Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel, 6.5?

  • Största segel, 6.5?

    Publicerad av jks på 17 april, 2008 vid 09:36

    Tjena!

    Funderar på att ev skaffat ett större segel till sommarens soliga dagar… Har 5.8 som störst idag på JP freestyle 100L. Tror ni det ger så mkt mer (tid på vattnet) med 6.5?? Väger kring 80.

    /j

    andersbq svarade 16 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • zoffe

    Medlem
    17 april, 2008 vid 11:41

    Hej.
    Jag kör 5,3-6,4-6,9 på en Skate 111 L och väger 87 kg.Jag tyckker att när det blåser 7-9 så är det 6,9.Jag hadde köpt större än 6.5.

  • tim-eriksson

    Medlem
    17 april, 2008 vid 14:23

    Hoppet 5.8 –> 6.9 fungerar bra.

  • andersbq

    Medlem
    17 april, 2008 vid 14:31

    Helt klart kan du gå upp på 6,5 eller 7,0. Det kommer ge dig massor av mera dagar. Jag kan verkligen rekommendera ett freestyle betonat segel som ger snabb planing, typ Naish All Terrain 7.0 eller AMP som det hette förra året. Du riggar det med 2 meters bom och på nästan vilket 460 mast som helst. (Om du fjäskar lite kan du få köpa mitt, jag kommer segla mest camber i de vindarna i år.)

  • nachoman

    Medlem
    18 april, 2008 vid 07:36

    Jag kör JP FS 109 och 5,7 och 6,5 NP Expression. Planar jag inte med 5,7an så är det inte så himla stor idé att slänga på 6,5an. Känns mer som att 6,5an är till då man vill åka lite fortare och mer freeride. Om du vill ha mer tid på vattnet skulle jag gå upp mot 7,0kvm.

  • jks

    Medlem
    18 april, 2008 vid 08:54

    Nackdelen med 7.0 som jag ser det är den större masten (460) och allt blir tyngre… kanske bättre att stanna på stranden istället…

    /j

  • ola-h

    Medlem
    18 april, 2008 vid 09:06

    Antagligen sant för freestyle. Men för “vanlig nöjessegling” det beror på seglet i fråga. Jag körde förra året ett Hot superfreak 7.0 för att just få lite fler lättvindsdagar. Det seglet väger och känns som en 6.0:a i manövrar, speciellt om man trimmar det lite plant. Det drar då egentligen inte igång nämnvärt tidigare än en bukig 6.3:a, men den STORA fördelen är otroligt mycket bättre glid genom vindhål. För mig är denna 7.0 helt enkelt perfekt för ändamålet att utöka antalet roliga dagar utan att det för den sakens skulle skall kännas tungt och bökigt. När denna 7.0:a blir sor byter jag ofta direkt till 5.3, så 5.8-7.0 SF är långt ifrån ett för stort glapp.

    Faktum är att efter att ha kört det seglet undrar jag varför tillverkarna överhuvudtaget bemödar sig att göra andra 7.0:or (annat än för ren race).

    Nu har det dessutom kommit en ännu lättare version kallad ultralight. Jag har en Superfreak Ultralight 5.5 och det seglet väger som ett 4.2-vågsegel. Dessutom jobbas det på en 6.7:a designad speciellt för att gå på en 430-mast. Kanske kan vara något. Kolla om det finns något 7.0 Superfreak at testa på Gotland.

    Ursäkta “reklamen” men det är helt enkelt ett fantastiskt segel

  • donpedro

    Medlem
    18 april, 2008 vid 09:29

    5,8 räcker absolut! Jag är ett par kilo lättare men inte så många längre och kör 5,2 som störst duger fint. Tror inte du kommer få särskilt många fler dagar med ett 6,5 i garderoben osså.

  • andersbq

    Medlem
    18 april, 2008 vid 11:25

    @donpedro 459189 wrote:

    5,8 räcker absolut! Jag är ett par kilo lättare men inte så många längre och kör 5,2 som störst duger fint. Tror inte du kommer få särskilt många fler dagar med ett 6,5 i garderoben osså.

    Fram till 2006 hade jag 4,1, 4,7 5,2 5,7 6,2 Simmer OS, det gav mig cirka 30-35 dagar per år .

    Med ett 7.0 freestylesegel i min range fick jag 75 dagar förra året.

    Det är blåser 5-6 m/s betydligt oftare än det är 10+ dagar. I allafall där jag bor.

  • donpedro

    Medlem
    18 april, 2008 vid 11:54

    Kan också bero på att det blåste mer över lag förra året enligt statistik från vindkraftsverken här på gotland så blåste det cirka 20% mer än ett normal år förra året. Jag hade runt 80 dagar 2007 och de flesta dagarna seglade jag 4,7 eller mindre. Men det är klart att det finnsdagar då man kanske skulle plana något tidigare med större grejjer, men frågan är hur många dagar det är.

  • nachoman

    Medlem
    18 april, 2008 vid 12:05

    Många, många, många dagar som man behöver stora segel! Särskilt om man bor på ostkusten!

  • andersbq

    Medlem
    18 april, 2008 vid 13:48

    @donpedro 459223 wrote:

    Men det är klart att det finnsdagar då man kanske skulle plana något tidigare med större grejjer, men frågan är hur många dagar det är.

    i den här tråden finns svaret för min hemort:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55809

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största segel, 6.5?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.