Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Storlek på bräda för en kort tjej?

  • Storlek på bräda för en kort tjej?

    Publicerad av emerson på 7 juli, 2009 vid 13:14

    Hej, min flickvän har gått en kitekurs och är sugen att införskaffa utrustning.

    Hur lång bräda ska en tjej på ca 160 cm och 55 kg ha?
    Det ska ha hellst vara en väldigt lättåkt nybörjarbräda, och vart hittar man en sådan? Har kollat runt på diverse kite-shopar men det verkar mest bara sälja +130 cm brädor, antar att det blir för långt för henne.

    Angående kite hade jag tänkte mig en 9:a till henne, eller blir det för stort? Kommer främst åka på västkusten (Göteborg till Båstad).

    mvh
    /Jonas

    milkman svarade 14 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • milkman

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 15:38

    Om du är ute efter the latest så skulle en 127 bräda utav denna vara riktigt fin för tjejen:
    http://www.kitekraft.se/crazyfly-raptor-pro.html (finns hemma)

    Eller Nobiles highend Tjejbräda i 125 cm (125 är wmn brädan utav alternativen, tror vi missat lägga upp en bild på denna rosa skapelse)
    http://www.kitekraft.se/nobile-nhp-666.html (finns hemma)

    Eller ett lågprisalternativ då det är en demo 2007 modell:
    http://www.kitekraft.se/underground-flx-122×37-06.html
    (bra skick, rätt pris och kort)

    Det var några alternativ från oss i rätt längder.

  • emerson

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 19:31

    Tack för alternativen, ska ta ett öråd med tjejen.

    Men det lutar nog mot det billigare alternativet, eftersom hon aldrig försökt med bräda (bara bodydrag) så känns 6000 kr lite mycket om hon inte skulle komma upp.

  • jonasm

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 19:56

    När hon ska börja köra första gångerna så är det lättare att öva med en längre/bredare bräda, antar att du kör själv? Låt henne börja med din bräda så blir det lite lättare för henne att öva att komma upp i planing och få fart.

    Min fru kitar och hon har gått från min förra bräda (140 cm) till en 130 cm och nu har hon en 126 cm. Hon väger 55 kg.

    9a fungerar bra för där ni ska köra, blåser det mer så behöver hon en 7a. Blåser det runt 5-6 ms så behöver hon en större. Men 9a bra om hon bara ska en kite att starta med.

    Vi delar på tre kites, 7-9-13, och det täcker upp 95% av alla vindar i Sverige för oss båda.

  • milkman

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 20:04

    Jag håller med Jonas.. Låt henne köra din första gångerna.

  • emerson

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 08:58

    Tack för tipset angående min bräda, jag tror vi väntar med att köpa bräda så får hon testa med min först (134 cm).

    Eftersom hon inte är 100 % såld på kitesurfing än så blir det nog med utgifter att köpa en kite+sele+våtdräkt.

  • milkman

    Medlem
    8 juli, 2009 vid 22:45

    Lugnt, den kanske är kvar när hon ska ha eget.. Eller du vill ha tillbaks ditt 🙂 Bara höra av dig.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Storlek på bräda för en kort tjej?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.