Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Surf i Skåne…. ?

Taggad: 

  • Surf i Skåne…. ?

    Publicerad av anonym-anvandare på 24 november, 2005 vid 09:11

    Har länge funderar på att köpa lite större utrustning för att få fler dagar på vattnet. Problemet är att jag bor och seglar i sydskåne (klagshamn, höllviken, lomma, skanör/falsterbo etc) där det periodvis finns en hel del sjögräs. Min fråga är nu om det överhuvudtaget går att köra med raka relativt långa fenor här. Om inte, funkar det att köra formulagrejer med sjögräsfena och hur mycket påverkas prestandan med sjögräsfena?

    / Andreas

    anonym-anvandare svarade 18 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • swe142

    Medlem
    24 november, 2005 vid 21:53

    Hej

    Brukar köra Formula i Lomma hela sommarhalvåret och visst kan sjögräset vara ett problem ibland. Sjögräset samlas ofta på vissa ställen och speciellt blir där mycket vid piren i Lomma. Det gäller att köra ut 300-400 m utanför piren eller dra ner utanför Habo så minskar det betydligt om det inte försvinner helt. Många dagar är där heller inget sjögräs alls en bit ut.

    Om vi är inne i slutet av Juni och det blåser friska pålandsvindar ett par dagar i streck kan det bli omöjligt att köra med en vanlig rak Formula fena. Jag skaffade en Curtis Someweed 56 och även om den inte ger samma lyft i brädan som en vanlig fena fungerar den utmärkt. Speciellt på slören är den betydligt skönare än en vanlig fena då brädan blir mycket lugnare, dock så känner man att den har mera drag och man planar ca. 1 m/s senare än vanligt då den tynger ner aktern. Men, och det är viktigt, man kan vara ute och segla och slipper bli en landkrabba!!!! 🙂 Som bonus kan man köra ända in till stranden i Habo och leka med freestyle grabbarna 🙂

    Använde sjögräsfenan ca. 5 gånger av ca. 30 seglingar i Lomma i somras. Sammanfattninsvis, så visst kan sjögräset vara ett problem vissa dagar och då är det bra att ha en sjögräsfena. Alternativet är att surfa en annan dag när gräset antingen blåst in till stranden eller ut till havs.

    Tycker absolut inte att du skall avstå från en Formula bräda på grund av rädsla för sjögräset. Du kommer att få massor med fler surfdagar ändå!

    /Mvh Håkan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 november, 2005 vid 21:53

    Jag lär väl få äta upp en gammal hatt för det här inlägget, men det är bara att krypa till korset och köpa en sjögräsfena om du vill få vettig segling fr o m augusti. Funkar ok på formula trots de vansinniga förutsättningarna.

    Jonas

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Surf i Skåne…. ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.