Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfing i Kristiansund, Norge

  • Surfing i Kristiansund, Norge

    Publicerad av alken på 6 maj, 2011 vid 13:59

    Jag har fått jobb 8 veckor i sommar i Kristiansund på norska västkusten. Jag funderar på att ta med surfprylarna(formula och/ eller freeride) . Jag kommer jobba ca 40-45 timmar i veckan så det blir en del fritid att spendera. Jag har aldrig varit i Kristiansund men på kartan ser det lovande ut för surfing med flera fjordar i närheten. Någon som vet något om surfing i denna del av Norge(spots, strömmar, vart de som surfar håller hus), och om det finns någon lokal klubb i området(har provat google utan resultat) ? Någon som har några kontakter?
    Tacksam för upplysningar!

    // Alken

    erik-g svarade 13 år sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • erik-g

    Medlem
    13 maj, 2011 vid 14:14

    Vet inte om surfet nära Kristiansund men längre ner längs kusten runt Hustadvika finns det vågsurfställen. Mycket svårsurfade korta tubiga vågor som bryter över mycket grunda rev där du kan göra dig rejält illa om du inte har rejäl koll. De lokala vågsurfarna hatar dessutom utsocknes..

    Det finns en del rev som ligger en bit ut i sjön som möjligen skulle kunna vindsurfas, annars har du ett slött beachbreak som heter Farstadstranda. Det kommer bara in vågor där när det blir megastort gärna 4m+.

    Kristiansund ska väl vara mer inomskärs utan direkta stora dyningar från Atlanten och Norska havet.
    Det finns grym dykning i området både med och utan tuber. Harpun är tillåtet i Norge.
    Lycka till

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Surfing i Kristiansund, Norge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.