Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video "Stulen" bild

  • "Stulen" bild

    Publicerad av yann på 29 januari, 2008 vid 08:08

    Hej!

    Jag har fått en bild publicerad utan min tillåtelse och utan mitt namn i surfspotboken Stormriders Guide. Vad är skälig ersättning för rättighet till bilden + “sveda och värk ” för tryckfelet. 30€ tycker jag låter lite i underkant som de föreslår.

    hellgren svarade 16 år, 3 månader sedan 12 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • yann

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 08:10

    Bör väl tillägas att det inte är förlaget som gjort något fel utan personen som skickade in den.

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 08:28

    Tja… Ta ett gäng böcker och lite ersättning?

    Eftersom det inte är företaget som har gjort fel så vet jag inte riktigt vad dem är “tvungna” att göra. Personen som lämnar in bilden har väll hela ansvaret ?

  • yann

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 08:50

    Är det inte upp till förlaget att sen ligga på sin källa för ersättning? Nu känner jag ju till killen som har skickat in den men jag kunde lika gärna inte ha en aning om hur bilden har hamnat i boken. Det borde ju vara upp till förlaget att kolla sina källor. De ansvarar ju för allt de publicerar.

    Hur mycket är rimligt i ersättning då? Jag livnär mig ju inte på detta utan har det som hobby och jag har ingen jättedyr utrustning eller så.

  • svenne

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 09:31
  • ola_p

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 09:44

    Att du är hobbyfotograf spelar ingen roll. Bilden är fortfarande värd lika mycket.

    Är det någon annan som fått betalt för bilden?! Är det fel byline och alltså någon som stulit din bild och sålt blir det nog en lite klurigare situation.

    Som Svenne sa, prata med sff. 300 kr låter som ett skämt, kolla upplaga etc. så kan du ta fram ett pris sedan. Jag har tyvärr inte prislistan, dom höll på att uppdatera den sist jag försökte få tag på den. Borde kanske ta tag i det och beställa en. Är ju rätt bra att ha.

  • yann

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 12:28

    Vet inte om han har fått betalt men det skulle jag tro. Har inte lyckats få tag i honom sedan det blev klart att det var min bild. Det är fel byline till bilden och det är hans eget namn istället tror jag.

  • svenne

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 13:20

    Japp, 300 spänn är lågt. Lägre än Glocalnet faktiskt. En vanlig dagstidningsblänkare ger ju en 5-600:- med rätt byline…

  • spray

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 18:09

    Att ge dig 300 spänn i ersättning är ju ett hån, nästan som att stjäla fast på ett lurigare sätt.
    Hur mycket hade du velat ha per bild om de frågat dig innan? Säkert inte 300kr i allefall.

  • yann

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 21:15

    Ingen aning men kanske 600spänn hade känts rimligt?

  • Knatte

    Gäst
    30 januari, 2008 vid 05:51

    Inte svar eller tankar om just detta ämnet, men ändå i samma trakter:tongue:

    Har själv fått flera ggr fått windsurfingbilder “uppsnappade” och publicerade av andra…
    Frågar de bara först så, brukar jag alltid låta de använda bilden utan någon ersättning eller så. Men några gånger har frågan kommit efter publiceringen och då kan man ju fundera lite extra hur de tänker??

    Men allmänt, så resonerar väldigt många “att finns bilden på internet” och inget speciellt står om kopiera bilden mm. så brukar väl det länkas och visas friskt.
    Vi är väl många här på steffo som länkar/bifogar vilt från olika forum när det gäller slalom/speed/ vågseglingar mm. Så man kanske måste acceptera att andra gör likadant??

    Men om man skall få ersättning för misstaget, så känns väl 500-600 kr mer rimlig ersättning väl??

  • ola_p

    Medlem
    30 januari, 2008 vid 07:04

    Jag skulle tippa att det nog år minst en nolla för lite i 600kr. Kolla med SFF som sagt.

  • borje

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 15:57

    Kolla med Koa, han fick ju ersättning för sin bild som mäklaren vid Torö använde!

  • davo

    Medlem
    1 februari, 2008 vid 17:46

    @Börje 442118 wrote:

    Kolla med Koa, han fick ju ersättning för sin bild som mäklaren vid Torö använde!

    Inte så säker på att han fått betalt sin faktura ännu…

    Vidare beror ersättning av publicering av bild på upplagan. Som Ola sa, du kan nog lägga på en nolla till dina 600:-.

    Förlaget skall ha koll på sina källor/leverantörer av bilder.

    Varför skickade din polare in bilden överhuvudtaget o inte men som tagit bilden? Varför frågade du inte på forumet först?

    Vidare så förstör det marknaden för proffsfotografer, som inte får sålt sina bilder (även om de många gånger är sjukt dyra)

  • koa

    Medlem
    2 februari, 2008 vid 08:47

    @Davo 442143 wrote:

    Inte så säker på att han fått betalt sin faktura ännu…

    Vidare beror ersättning av publicering av bild på upplagan. Som Ola sa, du kan nog lägga på en nolla till dina 600:-.

    Förlaget skall ha koll på sina källor/leverantörer av bilder.

    Varför skickade din polare in bilden överhuvudtaget o inte men som tagit bilden? Varför frågade du inte på forumet först?

    Vidare så förstör det marknaden för proffsfotografer, som inte får sålt sina bilder (även om de många gånger är sjukt dyra)

    Angående Torö bilden som används till försäljningen av Torö;
    Min var först “olovligt publicerad” och “i kommerciellt syfte/ reklam”…
    Det gäller att ligga i, nu är den betald.

    Ring SFF och berätta hur detta fall ligger till, är nog lite annorlunda med en bok.

    Respekt för ens verk.

    Lycka till!

  • sourra

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 21:23

    Så det är alltså idé att lägga ned tid på att watermarka sina bilder ändå?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video "Stulen" bild

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.