• STOR vagis

    Publicerad av nzswe på 31 oktober, 2006 vid 07:59

    Hej!

    Jag vager 81 kg och kor en EVO 74 segel 3.7 – 5.3m funderar pa att skaffa en “stor vagis” ocksa som skulle funka med 5.3m – 6.0m, den maste vara bra pa att ta hojd och tillracklig volyme for bogga omkring.

    Funderar pa en andra hand brada AB+ 87 fran 2004 har nagon erfarenhet av den bradan? eller kanske en Fanatic 85 freewave 2005.

    nzswe svarade 17 år, 6 månader sedan 16 Medlemmar · 43 Svar
  • 43 Svar
  • jesper_b

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 09:26

    Har kört just den AB+ ganska mycket och i mycket varierande förhållanden. Jag älskar den för att den har ett mycket distinkt “skär”, dvs den spårar otroligt fint ner för ett vågface och runt i en bottomturn. Trots sin storlek “sitter den i” väldigt länge. För mig på 78 kg funkar den dock bäst i hyfsat stora vågor, typ loggo som inte är för snabba. I mindre vågor måste jag trycka hårt som fasen för att få runt den och då är den lite för stor för mig och vill gå i en större radie. I större vågor är den helt enkelt lite för fet och bred för mig. Jag studsar ut. Idealet för mig är således denan bräda en fin loggohög Kanaha, stort klittmölle eller vildshärad i ganska lite vind. Summa kardemumma: “Sitter i otroligt bra för sin stolek, men ej mest “snappy” i klassen.

    Väger du mer typ över 85 kg och kör med mycket kraft kommer brädan funka i både snabbare, mindre och större vågor. Då klarar du att gräva ner de hyfsat tjocka kanterna och carva med superspeed och liten radie!

    För mig funkar/funkade lillasyrran så, dvs den på 77kg. den är en av mina absoluta favoriter för snabb down-the-line.

    Varning: Stora flertalet av dessa brädor är dåligt byggda. Kolla mycket noga om det finns några skador. Har den delaminerat i däcket mellan mastfot och nos? Vågra antydningar till brott i railen/botten mellan mastfot och främre stroppar?

    /Jesper B

  • the_novice

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 12:45

    Nu väger jag ju lite mindre (ca 68kg) och problemet som jag upplever det med en stor vågis är just det att det blir en stor vågbräda (för stora personer) och inte en lättvindsvågbräda.

    Jag testade en Fanatic NewWave 83l (-05) i Danmark nyligen och blev positivt överaskad. Tyckte den funkade väldigt bra att guppa ut på (körde 5.3 segel och 22 fena) och sedan rida in utan att kännas stor eller ha tjocka kanter. Nu är det ju sällan vi har sådana förhållanden i sverige men det händer ju faktiskt…

  • ola-h

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 19:35

    Grovt sett kan man säga att det finns tre val på storvågis, en “klassiskt”, en EVO eller motsvarande eller en fsw. Fsw och klassiska vågisar är typiskt snabbare och fsw har den fördelen att de håller farten lite bättre på vägen ut , vid höjdtagning med taskigt drag osv men blir därför svårare när det går fort på vågen. Oftast är det därför bättre att inte välja sin FSW fullt så stor.

    En EVO är en mer utpräglad vågridningsbräda, skulle jag säga. Den behöver mer tryck i seglet och oftast större fena för att bli kul i onshore B&J. Att ta höjd med en EVO är för de flesta mer besvärligt, i alla fall med taskigt drag i seglet (du vet ju redan hur en EVO funkar eftersom du har en, 91:an (och 2007 90) är rätt lika 74:an men har en snabbare rocker vilket gör dem lite bättre på höjdtagning etc).

    AB+:en är snarast en klassisk vågis, men Bringdal var tidigt ute med att inse att man kan göra även dessa bredare för att få dem effektiva. Som du kan läsa ovan gillar Jeppe sin. Om priset är rätt kan det säkert vara ett riktigt bra komplement till din EVO.

  • surfmeister

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 20:28

    Jag har en själv en Evo 74 som jag är supernöjd med och kompletterar den med en Fanatic Freewave 98 ´06. Är mkt nöjd med brädan! Den planar upp grymt tidigt, är snabb och hoppar fantastiskt bra.

    Gällande vågridning har den nackdelen som Ola säger att den kan bli för snabb på vågen. Dock har den en låg planingshastighet vilket gör att du kan dra ner ganska rejält på farten innan du påbörjar din bottomturn och därmed är frontside överaskande lätt och roligt för en sån “stor” bräda. Den föredrar helt klart att köra med bakfoten för att kunna få runt den i en tajt radie och den relativt breda baken gör att du bibehåller farten väl innan cutbacken. Naturligtvis är Evo’n mkt mjukare, radikalare och lättare att hantera på en våg men jag är väldigt nöjd med Freewaven som ett komplement för segel 5.3-6.4 m2 (kör Evo’n med 4.2-5.3 m2).

    Om du ska köpa en FW rekommenderar jag en mindre och mer vågbetonad fena, det gör en stor skillnad! Skulle vara intressant och veta hur en Evo 90 beter sig………

    PS. Jag väger 85kg .DS

  • ola-h

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 20:34

    Jag väger iofs mindre än du Surfmeister, men har kört EVO 91:an en del. Jag skulle säga att den är förvånansvärt like 74:an. Som sagt är den lite snabbare i själva rockerkurvan, men det är ju också en större och därmed lite trögare bräda, så det tar liksom ut varandra. På vågen känns den också väldigt lik 74:an. Mer exakt, 91:an på en segl liten våg känns som 74:an på en lite större snabbare våg. Jag körde 91:an ned till 5.0 och som störs i ca 2m face, och upp till den storleken var den OK så länge man inte samtidigt hade tokdrag i seglet.

    Jag har inte kört nya 90:an. För mig är 80:an tillräckligt stor även som lättvindare.

  • surfmeister

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 20:41
    Ola H. wrote:
    Jag väger iofs mindre än du Surfmeister, men har kört EVO 91:an en del. Jag skulle säga att den är förvånansvärt like 74:an. Som sagt är den lite snabbare i själva rockerkurvan, men det är ju också en större och därmed lite trögare bräda, så det tar liksom ut varandra. På vågen känns den också väldigt lik 74:an. Mer exakt, 91:an på en segl liten våg känns som 74:an på en lite större snabbare våg. Jag körde 91:an ned till 5.0 och som störs i ca 2m face, och upp till den storleken var den OK så länge man inte samtidigt hade tokdrag i seglet.

    Jag har inte kört nya 90:an. För mig är 80:an tillräckligt stor även som lättvindare.

    Hur är nya 80:an? Jag hade en Evo 80 ´05 tidigare och den var kanon med 5.3-5.7 men var rätt stökig då det började bli drag i 4.7 m2 vilket var anledningen till att jag köpte 74:an.

  • ola-h

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 21:19

    Jag tycker nya 80:an känns ett par snäpp mer kontrollerad, både rakt fram och på vågen. Körde dock inte den gamla utan jämför med 2006 EVO 83. Klicka nedan vid min signatur för att läsa windsurfs test om du vill ha fler synpunkter.

    Hoppas köra på västkusten på söndag, kanske kan du testa då (om vi råkar hamna på samma ställe).

  • nzswe

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 22:30

    Tack for alla svaren, speciellt din erfarenhet av AB+ 87 jesper.

    Jag bor och surfar i Nya Zeeland (wellington), For det mesta blaser det har sa EVO 74 ar perfect normalt seglar jag med 4.0 eller 4.7, jag anvader aven 5.3m pa EVO’n och det funkar perfect. Jag har ocksa en starboard carve 99 vilket ar min B&J, jag funderar pa att gor mej av med carve99 och kopa en mer vag orienterad brada nagot som funkar i i cross off shore light and gusty wind.

    Guppa omkring med EVO 74 med 5.3m i nastan mer offshore ar inte sa kul, och svart att komma pumpa upp pa vagen. (inte mycket fin drive).

    Den stora vagis skulle ocksa funka som onshore cross on 15 knots 5.3m and 5.7m langsamma head high vagor, och aven lite B&J.

    Anledningen till AB+ 87 var att det ar en till salu for ~5000kr och sa sag jag att den ar 60cm bred sa det later som att den har mycket volym under fotterna att guppa omkring med ocksa.

    Kanske FSW ar mer lampad, men en 98liter later mycket tycker jag.

  • jesper_b

    Medlem
    1 november, 2006 vid 06:36

    AB+ är en riktigt fin guppa-ut-i-riktiga-vågor bräda. Perfekt för 5.7 och funkar bra med 5.3. Återigen kolla att den inte har något strukturellt fel. Och undvik höga rotationer med plattlandningar. /Jesper B

  • surfmeister

    Medlem
    1 november, 2006 vid 08:54

    “Kanske FSW ar mer lampad, men en 98liter later mycket tycker jag”

    98 låter kanske mycket men brädan känns mindre. Sweetspot för FW98 är 5.7m2 och den rockar grymt fett med den storleken. 07:orna har en FW på 95 liter som kanske passar dig bättre. Alternativet är att köpa FW86-88 om du känner att en bredd på 62cm blir för mycket. Oavsett storlek tror jag att du blir grymt nöjd!

  • spinout

    Medlem
    1 november, 2006 vid 09:26

    Några fler som har erfarenheter av stora vågisar/freestylewaver? Funderar själv på en EVO90, RRDCult99 eller RRDFSW101 efter en tur till Irland nyligen där vågorna var grymma men vinden svag. Det var tuffa ut långsamt genom vågorna och rida in som gällde. Själv blev det en del tid på stranden medans lättvindsräkorna hade sitt livs bästa sessions. Problemet är ju att man behöver en del volym för att inte sjunka igenom helt (väger 95kg) på vägen ut, men på vägen in kanske det inte är så kul med en 62cm bred freestylewave?

  • dr-masse

    Medlem
    1 november, 2006 vid 12:06

    Jag körde en hel del på min FW98 med 5.7 på Irland i våras i precis sådana förhållanden som du beskriver, och det funkade kanon!

    Jag har även seglat RRD Cult 99 i Guincho med 5.3 och 4.7, men föredrar FW98 i denna typ av bräda. Dock – sätt i en riktig vågfena. Cult 99 var väldigt bra på vågen.

  • adde

    Medlem
    1 november, 2006 vid 12:31

    Jag har kört en stor vågis (225×62@96) endel i år, även om den kanske är ca 90 “riktiga” liter. Väger ca 80kg.

    Jag är inne på Olas linje att ha en storVÅGIS och inte en freestyle wave. Först var jag dock beskviken på att den var svårspockad (alltså inte så mkt FW, men det går att sätta dem – vet inte heller hur lätt det är på en 90L freestyle) men oj vad det är skillnad på vågridningen. Har kört med 6.2 ned till 4.7 och sweetspot är väl 5.8-5.3. Men när det var SSO i läjet så var det fint att guppa ut med denna och plocka vågor utanför piren med 4.7:an.

  • ola-h

    Medlem
    1 november, 2006 vid 14:14

    NZswe: Angående EVO 74, vilken fena kör du. I de förhållanden du beskriver kan man gå upp rätt mycket i fenstorlek om man vill mjölka ut lite extra effektivitet ur brädan. Med rätt fendesign skadar det inte brädans svängegenskaper så mycket. EVOn svängs liksom med railen och helst med en del framfotstryck, så den är inte så kritisk för större fenor.

  • surfmeister

    Medlem
    1 november, 2006 vid 19:14
    Ola H. wrote:
    NZswe: Angående EVO 74, vilken fena kör du. I de förhållanden du beskriver kan man gå upp rätt mycket i fenstorlek om man vill mjölka ut lite extra effektivitet ur brädan. Med rätt fendesign skadar det inte brädans svängegenskaper så mycket. EVOn svängs liksom med railen och helst med en del framfotstryck, så den är inte så kritisk för större fenor.

    Angående fenor och Evo 74: Eftersom jag väger en del ger en större fena lite mer att jobba med. Jag använder en 24cm Drake Natural Wave för 5.3 och ibland också för 4.7m2 (då det är lite mindre tryck och ganska mkt onshore). Fungerar väldigt bra då fenan ger betydligt mer tryck och stabilitet (jmf med stdfenan på 22cm) Ger också betydligt bättre höjdtagning, snabbare planing men även “krispigare” känsla. Svängegenskaperna är fortfarande mkt, mkt bra (påverkas minimalt) men fenan ger lite mindre “tvålkopps-känsla” vilket är ganska typiskt Evo.

    24cm låter kanske stort men G10-fenan är väldigt flexibel och därmed är den “mindre” än vad storleken antyder. Det är först när jag har rejält tryck i 4.7m2 som jag använder Drake NW 22 cm. Funderar dock att köpa en 23cm Drake NW fena som standardfena för 4.7m2……

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.