Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Strandhållare" för riggat segel?

  • "Strandhållare" för riggat segel?

    Publicerad av sjoblom på 7 september, 2013 vid 12:14

    Behöver lite bra ideer nu från er som är gamla i gemet 🙂

    Såg på en surfvideo idag att man hade massa riggade segel stående på stranden i några slags hållare. Verkar ju genialisk eftersom dom hela tiden vred upp sig i vindögat. Själva har vi haft seglen liggande på vår gräsmatta vid stranden under dagtid, vilket ju inte är helt optimalt varken för gräsmattan eller seglen.

    Jag vill alltså fixa någon permanent lösning där man kan ha seglen riggade och stående under dagtid. Gjorde en liten test och drog ner en påle med 12mm hål borrat från toppen. Stack sedan i en 10mm järnstång i mastförlängarens ände och tryckte ner den och seglet i hålet i markpålen.
    Märkte direkt att det var ganska stor kraft på järnstången så den böjde sig. Men den biten borde ju gå att lösa med en järnstång av härdat stål … men är det då risk för att man knäcker mastförlängarens anslutningsfot istället … ?

    Uppenbarligen finns det någon lösning för det här eftersom jag själv såg det på videon, men man kunde inte se några detaljer på hur det var gjort.

    Kommentarer och ideer tack! Någon som vet om man kan köpa det här “stativet” och hur det är gjort?

    sjoblom svarade 10 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • stefanlindmark

    Medlem
    7 september, 2013 vid 18:49

    Har inte sett något liknande, men vid Garda-sjön har de kommunala segelställ och brädrack i galvat stål vid stranden istället för cykelställ. De segelställen bygger dock på att det blåser från ett håll (som de gör där) eftersom seglen står upp som de brukar på hyrcentren med en stropp från bomnocken upp till en överliggare.

  • sjoblom

    Medlem
    10 september, 2013 vid 19:55

    “seglen står upp som de brukar på hyrcentren med en stropp från bomnocken upp till en överliggare”

    Jag har aldrig varit på någon hyrcentral så har du/någon möjligen en bild på hur den ser ut?
    Bomnocken, är det bomens fäste i masten?
    Hänger seglen uppochner i ett rep som är fäst där?

  • jester

    Medlem
    10 september, 2013 vid 21:02

    Den lösning jag har sett är en box som är ca 2m hög, lika bred och 5 meter djup. Sen knyter man fast en bit av en gammal latta en tamp, knyter fast tampen uppe i taket nästan längst in. Sen gör man samma nästan längst ut. Sen är det bara att köra in den längst in i mast-toppen och den andra i mastfoten. Sen hänger seglet fint. Man bör släppa nedhalet lite också.

  • bicless

    Medlem
    10 september, 2013 vid 22:37

    Man kanske skall passa på att varna för att seglen blir rätt sköra etfter en säsong på ett hyrcenter. Typ helt kassa. Så inte ha de i solen för mycket. Klubbar som har fixat enkla tampöglor från taket i en bod/lada tycker jag har smartaste lösningen. Man hänger med masten uppåt. petar i toppen i ena öglan och foten i andra, där hänger de fint i skydd av sol. Åland har så exempelvis. Tror västerås också.

  • sailortrash

    Medlem
    11 september, 2013 vid 06:30

    tänk fotbollsmål utan nät och från ribban hänger ett rep per segel. repet fäster du i bommens bakre del (där du fäster seglet). seglet balanserar sig själv, alt vilar mastens övre del i baken eller på ngt man lagt dit som inte sliter för mycket. Skugga är viktigt. utöver att monofilmen blir skör av uv-strålning så händer det att masterna delaminerar och/eller ändrar form om de blir för varma. har två bekanta som lämnat sina master i solen några timmar och fått köpa nya (100% kol master), och har en mast som jag inte får isär längre då den ändrat form precis i skarven efter en solig vårdag utan användning.

    har man kolbom antar jag att samma sak kan hända med den..

  • jonteasu

    Medlem
    11 september, 2013 vid 13:56

    @Bicless 715900 wrote:

    Man kanske skall passa på att varna för att seglen blir rätt sköra etfter en säsong på ett hyrcenter. Typ helt kassa. Så inte ha de i solen för mycket. Klubbar som har fixat enkla tampöglor från taket i en bod/lada tycker jag har smartaste lösningen. Man hänger med masten uppåt. petar i toppen i ena öglan och foten i andra, där hänger de fint i skydd av sol. Åland har så exempelvis. Tror västerås också.

    Så kör vi i Lomma också. Funkar dock inte på segel där masten INTE sticker ut i toppen. Vilket är fallet på de flesta segel utan vario-top. Då är det bättre att göra som Sailortrash förklarar.

  • glader

    Medlem
    11 september, 2013 vid 19:55

    @jonteasu 715907 wrote:

    Funkar dock inte på segel där masten INTE sticker ut i toppen. Vilket är fallet på de flesta segel utan vario-top.

    Metoden som Jester beskriver fungerar finfint även då. Ta en halvmeter latta, knyt fast i rep från taket/fotbollsmålsribba, fäst mitt på lattan, och stick in lattan i segeltoppen.

    Kom osökt att längta till Chris Schill Center nu…

  • jonteasu

    Medlem
    12 september, 2013 vid 16:44

    @glader 715914 wrote:

    Metoden som Jester beskriver fungerar finfint även då. Ta en halvmeter latta, knyt fast i rep från taket/fotbollsmålsribba, fäst mitt på lattan, och stick in lattan i segeltoppen.

    Kom osökt att längta till Chris Schill Center nu…

    Aha! Tror jag fattar nu. Ska testas!

  • glader

    Medlem
    12 september, 2013 vid 20:06

    Hittade tyvärr inget kort på latta, men så här blir resultatet. (Hälsa Gustaf Bengtsson förresten – hoppas jag tar rätt på person nu 🙂 )

  • sjoblom

    Medlem
    13 september, 2013 vid 12:21

    GRYMT bra svar gubbar 🙂
    Gillar speciellt bilden “glader”, lättare att fatta när man ser den.
    Bara ut till sommarstället och börja spika ett segelförråd då!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing "Strandhållare" för riggat segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.