• Publicerad av mattap på 2 juni, 2004 vid 15:44

    vetefan om detta hör hit men jag postar här iaf, tolkar “surfbussen” som mer annonsmarknad!

    Till min fråga, vilken buss skall man ha egentligen och hur skall man inreda den? Jag vill inte ha en fet Cheva eller Dodge(egentlign vill jag, men jag bor i stan med små parkeringar) Vad är det som gäller? Vad är mest praktiskt? Jag sätter det praktiska framför kult och skiter helt om det är en japanare eller annat.

    Ett kriterie är att jag vill kunna ha prylarna i bussen, inte på taket. Därför funderar jag på att höja golvet och sätta på en lucka man kan låsa. På så sätt måste eventuella inbrottstjuvar sno hela bussen för att få med sig utrustningen.

    man måste kunna sova i den åxå och sen skulle jag vilja ha möjlighet att sitta å käka/byta om! Kan man få in bänkar om man har höjt golv? Hur har ni gjort?

    Ge mig gärna tips på bussar samt bilder på era lösningar!!

    /Mats

    anonym-anvandare svarade 19 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • gurra1978

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 15:48
  • fiskmas

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 15:52

    Är själv USA frälst. Men om jag skulle bli omvänd så skulle det bli en Toyota Hiace. Drar lite sås och är outslitliga. Gäller bara att hålla rosten i schack.

  • judo-freddan

    Medlem
    2 juni, 2004 vid 18:09

    Här har du en del vidlyftiga diskussioner inklusive bilder: http://www.surfzone.se/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=178965&page=&view=&sb=5&o=&vc=1

  • mattap

    Medlem
    3 juni, 2004 vid 06:03

    vad är det för märke på bussen på bilderna Gurra??

  • semivaken

    Medlem
    3 juni, 2004 vid 07:02

    Ford Transit… Underbar buss, drömde om den inatt wink.gif

  • mattap

    Medlem
    3 juni, 2004 vid 10:58

    Toyota Hiace eller Ford Transit alltså!!

    Vilken har störst mått? Nån av dem som verkar mer köpvärd än den andra? Diesel eller bensin? Hur ska man regga den? Kan/får man sitta 3 fram i bägge?

    Är det inte bättre utan rutor på sidorna, typ ett skåp istället med enbart bakrutor?

  • 11sekmeter

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 13:48

    Transit är större imått. Toyotan är driftsäkrare och snålare i drift. Köp en turbodiesel och lastbilsregga eller husbilsregga.
    Husbilsreg innebär att du ställer in ett kök och en säng. Köket kan gå på el så du slipper gasventilation, sen kan du plocka ur inredningen och köra.
    Om du lasbilsreggar måste du åka omkring med ett galler som är i vägen.
    Skatten på en husbil är lägre än på lastbil.

  • fenan

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 18:25

    Jag har själv inte körtkort än men jag har kollat runt på lite olika modeller, någon som kör en merca 307 tycker de ser riktigt fina ut. under sm på haga såg jag en riktigt fint brandbilsröd 309a som är modellen större tror jag.

    någon som har erfarenheter kring dessa bussar?

  • supasonic

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 22:22

    Om du inte kommer att köpa en helt ny buss kan det vara värt att köpa en som är billig att laga. Jag kan rekommendera Fiat Ducato, Peugeot J5 och Citroen C25 som bygger på sk “eurochassi” och ser exakt likadana ut. Har sålts i miljoner i europa och det finns precis hur mycket pirat/reservdelar som helst. Likaså folkabuss är det lätt att få delar till. Vet inte hur det är med japsarna.

    .s

  • baywatch

    Medlem
    4 juni, 2004 vid 22:44

    Det enda rätta: VW Caravelle (ska lägga upp några bilder på inredningen av min bil framöver)

    I min och brorsans 91:a har vi byggt en ställning där vi monterat en träskiva i fönsterhöjd av bilen. Under ställningen har vi två vägbrädor (som faktiskt precis får plats på längeden), 12 segel med master och bommar och allt annat nödvändigt.

    På skivan sover man två personer med två brädor staplade ovanpå varandra liggandes till höger i bilen (ligger i mitten när man kör). Sover riktigt gott med madrass och en riktigt nice kudde (ingen jekla sovepåse). Vi har tonat fönstren runtom bilen så att man inte vaknar av en stekande sol kl 6 på morgonen (ändå har man ett panoramafönster ut mot havet och kan lätt se om det är lönt att bege sig ut och rigga. Ingen kan heller se in i bilen i och med toningen.

    Pricken över i:et är ebersprächern som är programmerbar med tre olika starttider eller körs den med tremostat.

    Jag kan inte tänka mig en mer lyckad surfbuss än min egen, krånglar inte och går bra på motorvägen, skön att åka i och rymlig (finns visserligen rymligare men de dricker ofta upp mot 2liter också), har inte heller mkt rost. Bilen kostade 33 ooo:- vilket jag tycker e ett bra pris (mkt bil för pengarna), de gamla är kult men kräver mkt kärlek i form av service.

    Söte göte påväg ut till ännu ett äventyr:

  • ola_p

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 09:07

    Har också en t4a som ska inredas… har du några bilder på inredningen? Hade varit skoj att se lite lösningar…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 09:39

    Snacka för fan med Getwet Mike shocked.gif! Usa van ska du ha punkt slut. Och lyssna inte på Patrikol annars sitter du med Gammal krånglig och reparationsbenägen folka med automatlåda grin.gif
    Mvh Aggro

  • bergelin

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 10:15

    Volkswagen Golf -92 är min underbara “surfbuss”. Om man maler ordentligt så skall det enligt sägnen få plats 5 brädor och 6 segel. Själv kör jag med allt på taket.. Vore trevligare med en buss. wink.gif

  • baywatch

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 11:17

    Prata för dig själv aggro… Jag har inte haft några problem med min buss och har även hört många bra ord om dem. De har ju bland annat gått som taxibussar och motorerna ska visst gå riktigt långt. 5-cylindrig audimotor… mums (spinner som en katt). Bränsleförbrukningen fullastad ligger ju också bara runt 1.3 lit/mil inkl. användning av ebersprächern som iofs inte drar så mycket bränsle.

    Ola_P, jag ska bara fixa en digitalkamera sedan ska jag dokumentera inredningen. Jag kan inte låta bli att rekommendera en inredning lik den jag själv byggt. I och med att du bygger en ställning utnyttjar du volymen maximalt.

    Om du vill slulle jag kunna rita ställningen i cad och sedan skicka den till dig. Du kan ju sno de bästa ideerna och sedan modifiera efter eget tycke.

    Hoppas på vind i helgen… snacka om abstinens

    tongue.gif

  • poppo

    Medlem
    5 juni, 2004 vid 13:13

    min dodge -87:a drack 1,6 l/mil i 120km/h tokfullastad (upp till taket med prylar i skåpet och 3 pers i fram) då är den ändå lite trimmad.

    ska nog bygga inredning i sommar så man kan sova bra i den oxå, just nu står det bara en sleten 3-sitssoffa från myrornas där bak..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.