Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa till danmnark

  • robrox

    Medlem
    22 november, 2007 vid 08:58

    Stoneandwater är lätt på för att fota denna händelse
    http://www.stoneandwater.nu

    När är det planerat till

  • klint

    Medlem
    22 november, 2007 vid 09:57

    Spännande projekt. Dock bör man vara medveten om att Öresund är en mkt tungt trafikerad farled, ca 200 stora fartyg per dygn passerar genom sundet i en förhållandevis smal ränna. Inte helt ofarligt. En annan aspekt är vindriktningen. För att kunna ligga på halvvind från exempelvis Malmö till Danmark krävs sydliga eller nordliga vindar, vilket är relativt sällsynta. Klart vanligast i Malmöområdet är olika västliga vindriktningar. Rent spontant tycker jag därför en långseglig längs med Skånekusten låter mer realistisk. Men då faller förståss hela idén med att köra över till Danmark…

  • bananen

    Medlem
    22 november, 2007 vid 09:58

    Låter hel kul. Jag är på. Man kan dock räkna med att hja en rejäl nackspärr efter att segla så långt på samma bog…

  • lars_k

    Medlem
    22 november, 2007 vid 11:21

    @Basse 429990 wrote:

    Det är väl knappast något för dig Lasse… efter en sådan tur kan du lugnt räkna med ryggskott i ett par år frammåt!

    Slipper jag bara pumpa med riggen hela vägen över så klarar jag mej nog.
    Men jag ska nog börja med en kryss till Nidingen och leta lite nya sjyssta bryt. 🙂

  • joth

    Medlem
    22 november, 2007 vid 11:39

    @Klint 430027 wrote:

    Spännande projekt. Dock bör man vara medveten om att Öresund är en mkt tungt trafikerad farled, ca 200 stora fartyg per dygn passerar genom sundet i en förhållandevis smal ränna. Inte helt ofarligt. En annan aspekt är vindriktningen. För att kunna ligga på halvvind från exempelvis Malmö till Danmark krävs sydliga eller nordliga vindar, vilket är relativt sällsynta. Klart vanligast i Malmöområdet är olika västliga vindriktningar. Rent spontant tycker jag därför en långseglig längs med Skånekusten låter mer realistisk. Men då faller förståss hela idén med att köra över till Danmark…

    I våras hade jag och en till planer på att dra från Habo till Klagshamn och sedan bli upphämtade där. Det bästa hade varit N-NV vind. Det blev bara turen till Torson av det iom att det var ostlig vind men hoppas på nästa säsong. Vi gör det nog med centerbordsbräda dock iom att vi kör utan följebåt. Det är drygt 2mil dit.

    //Jonas

  • schmitz

    Medlem
    22 november, 2007 vid 12:13

    Jag tror ändå på att köra Malmö-Köpenhamn. Det känns som en lagom sträcka både för veteraner och dem som inte hållt på så länge.

    Resan är planerad till våren när det börjar bli varmare igen, Mars-April blir preliminärt.

    Det svåra är ju givetvis att lyckas ha det på en dag med rak N eller S, men om vi siktar på att ta första helgdag med bra vind från 1 mars kanske det kan gå att få ihop trots allt?

    Kul att Stoneandwater vill ställa upp med fotografering! 🙂

  • klint

    Medlem
    22 november, 2007 vid 13:08

    lite off topic men…

    Köra långt är kul, jag brukar ge mig iväg på trippen höllviken – klagshamn tur o retur. Funkar fint på O och V / S/V. Oftast jämt och fint vatten, man slipper att ligga och korsa chopp och kan hålla god fart. Roligast och säkrast om man är flera och mobiltelefon i vattentätt case följer alltid med. Höllviken – Klagshamn kan vara kritiskt om man havererar på ostliga vindar, på västligt är det relativt lätt att ta sig in till land. Tycker höllviken bukten är kanon då långturer funkar på så gott som alla vindriktningar, lätt att anpassa launch efter riktning, lätt att orientera sig i bukten och det går att lägga upp turen så att man alltid har relativt nära till land. På N är Lilla Hammar – Skanör (Knösen – trots surfförbud… ) fin. Har planer att köra sträckan Fredshög (utanför kämpinge) – Falsterbo nästa gång det blåser S.

    Långturer kräver förståss lite mer förberedelser än annars, och skulle inte få för mig att köra långt när det är för kallt.

  • joth

    Medlem
    22 november, 2007 vid 14:01

    Klagshamn – Höllviken e en lätt tur att börja med. Har inte seglat hela vägen men det är fint och rätt grunt. Hade tänkt dra Klagshamn – Soptippen med en dag men vi är oftast i klagshamn när det är ostligt och då är det inte så klokt.

    Höllviken – Soptippen eller Soptippen – L hammar har man gjort en del iom att jag också bodde på Näset under min uppväxt. Soptippen var perfekt ankdam att lära sig i. Synd att det är surfförbud. Har inte seglat där eller vid hamnen i Skanör på 15år så det är nog på sin plats att segla vid hamnen en dag med fin västvind. Uppleva lite minnen.

  • konstantin

    Medlem
    22 november, 2007 vid 15:23

    @Schmitz 430056 wrote:

    Jag tror ändå på att köra Malmö-Köpenhamn. Det känns som en lagom sträcka både för veteraner och dem som inte hållt på så länge.

    Resan är planerad till våren när det börjar bli varmare igen, Mars-April blir preliminärt.

    Det svåra är ju givetvis att lyckas ha det på en dag med rak N eller S, men om vi siktar på att ta första helgdag med bra vind från 1 mars kanske det kan gå att få ihop trots allt?

    Kul att Stoneandwater vill ställa upp med fotografering! 🙂

    tycker också att sträckan malmö köpenhamn skulle funka bra eftersom det samtidigt ska vara en tävling. och inte allt för långt.
    men mars- april låter väldigt tidigt, man vill ju inte köra i handskar precis.

  • niceride

    Medlem
    22 november, 2007 vid 16:29

    Är inte saltholmen och pepparholmen (vet inte vilken av dem det är som är den stora) danska? i så fall så kan man anpassa seglatsen efter vind och utgå antingen ifrån Habo eller ifrån ribban. ribban dit är typ 12 km så det är inte så långt. Frågan är bara i så fall om det inte är naturskydd där, vet inte. :/

  • niceride

    Medlem
    22 november, 2007 vid 16:30

    @Klint 430027 wrote:

    Spännande projekt. Dock bör man vara medveten om att Öresund är en mkt tungt trafikerad farled, ca 200 stora fartyg per dygn passerar genom sundet i en förhållandevis smal ränna. Inte helt ofarligt. En annan aspekt är vindriktningen. För att kunna ligga på halvvind från exempelvis Malmö till Danmark krävs sydliga eller nordliga vindar, vilket är relativt sällsynta. Klart vanligast i Malmöområdet är olika västliga vindriktningar. Rent spontant tycker jag därför en långseglig längs med Skånekusten låter mer realistisk. Men då faller förståss hela idén med att köra över till Danmark…

    Trafiken går så vitt jag vet på danska sidan, om vi kör saltholm så finns det knappt någon trafik

  • jonteasu

    Medlem
    23 november, 2007 vid 09:08

    Angående salt och pepparholmen. Borde vara sjukt bra plattvattenspot på nordliga vindar. Dock lite svårt att komma ditt. Men det är fan riktigt lockande.

  • tobhed

    Medlem
    23 november, 2007 vid 10:39
    jonteasu;430207 wrote:
    Angående salt och pepparholmen. Borde vara sjukt bra plattvattenspot på nordliga vindar. Dock lite svårt att komma ditt. Men det är fan riktigt lockande.

    detta har diskuterats på speedkonfen. Jag är sjukt sugen på att “få lov” att köra av bron vid pepparholmen, rigga prylarna och segla i rak nordlig vind mellan saltholm och pepparholmen – sweeeeet….:grin:

  • niceride

    Medlem
    24 november, 2007 vid 12:32

    @tobhed 430215 wrote:

    detta har diskuterats på speedkonfen. Jag är sjukt sugen på att “få lov” att köra av bron vid pepparholmen, rigga prylarna och segla i rak nordlig vind mellan saltholm och pepparholmen – sweeeeet….:grin:

    Det är ju ganska nära brofästet ändå- är man några stycken så är det ju bara att launcha vid brofästet och köra hårt.

  • badjanne

    Medlem
    24 november, 2007 vid 13:16

    Hej
    Har dragit över ett antal gånger.
    Fösta gången var 1980 på en Windglider. Vi campade på Råå camping och körde till Helsingör. På den tiden var hängselarna utrustade med ryggsäck.
    Det gick ner 6 pilsner och en flaska vodka om jag minns rätt.
    Alltså rena smugelturerna. Hemresorna var ganska baktunga och det blev många bad orsakade av svallvågor från de stora fartygen som trafikerade sundet.
    Inte f-n kunde dom styrbordsreglen heller. Vi var väl också nyttotrafik.
    Nu för tiden kör jag ofta turen Klagshamn-Falsterbokanalen för att köpa glass.
    Här skall man dock vara försiktig. Det finns väldigt mycket stenar även långt ut.
    Skall ta upp frågan med styrelsen imorgon. Kanske en grej för nästa års aktiviteter. Det är dock många faktorer som skall stämma.
    Badjanne

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfa till danmnark

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.