• jesper_b

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 12:53

    Faasen, jag är ju mer SUP-fanatisk än jag fattat tidigare själv. Kan bara inte släppa det. Snart får Steffo skapa en ny SUP-kategori här, om inte annat för för att mina inlägg inte ska ta över vindsurfkonfen helt. Här är en till grym bild på världens kanske bästa SUP-charger Ikaika Kalama, här på Pipe! /JB

  • calle

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 12:55

    @Jesper_B 407710 wrote:


    Eller så struntar man helt i SUP och lägger pengarna på bärs, bensin, mat, bil, kläder, boende, mm. Eller varför inte på en platt-TV och ett nytt dataspel eller två?

    Jesper B

    Efter min första vända till Maui i våras så spar jag pengarna till nästa resa dit!
    🙂
    / Calle
    PS Jesper PM:a mig så skall du få tillbaks din fena.

  • adde

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 13:13

    @Jesper_B 407714 wrote:

    Faasen, jag är ju mer SUP-fanatisk än jag fattat tidigare själv. Kan bara inte släppa det. Snart får Steffo skapa en ny SUP-kategori här, om inte annat för för att mina inlägg inte ska ta över vindsurfkonfen helt. Här är en till grym bild på världens kanske bästa SUP-charger Ikaika Kalama, här på Pipe! /JB

    Läge för Ila att göra om tomteomröstningen….

  • jesper_b

    Medlem
    22 augusti, 2007 vid 13:13

    PM skickat! Calle där tog du mig på bar gärning. På Maui har man kul nästan helt utan utrustning. Lite bodysurfing i Paia bay kräver bara ett par shorts (och kanske en rushguard om man är tjej – även om det är hippistuk på den stranden ingår Maui i BadBush-nation, knallar man till 200 meter västerut kan man dock vara helnaken, dock lite sämre beachbrake där för bodysurfing). Shorts får man dock beggat för 5-10 dollar. Res på mer allihopa och skit i att köpa på er en massa onödigt prylar!

    /Jesper B (med seriösa problem att fokusera sitt jobb idag)

  • don_cavalli

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 07:13

    Kul att folk börjar få upp ögonen för det här med SUP!!!
    Började själv för drygt ett år sedan med en KONA och en pohaku beachboy paddle. Paddeln rockar men brädan sög!
    KONA-brädan är en windsurfingbräda som ser ut som en förväxt longboard och inte lämpad att surfa med.

    För några veckor sedan fick jag hem min Naish SUP och shit säger jag bara! Mycket rocker och samtidigt tillräckligt stabil för att kunna paddlas ut genom våra choppiga förhållander (varberg)!

    För er som tycker det verkar dyrt med SUP så bör man ta med i åtanke att man får precis så mycket vatten tid som man vill!! Va ute och paddlade senast igår i frånlandsvind, duggregn och bara njöt!

    Ser absolut inte så kul ut som det är! Håller med Jesper om att man lätt blir SUPoholic!! 😉

  • jesper_b

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 10:14

    Don Cavalli,
    Haja att du är en riktig svensk SUP-pionjär – grymt!!!!

    Konan är ju inte en SUP (precis som du skriver) men har säkert sina användningsområden. När du började var det väl å andra sidan inte så lätt att få tag på något vettigt här hemma. Tillbaka till SUPandet.

    Kör du mest på de flacka A-bay och Lejevågorna eller är du ute och tampas med short bord surfarna på deras spots? Hur tar surfarna (inte vindsurfarna) emot dig när du (om du) dyker upp? På G-land och Torö är de hur glada som helst, nyfikna och stokade. Har dock lyckats undvika att ditcha brädan i huvudet på någon so far!!

    Hur många är ni runt dig som är lite mer aktiva SUPare? Vill du/ni hänga på en beställning på lite mindre sub 10 fots high performance SUPar. Jag har redan en Big Green på gång (10′ x 27’1/2), men funderar på att beställa hem ett par riktigt små custom SUPar. Lutar just nu åt en Katzuma (shapad av en av Mauis bästa short board och hp long board shaper Matt Kinoshita, se bilden på en 9’2” från honom nedan) eller en PaddleSurfHawaii (shapad av Blane Chambers på Oahu). Om vi blir fler (just nu två) som vill ha får vi ner frakten och kanske även brädpriset.

    Ses på line up!

    Jesper B

  • don_cavalli

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 17:54

    Har uteslutande kört läjet, men kommer att ge mig på lite mer utmanande spots under hösten. Vi är väll egentligen bara två som varit igång tidigt, men efter fahléns provdag vet jag ett flertal “nyinvigda” SUPare här omkring. Jag kommer att köra hårt på naish’s linje, kommer antagligen att komplitera med 10’6″:an (10’6″ x 28″) för att bättre kunna hantera spots som jag vanligtvis kör 9’4″ longboard på. Då jag är 90+ så är jag lite skeptisk till att en mycket mindre bräda skulle passa mig i nuläget..

    Har du testat att vågsegla big red’en? Kommer under hösten att få hem en liten linje (6:a och 5.4:a) av ett nytt segel som är framtaget att passa till SUP-segling. Inte helt olikt tänket bakom freak… Ska bli riktigt kul att segla stora “swell” långt utanför kusten 😉

  • don_cavalli

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 18:05

    Här kommer en inte helt ospännig bild när jag paddlar min 10’6″ Noserider. För mig är den lite liten men är tänkt som SUP för advanced/lättviktare.

  • jesper_b

    Medlem
    23 augusti, 2007 vid 20:11

    DC,
    Vilken kraftkarl du är!

    Nej jag har inte seglat Big Red, däremot Big Blue och lite andra brädor. Kalaskul och borde passa många svenska spots bättre än paddel med tanke på att det ofta blåser, om än inte så mycket. Själv är jag mycket mer såld på paddel, vilket kan tyckas konstigt med tanke på min vindsurfingbakgrund. Senaste fem åren har jag nog surfat mer än vindsurfat, om än inte så mycket i sverige.

    Det jag kan säga om segling på SUPar är att idealbrädan för segling kan vara rankare än för paddel. Seglet och vinden hjälper till att hålla balansen ordentligt. Jag var ute på en liten Starboardprototyp som var 9’6” x 26” (kommer ej som produktionsbräda) och det var inga problem att hålla balansen med segel. Försökte paddla samma bräda och det var en annan femma. Jag tror kanske den “gamla” typen SUP, dvs de flesta av vindsurfingtillverkarnas första produktionsmodeller kan passa segling bättre än den nya små performance SUParna, vart fall på plattvatten och i flacka småvågor. De sistnämnda har sämre glide, är mycket kortare och inte sååå väldigt mycket smalare.

    Big Red är ju en grym allround-SUP och den kanske surfigaste av alla 11 fot plus brädorna. Funkar garanterat bra även till segel, min Big Blue funkar kalas!

    Segel: Grymt bra att Naish utvecklar ett dedikerat SUP-segel. Alla som provat vad f-n som helst och jämfört med Superfreak är ense (till och med välbetalda NP teamseglare) att Hots Superfreak är helt överlägset för SUP-segling. Vore fantastiskt bra om det konceptet spred sig till andra tillverkare. Bäst vore om de gjorde rena kopior, i vart fall i början, eftersom Superfreak har utvecklats och förfinats under rätt många år nu: ett sprillans SF är en rätt mycket bättre design än ett fem år gammalt. En bra grej med SUP-segel är att det räcker med en storlek. SF 5.5 säger alla är den magiska storleken.

    Personligen kommer jag vara 100% märkesillojal vad gäller SUP-brädor. Det händer så väldigt mycket på den fronten nu och jag har grymmesvårt att tro att shapers som inte går in till 100% på att inte bara hänga med utan även utveckla och leda kommer bli framgångsrika. Visst går allt att sälja med mördande reklam, i synnerhet innan konsumenterna, i detta fall SUP-seglarna, hunnit bli så kräsna. Men det går fort och tiden då man knappt visste vart man skulle köpa en SUP är förbi. På några månader blev SUP-surfarna på Maui oerhört mycket mer kräsna och samma utveckling är nog att vänta överallt, om än lite fördröjt och lite långsammare.

    Det var inte svårt att redan tidigt förra vintern se hur gamla old-school long board shapers, performance och short board shapers samt vindsurfingshapers tog sig an uppgiften att shapa SUPar olika. Det kommer säkert finnas framgångsrika shapers med alla dessa bakgrunder – givet att de tar det på allvar och inte enbart drivs av snabba $$$.

    Men låt oss inte pryla till det mer än att det är kul.

    Kör så det ryker – vi ses i line up!

    /Jesper B

  • Sven

    Gäst
    12 september, 2007 vid 21:30

    Tja Jeppe

    Var köper man paddeln? Måste bara ha en sådan.

    /S

  • steff-73

    Medlem
    12 september, 2007 vid 22:39

    Om inte stillbilder gör detta rättvisa så kolla in YouTube. Där finns det många sköna snuttar. Exempel

    http://youtube.com/watch?v=v6udM_hlLDc&mode=related&search=

    http://youtube.com/watch?v=SwLIUQISJLA&mode=related&search=

    Har ni lagt order på de mindre SUParna? Blir lite sugen!

  • jesper_b

    Medlem
    13 september, 2007 vid 06:38

    Paddel,
    Kan köpas lite var stans. I svensk butik vette 17. Jag skulle pröva med Fahlén i Varberg (annons uppe i vänstra hörnet). Han kanske har en Naish aluminiumpaddel hemma. Alupaddlarna funkar helt ok.

    Vill du gå upp ett par snäpp är det trä eller kolpaddlar som gäller. Trä måste ofta beställas custom och mig veterligen finns det ingen som gör dessa proffesionellt hemma i sverige. I USA finns en hel del. Jag har en Malama som jag älskar. Kostar $250 och beställes på http://www.malamapaddles.com

    Kol är lite enklare att köpa. De etablerade märkena ligger på runt $300. En mycket fin kolpaddel är Kioala med tunt ovalt skaft som är en dröm att hålla. Se http://www.kialoa.com En annan fin kolpaddel är C4 som du hittar på http://www.standuppaddles.com

    Det finns mycket mer och paddeln är en högst personlig och viktig del av SUP-surfingen. Som helt ny duger en alu, men om du vill vidare är det nog mer prerstandapaddlar som gäller.

    Det kommer också mycket nytt hela tiden. Gongsup.com har billiga paddel och alla vindsurfingfabrikat som gjort någon sup (Starboard, Mistral, Naish) har oftast en std-paddel i alu. Riktigt cool är att bygga en själv. Men då ska du nog inte ha tummen i handen.

    Oavsett modell är det viktigt att vedta vilken längd man vill ha. Det är som med bomhöjd högst personligt. Jag har en 80” och är knappt 6′ lång. Kör man lite mer longboard style brukar det rekomenderas 9-12” längre än man själv är. Surfar man lite mer short board style och har lite kortare bräda är det snarare 6-9” längre som gäller. Som grova riktlinjer.

    Steffo,
    SOS big green är här om inte allt för många veckor. De är färdigtillverkade och ligger på båt på väg hit. Det är alltid svårt att veta när båtar dyker upp men gissar på max en månad från nu. Sen har vi riktigt små på G men fortfarande inte kunnat bestämma oss för vilka det blir….

    Ses på line up!

    /Jesper B

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.