Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på vågis (volym/bredd) i förhållande till vikt

  • Storlek på vågis (volym/bredd) i förhållande till vikt

    Publicerad av Oregistrerad på 24 maj, 2006 vid 05:57

    Funderar lite på ny vågis:
    Vad kör ni på för storlek på vågis (volym & bredd) i förhållande till er vikt?

    surfmeister svarade 17 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • philippos

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 06:40

    Jag väger 80 kg och kör på en Mistral Syncro Fish 77 (226×57). Tycker det känns väldigt lagom för mig. Bredden är dock mycket viktigare än volymen. Andra faktorer som spelar in är seglingsförhållanden, hur duktig seglaren är och vad den ska användas till.

  • jonatan

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 09:24

    82 kg, och kör Drops Concrete Wave 76 – 56 cm bred.

  • Oregistrerad

    Gäst
    24 maj, 2006 vid 09:24

    Nja, det behöver inte vara så specifikt. Någon här har säkert flera olika vågisar men de allra flesta har nog bara en vågis och det är dessa jag skulle vilja veta volym/bredd på i förhållande till er vikt.

  • wiseguy

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 09:36

    väger 80 drygt och kör mistral beast 83 (254×56)

  • ola_p

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 12:12

    Vägde 70 sist jag kollade (brukar ligga neråt 66-67), seglar en goya wave 66 – 51.5 cm bred.

  • lars_k

    Medlem
    24 maj, 2006 vid 13:27

    Väger 75 kg och kör en PocketWave stubby på 78l/56cm och en Naish traditionell på 73l/53cm.
    Skulle jag bara haft en bräda hade det blivit en traditionell på 75-80 liter.

  • ola-h

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 07:03

    Jag är väl diskvalificerad från att svara eftersom jag har flera vågisar. Skulle jag ha enbart en och fick välja mått helt själv skulle det nog bli ca 68-70 liter, 54 bred, EVO-shape. Någon sådan finns dock ej utan min allroundbräda i verkligheten är en EVO 70 som istället är 55 bred. Den kan jag dock köra från 3.5 till 5.9 och i vilka vågor som helst från sega knähöga Apelviksvågor till Hookipa i masthögt utan att bli allt för handikappad.

    För en hyfsat van vågseglare är brädor med volym samma som seglarens vikt ofta det bästa om man skallha en bräda. Generellt kan man välja en stubbie något mindre och en klassisk något större. Jag håller med om att bredden också är relevant, men väger man “normalt” (65-85 kilo) så är det i princip bara att plocka sin favvomodell i given volym så blir bredden rätt automatiskt. Tillverkarna designar ju dessa brädor för att vara allround och anpassar bredden därefter, kan man säga.

  • surfen

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 10:20

    Är ingen riktig hejare på våg, men kör en Goya FW85 som jag tycker bär mig bra i Mälarens chopp/byiga vind. Väger ungefär 78kg. Skulle jag bo närmare havet och stadigare vindar skulle jag nog satsa på en med en volym runt 75l.
    Var föresten ute med den igår och körde med 4,2m² en perfekt bräda för mig.
    Fullt drag i 6,5 timmar, vilken dag!!!!
    Volym 85 liter
    Längd 245 cm
    Bredd 57.5 cm
    Vikt 6.2 kg
    Fenbox Powerbox
    Segelstorlekar < 6.2 kvm

  • surfslusken

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 15:55

    Frippe75 väger nåt mellan 89-93kg (han e typ 157 cm lång) beroende på hur många timmar han gått utan käk. Men eftersom hans självblid inte riktigt stämmer överrens me verkligheten så försöker han köra på en 76 liters Mistral Beast med varierande framgång. Egentligen borde han kanske ha nåt runt 90-95 liter som minsta vågbräda;)

  • ____sa

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 21:22
    Lars_K wrote:
    Väger 75 kg och kör en PocketWave stubby på 78l/56cm och en Naish traditionell på 73l/53cm.
    Skulle jag bara haft en bräda hade det blivit en traditionell på 75-80 liter.

    Jag letar också efter en lämplig vågis och undrar, när väljer du din stubby fråmför traditionella? Är det vind (misstänker det) eller andra förhållanden som avgör. Jag är ute efter tips på brädor med bra volym under fötterna för ökad stabilitet och som fungerar bäst i onshore förhållanden.

  • lars_k

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 04:35

    Ju mer onshore och sämre push i vågen, desto mer lutar det åt stubbyn.
    Man tappar lite på en något oroligare bottensväng, mkt pga bredden, men vinner väldigt mycket i cutbacken och bibehållen fart i de följande svängarna på vågen. I bra förhållanden och vinkel är en trad oslagbar med gött tryck och skär i bottensvängen om man har speedat upp downtheline innan man lägger den. Jag vill ha en trad för DK och SA och när det är riktigt bra här hemma. Hade jag bara seglat i sverige och bara haft en bräda hade det blivit en stubby på 70-75 liter. Det är nog bästa kompromissen. Men lite trist… 😉

  • surfmeister

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 14:42

    Hej!
    Väger 84 kg och har en Evo 74. Låter kanske lite litet men bredden är på 56cm vilket gör brädan perfekt för mig med 5.3m2 och mindre. Körde brädan ons-fre i Apelviken (4.7/5.3 segel) och det finns nog inte en bättre vågbräda för svenska förhållanden! Grym att vågrida med och riktigt snabb med god kontroll. Kan starkt rekommendera bädan!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Storlek på vågis (volym/bredd) i förhållande till vikt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.