Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största vågis?

  • poppo

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 09:44

    Alla var “fantastiska i de flesta förhållanden” tydligen, det låter nåt det! köpfeber! lågkonjunktur?

    Men visst fanken är man sugen att testa trots all hype.

    /En av alla slavar under den stora konspirationen…

  • rrd

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 09:56

    Ja så kan man såklart tolka det, nyhetens behag. Men det är säkert intressant att läsa och tolka det man själv är ute efter, för- o nackdelar, jämförelser med single. Egna prioriteringar och värderingar.

    Helt klart så är detta ett steg i utvecklingen. Att försöka vänta in en helt 100%ig utveckling, dvs en färdigutvecklad bräda påminner om det historiska misstaget några hundra år tillbaks i tiden när man kunde konstatera att allt nu var uppfunnet o färdigutvecklat, om jag minns rätt.

    Sen kommer även Boards test och nätets Boardseekermag.

    För övrigt ser det ut att bli bra surf i veckan, oavsett twin eller single!

  • doc

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 20:42

    Bra liknelse. Eller som att vänta på att datorerna blir färdigutvecklade så dom inte är passé om ett år eller två. Yeah, right!

    Vi ses på vattnet!

  • poppo

    Medlem
    31 augusti, 2008 vid 21:48

    ah men kom igen! jag noterade bara att det lilla man fick läsa där inte gav speciellt mycket – samma ord om alla modellerna. vem har pratat nåt om att vänta ut utvecklingen? hade twin på 90-talet – bic saxo 253 🙂 och jo, jag vet att det hänt en del sen dess…

    nu vill jag bara ha en bra vågdag!

  • dr-masse

    Medlem
    1 september, 2008 vid 09:40

    Akta min fina tråd! 🙂

    Men jag håller med poppo – inte mycket att få ut av de där omdömena…

    Nik Baker är ju inte nådig av sin kritik mot testet på boards.co.uk forum:

    http://www.boards.co.uk/forum/forum_posts.asp?TID=22169&PN=1&TPN=6

    Ja, det känns som om det är på väg att bli ett ganska rejält kliv ner på min “storvågis”…

    Jag tror att det kommer å bli en 82-85 liters twinser, trotsallt! Vad det blir får jag se, och så skall jag ju få min nuvarande såld först, ähum.

    Men jag är helt enkelt oerhört nyfiken på hur en twinser kan kännas i vågorna, och just i onshore/cross-on och lite lättare vindar i vågor så verkar det som om dessa verkligen kan vara något.

  • ola-h

    Medlem
    1 september, 2008 vid 09:55

    Jag kan ju kanske nämna att det inte blivit många minuter seglat på min EVO 80 sedan jag fick min Twin 74. Jag plockade ut 80:an när det var superunderriggadsidvindsguppasegling i Rullsand, men det tog inte många minuter innan jag var tillbaka på ET74:an igen. Tyckte den flöt mig nog och man blir helt enkelt snabbt bortskämd med svängegenskaperna på en (förhållandevis) mindre twin (och då är ändå EVO 80an en väldigt svängig bräda). Nu är dock Torö mer volymkrävande, men jag tror nog ändå att 82-85 liter twin kan bli grymt bra för dig.

  • rrd

    Medlem
    1 september, 2008 vid 14:43

    Har ni läst testet? Det är ju få som testar så många brädor o jämför. Men jag håller verkligen med om att det inte är Ok med GC som testställe.

  • ola_p

    Medlem
    1 september, 2008 vid 19:59

    Sen ar ju Svennes frasbygge intressant att halla ogonen pa, darifran kommer min nasta storbrada att komma. Formodligen nan galen fish shape med twins. 🙂

  • svenne

    Medlem
    1 september, 2008 vid 20:20

    Ssschh!!! 😉

  • ola-h

    Medlem
    1 september, 2008 vid 20:23

    Ja just det Masse, kanske är det en svensktillverkad custom du skall ha…

  • gurra1978

    Medlem
    3 september, 2008 vid 19:52
    Doc;495429 wrote:
    Sjävlklart skall du ha en riktig vågbräda för riktig vågsegling och inte en FSW. Efter några månader på min twin tvekar jag inte att rekommendera en twinfin åt dig. Särskilt eftersom det du framförallt vill utveckla är botten- och toppsvängarna och jag tycker definivt inte att hoppen är sämre.
    Jag väger 80kg och min custom twin 88 är min överlägset mest seglade bräda, tar 4.2-5.7 och har såpass mycket volym baktill att jag kan stanna kvar i stropparna när jag tappar planingen. Den planar som en 90-litare men känns som 80 att segla. Senast jag körde 5.7 i Apelviken hade FSW/freestylekillarna 6.2 och jag höll jämna steg både i planing och fart.

    Efter några års stillestånd i vågridningen har jag nu tagit steget in i hyperrymden. Visst, det kanske hade hänt med en Evo också, om jag gett mig tusan på att lära mig tycka om den, men min twin gillade jag direkt, utan övertalning. Framförallt kan jag länka sväng på sväng även i slöa vågor på ett sätt som inte varit möjligt tidigare och det är mycket lättare att träffa rätt sektion av vågen.

    Nu är iofs min twin inte lik alla andra, den har mer volym och bredd i aktern, just för att vara bra i slöare vågor, men ändå inte riktigt en Evil Twin. (Dessutom är den lite billigare.) Åtminstone RRD och Starboard-tvillingarna har ju redan rykte om sig att vara bra onshorebrädor. Jag skulle rekommendera dig 85-90 liters twin och behålla din Hardcore för dom snorblåsiga dagarna.

    Det är ju ett jäkla snack om de där twinfinbrädorna. Det var ju massor av såna i Lejet idag och inte fan var det mycket action i deras vågridning, speciellt inte din Doc. Du skriver mer än seglar tycker jag 🙂 Du får nog slänga på en tredje fena för att det ska hända något i topsvängen 😉

    Däremot var det ju några som stod ut vad gäller hoppen (de är ju proffs dock) men de verkar funka bra där iallafall.

    Jag ska inte säga så mycket om twin innan jag testat en. Däremot har jag testat en jävligt cool bräda i Läjet idag. En SINGLE-fin, wow :laugh: Se så fint det går att leka med en liten FSW i vågor Doc.

  • rrd

    Medlem
    3 september, 2008 vid 20:09

    Tyska Surf skrev en gång när dom testade Mistral Hookipa, en vågbräda med twinsers, att Robby Naish kan gippa/rida med en soffa…

    Testa en Twin fin, kul att få något att jämföra med.

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2008 vid 07:01

    @gurra1978 496547 wrote:

    Se så fint det går att leka med en liten FSW i vågor Doc.

    Det ser ut som du fått spinout där i svängen, Gurra. Det är då man behöver sin extrafena. Eller blir det bara dubbelst så svår spin out med två fenor?

    Skämt åsido, jag körde både singefin (EVO 70) och twin (Evil Twin74) i Vilshärad igår. Det kändes rätt skumt precis när jag bytte över till twinbrädan, men efter en vända eller så så red jag nog ungefär lika bra eller dåligt som på min singelfin. Det krävs nog en bra seglare på en bra och brant våg för att man visuellt skall se någon skillnad. Ola P tyckte jag t ex fick ett klart skönare flyt på yttre i Åsa med sin nya (min gamla) Quatro, men det kan iofs lika gärna bero på att Quatron har minst 3ggr så mycket rocker som hans Goya.

    Men Torö är ju en bra våg. Och den kanske främsta poängen (förutom toppsvängskänslan) med att köra Twin i Masses fall är att han kan kosta på sig lite mer volym.

  • fastlandsguten

    Medlem
    4 september, 2008 vid 07:16

    är det någon som bygga svenska custom brädor…:)?

  • dr-masse

    Medlem
    4 september, 2008 vid 08:25

    @gurra1978 496547 wrote:

    Det är ju ett jäkla snack om de där twinfinbrädorna. Det var ju massor av såna i Lejet idag och inte fan var det mycket action i deras vågridning, speciellt inte din Doc. Du skriver mer än seglar tycker jag 🙂 Du får nog slänga på en tredje fena för att det ska hända något i topsvängen 😉

    Däremot var det ju några som stod ut vad gäller hoppen (de är ju proffs dock) men de verkar funka bra där iallafall.

    Jag ska inte säga så mycket om twin innan jag testat en. Däremot har jag testat en jävligt cool bräda i Läjet idag. En SINGLE-fin, wow :laugh: Se så fint det går att leka med en liten FSW i vågor Doc.

    Gurra, du (och många, många fler) är ju en grymt mycket bättre vågseglare än vad jag är. Du skulle förmodligen kunna klämma till en bättre toppsväng med ett badkar än vad jag kan med en fsw.

    Mitt dilemma, just nu, är att den “storvågis” jag har idag helt enkelt är snäppet för stor för mig. Inte mycket, men lite stor är den allt. Lustigt nog gick jag ner nästan 10 liter från den jag hade innan, men borde gått ned lite till (då hade jag inte bytt). Fasen, jag kanske har blivit lite bättre på att segla mindre brädor, rentav, även om det verkar osannolikt. Jag har testat olika inställningar (stoppar, fenor, mastfot) men insåg när jag testade en 85-liters sak att allt plötsligt blev enklare. Jag har dessutom saknat den där riktigt goa känslan som jag får av både min minsta (RRD HC 75) och min största bräda i denna planka.

    Och när jag nu siktar på ett byte så finns ju ett nytt alternativ på banan – twin. Jag kommer enbart att använda den i vågor, och nästan enbart för att få min vågridning att bli bättre (jag är verkligen inge vidare där, om jag får säga det själv… :crazy: ). Och vad jag förstått, vilket kan vara helfel, är att just en twin kan ge mig det jag söker – en bra mellanvågis med lite marginal som tar 5.7-6.0 men som svänger bra som fasen.

    Nu blev det en j-a massa 08-teori här. Igen. Rentav min paradgren. Jag önskar att jag kunde segla lika bra som jag kan teoretisera, men ja, hrrmmmm… 😀

    Men jag tycker att rätt grejor faktiskt har hjälpt mig att utveckla min segling de senaste åren rätt mycket, trotsallt. Även om det är en rejäl bit kvar, ah! Fasen, jag gjorde min första riktiga off-the-lip på Irland för två år sedan. Så – mycket att lära, men fy s-an vad kul det är!

    Jag säger som jag brukar säga. Jag behöver all hjälp jag kan få. Särskilt i vågorna, ah!

    Jag ser en hög risk för att folk på stranden (särskilt i Apelviken, jag vågar nog fasiken inte ens visa upp mig där, ah! :blush: ) kommer att undra vem fan han som knappt kan segla som kör på en tokfin twin är och undra om han verkligen är förtjänt av att åka runt på såna grejor egentligen. Men om den där twinplankan hjälper mig att förbättra min segling och ger mig ett par riktigt sköna (därmed inte sagt att de är “bra”) svängar så kommer i alla fall jag att vara toknöjd och leva på det lååååångt efteråt.

    Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Min entusiasm för vår sport överträffar min förmåga på vattnet med rejäl marginal! Jag är alltid så nöjd med att vara ute i vågorna och bara segla att jag alltid glömmer allt om att plocka rätt våg å träna viss teknik och bli bättre.

    Och, det skall villigt medges, jag tycker att det är alldeles för kul med nya surfprylar. En liten skada jag har. En dyr skada. Men rolig! :cool2:

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Största vågis?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.