon som syr seglet i Kina får bättre villkor och högre timpeng (vem vill inte det?) så verkar du inte tycka att den som säljer samma segel i butik i Sverige skall få vettigt betalt för sin insats utifrån de villkor som gäller här. Tjena.

    Det ÄR jobbigt det här med globalisering, det har ju så många sidor. Villkoren för många kan förbättras, men samtidigt är det många som utnyttjas. Inte lätt. Men ett av få sätt som du och jag kan påverka direkt är med våra plånböcker. Och vill vi betala max 4000:- för ett vindsurfingsegel här i Sverige (vilket du dessutom jämställer med stöld, 1500:- är väl din nivå… 😉 så får vi nog acceptera att hon som syr seglet inte tjänar fett på det hela. Men vi borde kanske engagera oss i frågan mer än vad vi gör i dagens konsumtionssamhälle där vi beklagar oss över att jobben försvinner här bara för att trösta oss med ett klipp på den där nya dammsugaren från Electrolux made in Mexico iställer för från Västervik (den var ju för dyr då).

    Om sådant här är viktigt för dig, ta reda på så mycket som möjligt om vilka villkor det märke du är intresserad av har för de som syr seglen. Ezzy är exempel på ett märke som är öppna med vad som gäller, Barry Spanier på Gaastra har skrivit en del och det har debatterats om hur Neil Pryde funkar på området (kolla deras forum).

    Sen är det väl upp till dig att köpa segel från det märke som du tycker beter sig bäst. Agerar du annorlunda är du lika skenhelig som alla oss andra. Eller realistisk, välj själv.

    Till sist tycker jag faktiskt att du skall sluta likna de som säljer surfprylar i Sverige vid brottslingar med begrepp som Stöld! och “stjäla”. Det ligger långt från verkligheten och är helt onödigt. Vi pratar ju inte några Skandiaoptioner eller grova bankrånare här, precis.

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2004 vid 07:05

    Det är så enkelt; Om tillräckligt med folk Köper är priset inte för högt..

    Varför sälja 200st segel för 1500:- styck när man kan sälja 120st för 3000:- eller 100 för 3995:- smile.gif

    Efterfrågan och tillgång.
    det är marknaden (Vi) som styr.
    Ifrågasätt inte det.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2004 vid 08:09

    50 % är åt h.lte för mycket pålägg! Det borde räcka med 20% så ansträngande är det inte att tex. sälja en bräda. Själv skulle jag ha dåligt samvete om jag sålde en surfutrustning för kanske 25 000:- och sedan tjäna 12 000:- .

    Det brukar i affärssammanhang vara så att säljaren besöker kunden och inte tvärtom dvs. så behöver man inte åka
    utomlands varje. vinter.
    Hur kan en simpel mastfot kosta 700:- när den är gjord i Kina? (En sexväxlad cyckel kostar 100:- i Kina)
    Kom inte att påstå att inpotörerna inte tjänar storkovan Herr Doktor..
    Inpotera själv! -det är precis vad jag ska börja med!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2004 vid 08:12

    Momsen i Tyskland och Danmark är nästan samma som i Sverige.
    ännu ett fel herr doktor.

  • draaaag_eller

    Medlem
    28 mars, 2004 vid 08:56

    OK, 50% pålägg är inte samma som dubbelt så mycket… För enkelhetens skull ligger inköpspris på 10000kr 50%pålägg är 5000 kronor i detta fall vilket ger ett totalpris på 15000 kr (J*vligt dyr bräda…) Du menar att 20%av priset är rimligt att det skall gå till försäljaren, och vad doktorn menar är nog att 33% av priset gör det(dvs 50%påslag), så det råder en liten begreppsförvirring. Det kan också vara jag som har snurrat till det för mig… 😉 Jag har ingen aning hur många brädor som säljs i surfshopparna i landet, men jag tror inte att det är så många. Ju mindre antal prylar du säljer desto större marginal måste du ha. Det kanske dröjer en vecka innan du säljer en bräda, vad ska du leva på då. Försäljningen är också väldigt säsongsbetonad. Denna osäkerhet kostar, så är det bara…

    Sedan lite mikroekonomisk teori… Det är så som du säger Mr Anonym, att så länge vi betalar så ligger priserna på en hög nivå. Men om marknaden är konkurrensutsatt, och det finns faktiskt en del konkurrens på vindsurfingmarknaden idag, så kommer priserna att anpassa sig efter tillgång och efterfrågan. Om en surfshop lägger sig 1000 spänn under övriga kommer ju fler att handla där (vi vindsurfare är ju inte dummare än så…) och då skulle butiken tjäna på det. Detta leder att övriga butiker tvingas att pressa priserna osv. Efter ett tag råder det jämvikt på marknaden, och det borde väl vara så att den svenska marknaden ligger på rätt nivå i förhållande till sina köpare.

    Att butiksägarna åker utomlands tycker jag är mycket positivt. Om jag som konsument känner stor tilltro till försäljarna och deras kunskaper hjälper mig att hitta den utrustning som passar mig bäst, då tjänar ju jag mycket på det. Hällre lägga mer pengar på rätt prylar än att köpa fel saker för mindre pengar. Om försäljarna inte har kompetens förlorar jag mycket knowhow i mina köp (se bara på alla som jobbar på bensinmack. För 20 år sedan kunde de ett och annat om bilar, nu vet de ibland inte skillnaden mellan olja och bensin… En sån utveckling vore väl förödande för vår sport).

    Angående mastfoten, vissa saker vill man liksom inte kompromissa med, ett trasig mastfot betalar jag lätt 700 spänn för att få slippa i vissa fall. Men visst känns det som om priset i förhållande till tillverkningskostnader osv är lite högt…

    Ett litet ord till… Tyvärr blir det aldeles för sällan de där extra kronorna går till fabriksarbetaren. Har man en arbetskraft på 800 000 000 människor är det tyvärr så att lägst lön får jobbet… Det finns inte vad jag har sett “rättvisemärkta” segel, men det kanske skull vara nåt!

    Däremot är ju alla nyetableringar av godo för konkurrensen, så om det startar en ny shop (Mr Anonym Import AB) med bättre priser så är det nog ingen här på konfen som skulle klaga direkt. Så kör på!

  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2004 vid 09:10

    Javisst, har jag påstått något annat?

    Momsen i Tyskland är 16%, i Sverige 25%. Jag tycker det är skillnad. Men det är visst fel.

    Från Skatteverket (som jag dumt nog trodde hade koll på sånt här, men du har rättat mig):

    “För privatpersoner är EG en enda stor marknad. Man betalar moms i det land där säljaren finns. Det här kallas ursprungsprincipen. Du som konsument kan välja att åka till Grekland eller Tyskland och köpa din nya TV, och köra hem med den i bilen, likaväl som du kan åka och köpa den i Alingsås. Skillnaden är att i Sverige betalar du 25% moms, i Grekland 18% och i Tyskland 16% moms.”

    Att du skall importera själv är ju helbra. Kan du överleva med 20% i påslag är jag den förste att gratulera. Att sälja för 25000:- och tjäna 12000:- är ett påslag på 92% och inget annat. Mitt samvete skulle först och främst bygga på egen överlevnad, kunna bedriva seriös verksamhet och framförallt nöjda kunder. Sedan kan man ju kolla om marginalerna är rimliga.

    Nåja, inga fler inlägg från mig i det här ämnet, jag har sagt mitt och tolkningen är ju fri. Du har bestämt för hur världen ser ut, och jag ville bara bredda ditt perspektiv något. Verkar överflödigt.

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2004 vid 09:47

    Jag håller med till 100% i allt du skriver.50% pålägg????Jag kan tänka mej att sälja surfgrejor med 5% till 10% pålägg.Om det inte är någon fara för ens liv(konkurrensmaffian)Ett hål i väggen eller en webshop räcker för mej och mina kunder.För dom vet vad dom vill ha i förväg.Klämma på grejorna det gör man efter det man har köpt brädor segel etc.Det skulle var mycket intressant att pröva idén med likasinnad.

    Herr A

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2004 vid 10:48

    Danmark har 25 % moms herr Doktor.och du vet ju att priserna där är betydligt lägre.I Sverige har vi en kartell bildning mellan dem“olika“aktörerna.

Sida 2 av 8

Diskussionen ‘. Stöld !’ är stängd för nya svar.

Inledning av diskussionen
0 av 0 svar Juni 2018
Nu

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.