Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Surfa "off-shore" bredvid segelbåt

  • Surfa "off-shore" bredvid segelbåt

    Publicerad av hampan på 26 juli, 2012 vid 21:02

    Ska först sägas att jag är hyffsat ny på kiting och kan åka fram och tillbaks längs stranden, men inte mycket mer..
    Jag ska ut i helgen med några polare och segla på en 30-fotare längs västkusten. Ska blåsa rätt fint i ryggen och tänkte därför ta med mig kiten och surfa jämsides med segelbåten. Vektor 12an tänkte jag på nåt vänster rigga på båten och sen låta en kompis launcha när jag simmat ut en bit.
    Så nu så.. vad finns det för risker med det här, någon som gjort något liknande?
    Jag får lätt för mig saker och behöver folk som säger ifrån!

    deaz svarade 11 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • hah

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 07:28

    Tycker det låter sjukt sketchy att både rigga och låta en polare launcha på båten.
    Jag skulle gjort klart allting på land, låtit linorna sitta kvar och sen tatt ur luften och packat ner. Då är linorna rätt när du blåser upp den på båten. Istället för att du simmar ut och har kiten på båten, skulle jag gjort som vid vanlig självlaunch men istället för hundkrok satt CL i en tamp ut från båten. Känns mer safe 🙂

  • viktor77

    Gäst
    27 juli, 2012 vid 07:53

    Går det inte att launcha på land och surfa ut? Det har jag gjort när jag surfat med segelbåtar. Har du surfat långt ut (flera km) på havet tidigare? Om inte så bör du nog prova det först. Gammal sjö, dyningar och andra vågformationer gör det annorlunda än att surfa längs en strand. Du skriver också att du ska surfa med vinden i ryggen, slör med andra ord. Har du gjort det tidigare? Kan du inte surfa toeside kommer det bli rätt jobbigt. Och ja längden är en annan sak. Att surfa i flera timmar utan att gå in och vila på land, ja det blir jobbigt ifall din teknik är dålig.

    Men annars är downwinders något av det roligaste man kan gör.

  • acemattias

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 23:35

    Ööö, sketchy, yes.
    För att rigga ombord behöver du en segelbåt på minst 85 foot:wink:
    Det jag kan tänka mig funka är att rigga på land, packa ihop och linda upp linorna utan att lossa dem från draken.
    Sedan blåser du upp den ombord, fäst bommen i en karbinhake och be någon släppa ut linorna medans du simmar ut med draken.
    När linorna är sträckta och draken hänger i karbinhaken simmar du tillbaka (be INTE någon som ine kitar att launcha åt dig), sedan krokar du i leachen, löser ut säkerhetssystemet och flyttar chickenloopen från carbinhake till sele, sedan återställer du säkerhetssystemet och vattenlaunchar.
    Tag med ett luftgevär och be någon skjuta ner draken när du vill landa:wink:

  • hampan

    Medlem
    31 juli, 2012 vid 07:26

    Ni ska ha tack før hjælpen!
    Jag kommer nog testa att genomføra det hær någon gång, men yr.no sa att det skulle blåsa 10m/s i helgen men det visade sig blåsa 2m/s… Bomma på 8m/s, suck..

    Acemattias, din idè ær nog bæst, återkommer nær det ær testat, hade iallafall varit sjukt hæftigt!

  • blizzy

    Medlem
    2 augusti, 2012 vid 07:41

    Jag tycker det låter väldigt sketchy, speciellt med tanke på att du inte har kajtat särskilt länge. Att få upp kiten och längs med båten är förmodligen svårt nog, som de andra skriver. Men jag tänker mer på hur du ska göra för att få ner kiten om något skulle hända eller om du vill ta en pause. Att ligga ute i djupt vatten utan land att tillgå är inte särskilt skönt. Enda sättet att få ner kiten som är någorlunda säkert är att dra chickenloopen och låta kiten flagga ut i vattnet, och sedan samla ihop hela högen och försöka släpa upp på båten…. eller ace variant med luftgevär… Oavsett så kan man ganska säkert säga att du kommer inte få upp kiten när du väl har tagit ner den. Det innebär i sin tur att du bara har en chans på dig att launcha, få allting rätt och åka så länge du orkar. Sen är det slut…

    Så land i närheten för launch och landning är nog ett måste tyvärr…

  • nolcap

    Medlem
    8 september, 2012 vid 23:16
    viktor77;694128 wrote:
    Men annars är downwinders något av det roligaste man kan gör.

    Håller definitivt med.
    Det är nog lite knepigt att pumpa kiten på en segelbåt, tipset att rigga linorna innan var bra. Jag tycker inte man ska vara rädd att lämna stränderna och ta sig ut en bit om man är två och speciellt inte om man har följebåt. Det är en annan typ av kitesurfing och man kan hitta fina vågor att surfa på.
    /CC

  • deaz

    Medlem
    9 september, 2012 vid 06:49

    Gör klart kiten på land som “HaH” sa. Har du en jolle så hoppa i den, låt din kite-kompis (för det här kräver lite skills och inte inte en kompis som tror att allt löser sig) hålla i kiten på akterdäck på båten, kör ut jollen upp i vind och launcha. Sen gäller det att komma därifrån så fort som möjligt för du får antagligen ett drag framåt mot båten och du vill inte få din kite i masten. Det suger.. Sen är det “bara” hoppa upp i jollen när du är klar och göra samma sak 🙂 Har prövat några gånger men fan va det är läskigt.. Så du borde INTE göra det om det är din fösta säsong 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Surfa "off-shore" bredvid segelbåt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.