Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Surfställe med Kiteförbud

  • Surfställe med Kiteförbud

    Publicerad av badjanne på 8 juni, 2011 vid 08:55

    Surfställe med Kiteförbud
    I många år har Surfclub Klagshamn varit förskonade från kiteinvasion.
    Sedan klubbens arrende gått ut har kitarna nu med lagen om alle mans rätt tvingat sig in på det lilla område vi skött och vårdat under snart 27 år. Jag har i många år skött skola och uthyrning och kanske framför allt tagit hand om våra goa kids. Badjanne var mannen man gick till för att få råd och tips eller låna en pryl. Samtliga uppgifter har jag nu lämnat och ingen annan är intresserad att ta över. För mig handlar det om säkerhet och ansvar men även att trivas vilket jag inte gör längre med kitare i min närhet som har noll koll på vad dom gör.

    Jag vet att många vindsurfare delar min åsikt men jag vill inte starta någon debatt om kite-vindsurfing. Det får någon annan i så fall göra i en annan tråd.

    Vad jag däremot är ute efter är tips om platser där jag kan avnjuta den passion jag har för vindsurfing de år jag har kvar. En tid jag tänkte använda för att ideellt hjälpa till att utveckla vindsurfingen, men tyvärr den motivationen har försvunnit.

    • Haga Park är enda stället med kiteförbud i Sverige som jag känner till.
    • I Holland finns otroligt många
    • I Italien också många. Garda, Gargano
    • Tyskland
    • Bonaire
    • Curacau
    • …..
    • ….
    beamon svarade 12 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • joth

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 09:19

    Habo Ljung har inga förbud men det finns en uppdelning av området som jag förstår fungerar väl. Har inte sett några större problem med kite vs vindsurfare där.

    Vad man kanske måste jobba med inom Klagshamnsklubben är ömsesidig respekt och kanske någon form av uppdelning om det nu är på väg att bli konflikt. Att få en infekterad konflikt på halsen är inget roligt. Jag förstår iofs inte kitearna som seglar där. Risken att skada draken när det finns så många pinnar utmärkande stenar borde vara stor.

    Kite borde dessutom funka perfekt längre in än vad surf gör och då har man kanske en mer naturlig uppdelning utan bråk.

  • tobhed

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 11:21

    Det finns en uppdelning uppsatt och klar ute vid klubben, den säjer i princip att de som håller på med kite ska hålla sig österut och vi som windsurfar ska vara utanför klubbstugan.

    Den bygger dock inte på förbud utan är en ömsesidig överenskommelse mellan kite och windsurfing och vädjar bara folk till att hålla sig inom respektive område – precis som i Habo mao. Tror dock det tar ett litet tag innan alla känner till att detta nu finns samt att det blir “problem” vid t.ex sydlig vind som vi hade i måndags. Klagshamn problem handlar väl också om att vi har betydligt mindre sträcka/yta jämfört med både Haga & Habo, vi är tämligen nära varandra jämfört med de båda andra. Därför kanske man inte kan säga att Kite är förbjudet på Haga heller (även om de använder ordet förbud), de håller till 400 m längre söderut precis som i Habo.

    Jag tycker väl iof sig inte att det är så konstigt nu när det finns “regler” i Klagshamn, tycker man att nåon befinner sig på fel ställe av någon anledning så är det väl inte svårare än att man vänligen tillrättarvisar den som man tycker gör fel?

  • bizonoxe

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 11:30

    Amen skärp er nu för i he*vete.. Jag har vindsurfat i 4 år av mina nitton gjorda på denna jord, och kör nu även kite som ett utmärkt komplement i de allt tanigare vindarna.

    Att bli så anti- som du e nu, en aktivitet som ingår i vår allas egna och älskvärda surfkultur, är för mig inget annat än barnsligt.
    Släpp det för f’n, tider förändras, du har byggt fram en fantastisk surfklubb vid ett ännu mer fantastiskt läge, bli inte depp för att allting inte är som för 27år sedan, se det som en möjlighet istället att få fler medlemsintäkter.
    Med all er utrustning, hjälmar och bodyvästar som klarar bomber behöver ni inte känna er allt för rädda, det finns rötägg, hänsynslösa, omdömeslösa iglar bland kitare, (klipp deras linor?), men de finns också i alla sorters aktiviteter/sporter.
    Själv är jag mest rädd för de (oftast) äldre, adrenalinsökande speedare som kommer nära inpå en i en något så fruktansvärt hög fart, oftast med näsan i vädret och nochalansen som faktum bara för att det enda som betyder något är siffrorna i deras gpsmätare.
    Allt för många horribla krascher har jag skådat och jag räds den dagen jag kanske hamnar mitt i en. Men vad gör jag? Håller mig på bra avstånd istället, anpassar mig, för jag älskar att surfa. (inget ont mot er fina speedgubbar, keep it rollin’ u rock)

    Men tillbaks till frågan, har hört att Aq-va-kul har kiteförbud, testa där. Där går många barnrumpor för att växa upp. Surferlove hittar man istället längs hela skånekusten, som förövrigt är min himmel. Oavsett segel eller drake.

    /Chris

  • acemattias

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 11:42

    Du behöver en sån här, Carolas scenfläkt, en skeppslast Prozac och många speglar så du inte känner dig ensam.
    [ame=”http://vimeo.com/24455112″]SIA Interactive – Windsurf Simulator for Novacaixagalicia on Vimeo[/ame]

  • beamon

    Medlem
    8 juni, 2011 vid 12:10

    Janne,

    Vi har bara träffats en gång och det var för något år sedan då du skällde ut mig för att jag tog mig friheten att kita på området. Då var vi totalt 6 surfare på vattnet, tre vindsurfare och tre som kitesurfade. Jag förstod inte problemet då och jag förstår det inte nu men uppenbarligen är det ett stort problem för dig och inte minst för din fru.

    Att ni är revirhävdande är ett understatement och nu hörde jag av vänner att du och din hustru mer eller mindre gått i spinn i måndags och skällt på allt och alla därute för att freda “ert” område. Jag kan förstå att ni tycker att det är jobbigt att ni inte kan styra över människor som ni anser inkräkta på mark som är er men sanningen är väl att marken aldrig varit arrenderad utan snarare annekterad?

    Vi är många som arbetat för att hitta en bra lösning för såväl Klagshamn som andra områden där surfare kan samsas med övriga grupper som vill vistas i och på vattnet utan att behöva etablera förbudszoner. Tänk på ordet tillåtet istället och hör hur mycket trevligare det låter. Om du istället försökt medverka till en gemensam lösning istället för att skälla ut folk så hade ingen behövt åberopa Allemansrätten.

    Jag vet att många andra vindsurfare INTE delar din åsikt och de andra medlemmar i Surfclub Klagshamn jag mött har varit positiva och trevliga och sanningen är ju att många av klubbens medlemmar både vindsurfar och kitesurfar. Det är ju onekligen ett intressant situation att medlemmarna inte ska få kitesurfa där de är medlemmar om din vilja skulle gå igenom…

    För egen del åker jag mest på Näset men även i Klagshamn om vinden är den rätta. Du är mycket välkommen att surfa i Höllviken vid väg 100. Du får visserligen räkna med att det finns surfare av bägge sorter men du kommer att märka att man kan samsas utan tråkig stämning. Kanske beror den goda stämningen på att ingen anser sig äga varken marken eller vattnet därnere…

    Att hitta en kitefri zon borde väl inte vara så svårt med tanke på hur mycket kust och insjöar vi har i Sverige annars är det väl som du säger en flytt som gäller. Hur som helst, lycka till!

    /Björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Surfställe med Kiteförbud

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.