• styrofoam

    Publicerad av lowe på 27 november, 2003 vid 23:31

    tjena, jag tänkte höra om det är nån som vet om man kan specialbeställa styrofoamblock i den storlek man själv vill. har ringt runt lite till olika ställen men ingen av dom har vetat vart man kan få tag på det. ringde också till dow i norrköping som gör styrofoam, men dom kunde bara göra en maxbredd på 60cm. stora eps-block kan man ju därimot få tag på lätt. och finns det andra bra material att få tag på som stora block? känner mig lite skeptisk till eps.
    nån som vet nåt, så vore det trevligt om ni kunde bistå med lite info. olklove@hotmail.com

    anonym-anvandare svarade 20 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2003 vid 06:59

    Det borde väl gå att limma styrofoam. Ett tips är att inte använda alltför starka lösningsmedel. På fabriken borde de väl veta vad man skall använda.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2003 vid 08:35

    Det går utmärkt att limma styrofoam med lamineringsepoxi.
    Det bli bara lite meckigare att skära med värmetråd.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2003 vid 09:06

    Dessutom tror jag att styrfoam avger giftiga gaser då man skär med tråd. Kör EPS i stället, funkar kanon!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2003 vid 09:18

    Way back när jag byggde i bland annat styrofoam limmade jag med utomhus (polyuretan) trälim (finns på järnaffären/byggvaruhuset). Detta jäser lite, blir grymt hållbart och är inga större problem för glödtråden att ta sig igenom givet att man limmar tunnt mellan jämna ytor. Det är dessutom riktigt enkelt att shapa eftersom limmet blir som skum och inte stenhårt laminat.

    Gör man en mall för bottenkurva av till exempel spånplatta och massonit och lägger blocket mot denna med vikter ovanpå i en bastu med 70-80 grader över natten så får man en riktigt fit blank att utgå i från innan man börjar skära och shapa. Se till att det inte är mycket varmare dock och att styrofoamet är på behörigt avstånd från bastuaggregatet. Dessutom bra om blocket får svalna i mallen – det tar många timmar så stressa inte, även om det känns svalt på ytan finns kanske mycket värme kvar i mitten. Låt ligga i ett dygn. Tycker man böjprocessen är bökig går det ju att limma.

    Har faktiskt funderat på att bygga lite igen. Då blir det nog surfbrädor dock. Tänkte malla av några riktigt fina mintankers och long-boards. Kanske en tow-in för den där reckordfeta on-shoredagen på Torö eller Ekeviken?

    Har samlat på mig lite styrofoam genom åren på allehanda byggen. Mörka kläder, jägarluva och svärtat ansikte.. riktigt spännande att smyga mellan byggbrackerna. Annars kan man ju knalla dit på dagtid och köpa billigt av gubbarna, eller lite dyrare i butik.

    Se upp för det nya kommande märket JB minus! Release planerad till tidigast 2009.

    Jesper B

  • brutus

    Medlem
    28 november, 2003 vid 09:31

    Jag har limmat styrofoam med 3M spraylim massor av ggr.
    Gör man det rätt så är det oslagbart!
    Spraya rikligt på båda ytorna som ska lamineras
    Låt torka tills det inte e klibbigt längre (2-3 min)
    pressa samman och lägg under press ca 3 timmar
    (räcker med något på det, inte hydraulisk press eller nå’tt…)
    OBS var noga när du pressar samman, då du bara har en chans, blir som kontaktlim…

    Nu menar jag 3M’s Heavy Duty spraylim (svart burk, inte sett i Sverige?), inte det där skitlimmet på sprayburk jag testat, kommer inte ihåg vad det heter, o absolut ingen mesig photomount wink.gif

    Var försiktig med att andas in det där stuffet, samt som påpekat ångorna från styrofoam när det skärs med värmetråd – det är rena giftet man andas in.. Jag talar från egen erfarenhet, dessvärre tongue.gif

    Lycka till med brädan o glöm inte att skylta med resultatet här på konfen!

    Mvh / M

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2003 vid 09:38

    Är inte styrofoam och eps lika giftiga? Båda avrådes från att användas som isolering i hus eftersom de avger giftiga gaser vid brand. Risk att man dör innan brandvarnaren väcker dig.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2003 vid 12:10

    Billigaste blocket får du nog genom att köpa
    begagnad gammal stor bräda ala slalomkossa
    eller courseracer eller motsvarande.

    men……

    Det finns sååååå…..mycket bra begagnat
    speciellt bland vågbrädor, slalom, freeride.
    ingen ide att bygga.

    Vill man ha den där senaste lättvinds freestyleen
    ala 70cm bred, så får man väl bygga ifall man nu
    inte kan punga ut 12000kr.

    En formula med två 35cm fenor så man kan surfa på
    grunt vatten kan ju också övervägas.

    Men såååå…. onödigt att bygga eget,
    tex en begagnad proof för 3000kr, mkt mindre än
    materialkostnaden bara, själv köpte jag en
    freestyle oanvänd för 3000kr i år.
    Köper man även vågbrädor -01 för ca 3800 kr så
    varför bygga.

    Hemmabyggen har ungeför 500kr i andrahandsvärde,
    dvs knappst stropparnas värde ens.
    Lägger du ner 4000kr i material, 2 veckor i arbete,
    så har du faktiskt kostnad på minst 9000kr.
    Och därsedan inget andrahandsvärde alls.

    En beggade bräda har nästan sitt andrahandsvärde kvar.

    Själv har jag byggt mer än 3 brädor, många jag blivt nöjda med, men sånt slit, och giftig epoxy därtill.
    På den tiden man byggde bräda själv för 3000kr och
    fick en på 7kg, så var det värt, då begagnade
    vägde 11kg minst, eller kostade 12000kr för 9 kg.

  • dr-masse

    Medlem
    28 november, 2003 vid 14:17

    Jo, jag kommer av precis de här skälen inte att bygga själv heller. Lite för mycket bök å lite för lite ekonomi i det hela.

    Men det är ju inte bara därför man bygger själv. Jag har snickrat lite sängbord, hyllor och annat som nog hade varit bra mycket billigare på IKEA, men det är ju rätt skoj att få ihop saker själv.

    Att ha byggt sin egen bräda som man dessutom blir riktigt nöjd med är ju en rätt skön känsla…

    Surfa å Bygg På!

    (varför skulle folk annars lägga ner tusentals timmar och kronor på att exempelvis renovera och hotta sina bilar, det är knappast ekonomiskt… 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 november, 2003 vid 22:56

    var köper man smågrejorna; alltså fenbox, fästen för stroppar, mastfotsfästet som “plastas” in i blocket osv??

    Stockholmstrakten helst

  • lowe

    Medlem
    29 november, 2003 vid 00:48

    precis, det är ju ganska glädjande när man lyckas snickra ihop något själv.
    jag använde också polyuretan-lim när jag gjorde min i våras, men jag gjorde böjen genom att såga hela den böjda ytan som ett dragspel med en sticksåg, och sen hällde jag i polyuretanlimmet i springorna och la hela brädan på en annan bräda så den fick rät böj. det vart sketjobbigt och slipa då för styrofoamet va lite mycket mjukare än limmet.
    jag gjorde dock på detta sättet för att styrofoamskivorna bara var 1dm höga…..tänker inte göra på samma sätt igen grin.gif. men det va min första bräda och nånstans måste man ju börja för att lära sig nånting =)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2003 vid 11:49

    Du kan köpa de mastskenor och annat genom surfbutiken. Skicka ett mail till info@surfbutiken.nu och fråga efter det du vill och vad de har hemma. Akta dig för fenboxen bara, jag fick hem en powerbox häromdagen som vägde 450 g!!! Det är rätt mycket när man siktar på en slutvikt på 5,5 kg. Jag håller på att laminera en box själv i stället, lite mekigt men vad gör man.
    Surfbutiken finns i Tyresö.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2003 vid 12:08

    Har du kollat med DIAB fabriken i Laholm? De levererar ju Divinycell till Kobra fabriken i Thailand.

    Deras material används även i stora båtar. De plattorna limmas ihop i stora limbord.

    http://www.divinycell.se

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2003 vid 12:56

    Du ska nog inte räkna med att bygga en hel bräda i divinycell – min 60 kg/m3 = tungt. EPS – 15 kg / m3. Divinycell används som lamineringsmaterial mellan glasfiberskikten vid vakuumlaminering. Det är även bra om du vill bygga in förstärkningar runt fenbox och annat. Jag använder DC för att bygga stommen till min hemgjorda powerbox (+ epoxi, kolfiber och glasfiber).

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2003 vid 16:18

    Jag kan fixa cellplast till ett bra pris ge mig bara måtten så återkommer jag/ Calle

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2003 vid 18:17

    Hej
    Väv, fenboxar (a’ 230g i kol) etc köper du med fördel från
    http://www.custommade.de/index_Abend.html

    Divinycell och SP:s epoxy sugfilt peelply etc kan du köpa från DIAB
    DIAB Sverige AB
    S-312 22 Laholm
    SWEDEN
    Tel: +46 (0) 430 163 00
    Fax: + 46 (0) 430 163 95
    E-mail: info.se@se.diabgroup.com

    frigolit i block kan du köpa från
    http://www.genevads.com/extra/page/?module_instance=1

    De va väll allt utom vakumpumpen. Den får du hitta på egen hand.

    Visst fan är det värt jobbet att bygga själv. Att käna pengar att bygga är det kanske inte tal om men känslan att köra sin egen bräda är oslagbar. Att det sedan är roligt att bygga och designa får man som en bonus. Dessutom så slipper man löjliga spår i häcken a la RRD eller töntiga djupa kilar med eldflames som på formulabrädor (om man nu inte drömmer om sånt).

    Och så kommer vi till andrahandsvärdet.
    Noll och inget. shocked.gif
    Visst, men det har ju inget att göra med att din bräda skulle vara sämre än en ful JP. smile.gif
    Det är ju bara för att ingen annan inset att du har byggt en så mycket bättre bräda än en fjantig F2 grin.gif
    (Fun and Function vad är det för jävla namn) tongue.gif
    Du har ju en “Custom made Super wave NISSE 2004” eller vad du nu heter. cool.gif
    Och det är din lilla hemlighet smirk.gif
    Lycka till med bygget
    mvh Henrik laugh.gif

    Lycka till med bygget
    /Henrik

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.