Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största vågis?

  • doc

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 15:13

    Nya Windsurf har test av vågbrädor, både singel- och dubbelfenor.
    75 liters vågistest : Fanatic Twin 78, JP Pro Twinser 76, Quatro twin fin 75, RRD Wave Twin 74, Starboard Evil Twin 80, Angulo Chango GT 75, Fanatic New Wave Team Edition 75, och Starboard Kode 74.

    Evil twin 80 kunde kanske vara något? Bredden kompenserar en del för den måttliga volymen tror jag och den är ju inte så elakt smal i häcken som många andra twins. Enligt Ola tar ju ET löjligt bra höjd också.
    Eller så gör du som jag o köper Custom. 12800 levererat till dörren.
    Jag är helt såld på min twin. 58,5 bred och 88 liter, planar lika tidigt som min Naish HybridWave med 5.7. Skillnaden är att Hybriden tar 6.2 eller större med sina 62cm, och flyter aningen bättre. Smäller jag på en mindre fena på hybriden svänger den snudd på lika bra, men tappar en del höjdtagning då.

  • koa

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 15:42

    @dr Masse 495011 wrote:

    Efter flera års trixande av att hitta rätt brädkombo känner jag att jag de senaste tre säsongerna äntligen börjar hitta rätt.

    En slutsats är att jag lite väl länge höll fast vid en snäppet för stor minsta bräda, men i gengäld så körde jag då på två brädor (en 100-110 liters sak för plattvatten, en 80-liters sak för vågor).

    Eftersom vågsegling har blivit det som är helt och hållet i fokus för mig så blev det två vågbrädor – en för lättare vind och onshore, en för mer vind och bättre förhålladen. Därför kör jag numera tre plankor – en för plattvatten och lätt/mellandvis skoj (freestyle 100 + 6.0 i mitt fall), en för lätt-/mellanvind och vågor och en för mellan/mycket vind i vågor.

    FreeStyle 100 – större vågis – liten 75 liters modern klassiker är kitet idag.

    När det gäller min minsta bräda så tycker jag att jag har hittat helt rätt med en 75 liters modern klassiker (RRD HC 75). Den kör jag 5.3 – 4.1 på, och är övertygad om att den även skulle funka fint med 3.7. Jag är så oerhört nöjd med brädan att den inte byts än på ett tag (trots att det är en singelfena 😀 )

    Kruxet är nästa storlek.

    Och jag tänker inte ens berätta vilken största vågis jag har idag, utan vill ha fritt tänkande här, ah!

    Vad bör jag skaffa? Det känns som om jag verkligen vill ha en som jag flyter på, och då krävs nog 85-90 liter (jag väger 77). Lämplig bredd, tror jag, är 58-60.

    Och vilken typ av bräda skall man ha här? En “stubbie”? En freestylewave? Eller en twin?

    Jag måste medge att en twin lockar rätt mycket just nu… Men riskerar inte en typ 85 liters twin att hamna lite väl nära min minsta bräda i storlek?

    Eller ska man ha två olika vågisar som ligger ganska nära i storlek men för olika typer av förhållanden, rentav? Men vad f-n gör jag då när det är lättare vind och fina vågor (som faktiskt inträffar då och då på exempelvis Torö och Gotland)?

    Och är man inte, egentligen, rättså betjänt av en fsw i just den här sizen?

    Ja, förvirringen är rätt rejäl. :confused2:

    Jag skulle beteckna mig själv som en medelgod vågseglare som grejar att segla i det mesta. Jag är bättre på backside än frontside, men vill helt klart utveckla min botten och toppsväng mer. Mycket, mycket mer. Hopp är fortfarande roligt, och jag har några gånger i år varit oerhört nära att sätta bakåt för första gången på länge. Så en hyggligt hoppvänlig sak är nog ändå ett kriterium, även om fokus ligger på vågseglingen.

    Ja, vad säger församlingen?

    Hej Masse,

    jag seglade med Fanatic Twinn 84 TE på Torö igår;

    Förutsättningar:
    Ren sidvind
    Segel 4,7 upp och ner, från lite guppa till fullt tryck, mestadels lagom.
    Seglade 5 timmar
    Min vikt 72 kg.
    Bilder från dagen;
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=60765

    BRÄDA; Twinn 84liter har en sk ” överskottsvolym” alltså ca 12 liter mer
    än de 72 kg jag väger, vilket är perfekt på ostkusten med mindre salt i
    vattnet/ sämre flyt. Perfekt stor/ allround vågis för mig. ( Har mindre också )
    Tänkte att det kanske blir för stort när det blåser på, men den är snäll som
    inget annat tack vare att ofo är som en Newwave 75:a och skär som smör
    fast det var fullt tryck i 4,7 stundtals.
    Som lättvinds bräda har jag tidigare haft/har Fanatic Allwave 82 och tycker
    att den har grymt driv med tunna fina kanter och varit en dröm i
    maginella förhållanden och super kul i Apelviken som stor vågis.
    AW82 har bredare ofo och driver mer och är mer förlåtande; med bredare outline om man
    ser till “overall” ofo osv…medan Twin 84:an är mer kompakt och har en losare känsla och
    svänger ännu snabbare men fortfarande med precision utan dess like…jaja…jag är kär i
    både AW82 men framför allt Twinn 84:an; det är den bästa bräda jag seglat och
    för mig den bästa Torö bräda jag har seglat på och innan den AW82…sådär jag nu fick jag
    det ur mig!

    Sen finns ju AW92 också som ska svänga som en dröm…
    En sömnlös natt till Masse 😉

    Ses på vattnet

    Calle N

  • lars_k

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 16:05

    Viktigt som fan det där med OFO om man ska ha en lättvindsvågis som lättviktare. Själv har jag en 85L klassisk custom med OFO som en 70-liters produktionsbräda. Blir jävligt lös kant-till-kant och ligger stabilt i skäret. Detta tycker jag gör twin-brädorna väldigt intressanta. Smala i häcken och volym och bredd längre fram på brädan. Perfekt för oss lättare som vill ha extra volym i vågorna. Sen lär de ju ha grym sväng vid framfotsridning också. Väldigt utvecklande att köra framfot. Hade jag inte redan haft 3 vågisar hade jag köpt en 80-85L twin…eller om jag kanske gör det ändå så småningom förresten. Ska bara se lite tester först. 😛

  • surfmeister

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 16:59

    Twin-fin kan inte uttala mig om då jag aldrig seglat ngn. Av de märken som du har “special price” på har jag seglat RRD WC85, Allwave82/92 samt JP RWW82/92 (samtliga ´08). Vill du prioritera vågegenskaper är Allwave helt klart den bästa av ovanstående. AW92 känns faktiskt mkt mindre på vattnet än vad volymen säger men kanske är ngt för “stor” för full drag i 5,3. AW82 är grym för 5.0-6.0 segling dock mer teknisk än t ex WC85. AW påminner lite om Fanatic FW då den är ganska “nervös” och vild i B&J men väldigt krispig och livlig (i motsatts till t ex en Evo som är otroligt lugn). Tror därför att AW82 skulle passa bättre för dig än AW92; jag kan verkligen rekommendera AW-brädorna!

    WC85 är en plug-and-play bräda som är svår att inte tycka om. Ett bra val om man vill prioritera bra B&J, kontroll samt tidig planing. Den är dock fortfarande mkt bra på vågen men AW är några snäpp bättre (tom lite EVO-feel i bottensvängen). Skulle nog vilja påstå att RRD WC85 är en vågorienterad freewave istället för en rent utpräglad vågis. JP RWW tyckte jag inte om alls; seg planing och dålig höjdtagning. Dock fin på vågen.

    Mistral Wave RD86 kan också vara mkt intressant; fråga min brorsa om den då han seglade den en hel del i somras. Dock hoppas jag att du får en Evo 80 slängd i skallen då den är den helt klart bästa vågisen av samtliga nämnda. Seglade den mkt i somras och är helt lyrisk…..Skulle jag välja en en tre-brädors setup skulle E80 utan tvekan vara storvågisen!

  • gurra1978

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 17:22
    dr Masse;495028 wrote:
    Intressant läsning! Jo, en FW ligger väldigt bra till. Funkar en FW85 med sexnoll om det kniper?

    En stor fördel som en FW85 har, som jag ser det, är att om det blåser hygglig men det inte är några vågor så lär det bli kul segling i alla fall.

    Å andra sidan så kör jag glatt min freestyle 100 med 4.7 på plattare vatten, så min “stora” vågis skulle faktiskt kunna vara riktig dedikerad för vågsegling…

    dr Masse jag minns då jag bad dig om råd för några år sen. Denna dag är det min tur att ge dig råd. Köp en FSW 85 liter!!!

    Du undrar om den funkar med 6.0. Jag kom precis hem från lite trevlig sjöbris segling i Varberg med 5.9 och Goya ONE 85. Jag fattar inte att det gick så bra att segla med den på plattvatten. Oerhört tidig planing och roligt var det. Jag skulle lätt kunna ha den som största bräda här i Varberg och ändå köra plattvatten med den.

    Jag har alltid tyckt det är så larvigt med sponsrade människor som bara säger köp den brädan för saken skull utan att egentligen backa upp det med något. Du vet att jag har spons på Goya och att jag kanske är partisk men jag säger en sak, Goya ONE brädorna är magiska. Jag har seglat 77 massvis, testat 85 och 95:an i vågor och plattvatten. Du kommer älska den brädan så som jag gör. Jag låter alla bilder jag postar vara bildbevis på att brädan är helt fantastik i vågor. Kolla vad som kommer hem till mig snart:grin::grin::grin:
    DSC_1351_small.jpg

    En bild från igår med ONE 77.

    Och två från idag med ONE 85 på plattvatten med 5.9.

    Ps. Krångla inte till det för mycket och analyserar bort dig nu som många 08 or gärna gör (been there, done that). Köp en fsw 85:a, fundera mindre, segla mer ds.

  • rrd

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 18:39

    Ja idag på em var min RRD FW85 med Icon 5.9 perfekt. Maxtryck en bit ut,
    planing från stranden, rundade pricken för första gången i år. Första testen för 5.9-2009 i perfekta förhållanden. Tål mycket vind, roterar mjukt, skönt att segla, tryckpunkten långt fram.

    Det var inte många som pallade ännu en surfdag…

    (5.9 funkar bra som största för mig på FW85, min vikt 73 kg)

    För övrigt gillar jag att vågbrädorna överlappar varandra som Ola skriver om. Min RRD WC75 och WCHW 70 är perfekta i detta avseende för mig. Att fokusera på bredden o inte volymen är nog bra.

  • dude

    Medlem
    29 augusti, 2008 vid 20:46

    Har precis köpt en Goya One 85 2008 och kört den med 4.2 (och en smalare och liten 22cm-fena) och 5.0 (med originalfenan på 24 cm) i Apelvikens cross-on-förhållanden. För mina 73 kg var den först förvånande bra i 4.2vind men främst var den riktigt kul att segla med 5.0. Det är cross-on i Apelviken jag kört än så länge. Den är vad jag vill ha och kommer ge mig det jag vil ha de lättare dagarna med vågor på Torös stenstrand.

    Jag kommer använda den som störstabräda – därav väljer jag en freestyle-wave.

    Sen i valet av freestyle-wave så var Goyan den mer vågbetonade i de tester jag läst. (JPs 84/85-liters freestyle-wave har jag i tester läst vart lite mer styva på vågen och därför blev det här mitt val.)

    Jag gillar både att hoppa och att vågrida. En freestyle-wave planar generellt upp tidigt och ger mig också bra möjligheter att hoppa på Torö där jag annars haft problem med att komma upp i fart före jag möter de vågorna jag vill hoppa på.

    Det är klart att jag också är nyfiken på de twins som finns nu. Men jag har egentligen ingen koll på vilka som är bra på vad eftersom det är så mycket teoretiskt snack och inte så mycket erfarenhet bland gemene man. Jag har inte heller sett tester på twins. Jag skulle så småningom vilja se just jämförelser med twins runt 85 liter och freestyle-waves i samma storlek. Två olika twins kan ju vara helt olika typer brädor.

    Jag får så småningom se hur den här brädan funkar för det jag tänker göra och då är det kul för mig att höra av mig hur den funkar för mig 🙂

  • ola-h

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 07:48

    @gurra1978 495185 wrote:

    Jag har alltid tyckt det är så larvigt med sponsrade människor som bara säger köp den brädan för saken skull utan att egentligen backa upp det med något.

    I just den här tråden tycker jag iofs att alla deltagare kommer med bra argument för än det ena och än det andra. Och är det bildbevis som skall avgöra så måste väl bilderna på Calle från Torötråden vara de mest relevanta. Grym segling på “rätt” ställe. Fanatic Twin, alltså…

    Jag är helt säker på att en “vågig fsw” elller “fsw:ig våg” som Goya eller RRD säkert är det smartaste valet för många, men jag undrar som sagt ändå om det är rätt för Masse och Torö. På sätt och viss kan nog en del av twinbrädorna vara bra kompomisser. Jag pratade med Mackan just när han testat RRDs twin för första gången och har var väldigt förvånad över hur “fsw:ig” den kändes i rakt-fram-segling. Jag seglade också några twinbrädor med väldigt snabb rocker på Maui som var löjligt lättplanande och bra i höjdtagning mm. Dessa var givetvis sin like loosa som andra twinbrädor med mer rocker, men ändå betydligt loosare än motsvarande singlefin och den speciella “twinfintoppsvängen” verkar till stor del hänga med även om brädan görs snabbare. Och eftersom man som sagt också oftast kan hantera lite mer volym på en twin så tycker jag det alternativet verkar bättre.

  • rrd

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 08:33

    Min erfarenhet är att RRDs WaveCult (75l) 2008=2009 har blivit mer åt Hardcore-hållet men kräver inte lika mycket framfotstryck vid frontsideridning. Tål inte lika mycket vind. En mycket bra allroundvågis, planar tidigt och mycket bra för vågridn, håller planing länge.

    Har testat RRD Twin 74l mycket kort, i 40 min i on-/sideon m 4.7. Tål mycket vind, tar bra höjd o svårt att känna att det är en twinser vid vanlig raktfram segling. Men loose o ligger fint i gippar o lite frontsideförsök. Ska bli kul att testa mer…

  • dr-masse

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 12:44

    surfar med telefonen, så långt inlägg blire inte. ja e ju trotsallt rätt medioker i vågor, fast har insett att rätt planka i rätt förhållanden hjälper rejält.

    som jag brukar säga – jag behöver all hjälp jag kan få, särskilt i vågorna!

    den här brädan kommer att bli min mest använda vågbräda och är därför viktig. Ja, viktigast. Det jag framförallt vill att den hjälper mig med är att utveckla min vågsegling. Å då undrar jag om en fsw är rätt? goyas fw verkar iofs nästan vara en riktig vågis me lite mer fart å bredd.

    men en twin lockar. FRÅGAN är om typ 82-84 liter räcker… vore ju grymt surt att bli sittande med två grymma vågplankor som krävt över 20 lök för färre än 10 åk om året. Jag har haft min rrd cwhc 75 i ett år nu, och kört rätt 10-12 gånger på den. 90-litraren har körts dubbelt så mycket.

    oj, vart ganska långt ändå

  • ola_p

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 13:12

    Jag tycker ONE77an är lite stor och rak i bottenkurvan om man vill ha en bräda med fokus på vågridning (för 95% av Sveriges vågseglare, som prioriterar hopp betydligt mer än vad jag gör, är den grym). Sen är det klart att den funkar även i hyggliga vågor, har ju seglat den i hanstholm i glassy 2-3 metersvågor. Men jag tycker det är svårt att gå ordentligt vertikalt med den. Känns helt enkelt lite för stor och styv när man vill jobba på vågridningen. Den är dock sjukt skön att segla på, planar tidigt, känns kompakt och alert. Förstår att folk är ruggigt förtjusta i den.

    Är det vågseglingen som verkligen skall utvecklas så är det nog nån variant på halvstor vågis som gäller. Fast det där med att du vill att den skall bära en 6.0 komplicerar ju saken. Är vågorna i fokus så är det väl bättre att öva balansen och ta ett mindre segel…

  • ola-h

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 16:27

    Jag vet inte om det är lätt eller svårt, men på något sätt måste du se till att få testa t ex en Fanatic Twin 82:a en “tveksam” Torödag. Om jag dyker upp där så kan du haffa mig och ta en tur på EVO 80:an, om så bara för att känna på volymen, men annars är det kanske Calle som du skall rikta din charmoffensiv mot. Torö är iofs kanske inte det ställe där man helst lånar ut sina brädor…

  • surfmeister

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 18:01

    @Ola H. 495386 wrote:

    Om jag dyker upp där så kan du haffa mig och ta en tur på EVO 80:an, om så bara för att känna på volymen, …

    Masse, E80 är betydligt mer floaty än vad volymen visar. Mkt stor skillnad mot min E74.

  • doc

    Medlem
    30 augusti, 2008 vid 20:20

    @dr Masse 495355 wrote:

    surfar med telefonen, så långt inlägg blire inte. ja e ju trotsallt rätt medioker i vågor, fast har insett att rätt planka i rätt förhållanden hjälper rejält.

    som jag brukar säga – jag behöver all hjälp jag kan få, särskilt i vågorna!

    den här brädan kommer att bli min mest använda vågbräda och är därför viktig. Ja, viktigast. Det jag framförallt vill att den hjälper mig med är att utveckla min vågsegling. Å då undrar jag om en fsw är rätt? goyas fw verkar iofs nästan vara en riktig vågis me lite mer fart å bredd.

    men en twin lockar. FRÅGAN är om typ 82-84 liter räcker… vore ju grymt surt att bli sittande med två grymma vågplankor som krävt över 20 lök för färre än 10 åk om året. Jag har haft min rrd cwhc 75 i ett år nu, och kört rätt 10-12 gånger på den. 90-litraren har körts dubbelt så mycket.

    oj, vart ganska långt ändå

    Sjävlklart skall du ha en riktig vågbräda för riktig vågsegling och inte en FSW. Efter några månader på min twin tvekar jag inte att rekommendera en twinfin åt dig. Särskilt eftersom det du framförallt vill utveckla är botten- och toppsvängarna och jag tycker definivt inte att hoppen är sämre.
    Jag väger 80kg och min custom twin 88 är min överlägset mest seglade bräda, tar 4.2-5.7 och har såpass mycket volym baktill att jag kan stanna kvar i stropparna när jag tappar planingen. Den planar som en 90-litare men känns som 80 att segla. Senast jag körde 5.7 i Apelviken hade FSW/freestylekillarna 6.2 och jag höll jämna steg både i planing och fart.

    Efter några års stillestånd i vågridningen har jag nu tagit steget in i hyperrymden. Visst, det kanske hade hänt med en Evo också, om jag gett mig tusan på att lära mig tycka om den, men min twin gillade jag direkt, utan övertalning. Framförallt kan jag länka sväng på sväng även i slöa vågor på ett sätt som inte varit möjligt tidigare och det är mycket lättare att träffa rätt sektion av vågen.

    Nu är iofs min twin inte lik alla andra, den har mer volym och bredd i aktern, just för att vara bra i slöare vågor, men ändå inte riktigt en Evil Twin. (Dessutom är den lite billigare.) Åtminstone RRD och Starboard-tvillingarna har ju redan rykte om sig att vara bra onshorebrädor. Jag skulle rekommendera dig 85-90 liters twin och behålla din Hardcore för dom snorblåsiga dagarna.

  • rrd

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 09:22

    Det ryktas om mycket bra testresultat för Twinsers i Windsurfs test:

    (Obs! Har ingen koll på källans kvalitet (dvs medlemmens korrekta citat och att det är bra urval), i eng Boards Forums, där även svenskar skriver ibland)

    “The Windsurf Mag has the test results out for Twinzers and I quote:

    We were particularily pleased and surprised at how great the twin fins were in small waves and onshore wind, because we’d been led to expect them to be better in bigger waves and more side shore waves.

    Star-board Evil Twin 80: ‘ Performs fantastically for a very wide range of conditions….very different from the Evo’

    RRD WT 74: ‘A suburb all rounder…a great board'”

    Quatro WT 78: ‘..suburb versatility over a wide range of conditions…’

    JP 76: ‘…fantastic performance in a wide range of conditions..’

    Fanatic 78: ‘…fantastic performance in a wide range of conditions..’

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största vågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.