Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf magazine

  • Surf magazine

    Publicerad av Oregistrerad på 27 september, 2006 vid 08:41

    Hej!

    När snål tarmen slår till =).
    I tyska Surf magazin 6/2006 testades freeride brädor i 130 liters klassen. Kan man inte få tag på resultatet på nätet utan att betala?
    Jag vet att jag skall stötta “industrin” men va f-n inte den tyska ;=) jag är bara intresserad av test resultatet av Mistral Screamer 130. Döm mig gärna eller kom med tips var man kan hitta detta förrutom köpa tidningen eller betala via nätet för att läsa. Frågar man inte så får man inga svar heller ;=).
    (Kanske någon här kör på 130 liters Screamern å kan komma med åsikter av denna bräda)

    Oregistrerad svarade 17 år, 7 månader sedan 1 Medlem · 2 Svar
  • 2 Svar
  • piotr

    Medlem
    29 september, 2006 vid 19:01

    Halloj,
    Vet inte om du fortfarande e intresserad men här har du en fri översättning från tyskan av screamer 130 ,2006 06 06.

    “Även den största S hamnar i topp bland de okomplicerade och easy-going brädorna. Fanns det en golf-klass i detta test så hade S hamnat där tillsammans m Jp xcite 135, Starboard Carve 133 ohc Rrd zride135- brädor som helt enkelt är praktiska, komfortabla och duger till d mesta. För vem behöver väl en trimmad 3:er (segel?? 3kvm??). Mistralen täcker med överraskande passiva (?) “börja plana egenskaper”, bra/ lugnt/ stabil åkkänsla, dämpad åkkomfort och mycket kontroll in de viktigaste kraven från denna klass´ tänkta köpare. Garnerat blir detta genomtänkta grundutförande (dvs segelkänslan…) med gipp-komfortpaketet. Detta innehåller- till skillnad från jp- ett skönare/sensiblare fotstyrning, “svängstabilitetsprogrammet” ger stabilt kantgrepp och genomplanade gippar. En bättre bräda att lära sig gippar på finns det i stort sett inte i denna volymklass. Skrovformen (på däcket) tyder på anrik vård av denna modell (brädan), allting sitter helt enkelt som gjutet från kant-shapen via däck-padsen till stropparnas position.
    Precis som en basutrustad golf uppnår tyvärr inte S topphastigheterna när testproffsen pressar den och vore inte första valbräda för en regatta. Men bland hobby racers blir den goda brädkontrollen kraftigt utslagsgivande och innebär att man kan gasa ifrån sina segelpolare. Med lite högre seglingskunskaper eller ett annat segel så ligger även S med i ledningen igen.
    surf-rek. : S är för personer som har lämnat nybörjarstadiet (intermediate), för lite tyngre seglare, för choppiga spots, för stora segel (till 9kvm).
    Graderat mitt i mellan freeride och freerace
    Performance:
    Plana genom vindhål: 90%
    Ta höjd 90%
    Speed medelvind: 80%
    toppspeed: 80%
    Manöverduglighet:
    Snäva gippar: 70%
    Powergipp: 90%
    Easysurfing:
    Kontrollerbarhet: 100%
    Komma i planing: 100%
    Lättgippad: 100%

    Fakta: Volym 130 Vikt 8,4 Fena Mistral freecarve 42cm powerbox, carbon gfk.
    Längd 253 bredd 69cm”

    Där fick du testet, är inte så jäkla lätt att översätta tyskens sköna uttryck, blir lite osäker på vissa seglingstermer. Vad heter de tillex. att komma upp i planing?? Och laufruhe- kontroll??
    Det är ju en skön längd på brädan ohc om inte bredden är för jobbig kanske den fungerar att leka lite i vågorna med..

    Mvh
    Peder

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 oktober, 2006 vid 07:44

    Vielen dank Peder ;=).

    Jag förstår din översättning utan problem, själv kan jag bara rabbla ramsor såsom aus, bei ,mit, nach , zeit, von, zu och dursch, fur, gegen , ohne, ohm (eller hur dom nu var……..hehe)

    1000-tack å keep surfing dude………….=)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surf magazine

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.