Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Svenska kuppen Karlstad

Taggad: 

  • Svenska kuppen Karlstad

    Publicerad av jesper_b på 19 juni, 2006 vid 15:09

    Helloj,
    Äntligen blev det då dags för årets första svenska kupp. Jag har inga bilder men det finns säkert många som kan komplettera med. Har dock massvis med grymt trevliga intryck och måste helt enkelt dela med mig lite av dem.

    Bomstabadet var en otroligt fin plats för Formula vindsurfing (och annan plattvattensorienterad vindsurfing också för den delen). Progonserna talade om lätta sjöbrisar på lördagen och lite mer “riktig” vind på söndagen. Vissa snackade om regn på söndagen men så blev inte fallet. Vi hade stekande sol och varma närmast perfekta vindar hela helgen!

    Onwater och Tor stod både som största sponsor (tror jag) och framförallt som arrangör. Trots rätt nya i detta sammanhang var arrangemanget klanderfritt. Speaker på stranden, flaggor, partytält och avspärrat område på stranden och riktigt bra på vattnet, samt kvällsarrangemang. Tävlingsledare var Anders Boström som själv kappseglar och seglar formula sedan evigheter och har stor auktoritet på vattnet. Förutom startbåten med besättning brände Anders omkring och mätte vind i egen lite ribb, kollade rundningar mm. Grymt – så skulle vi alltid ha det – vi kansker kommer ha det så – framöver!?

    Hur som helst visade Robban direkt att han är att räkna med även i år. Inte för att någon nog trott något annat men i rätt många år har väl några andra toppgubbar som Jimmy, Pär B, Marcus Richardsson och i år kanske även Markus Emanuelsson tränat mer och mer målinriktat än Robban. När överiga gänget i top 10 har seglat in sina fenor, segel mm rätt ordentligt kommer Robban som vanligt med kartongnytt som aldrig sett vattnet eller suttit på en mast, får ihop grejorna i sista sekund före start och går ut och… visst spikade han första race! Erfarenhet och attityd i ett optimalt paket kanske!

    Sjöbrisen var inte helt självklar under lördagen, ett race gjordes om till funrace (faan jag låg ju skitbra!!) och något race blåstes av. Vi fick dock till 3 roliga race med fokus på lättvind. Missade man lay-line eller gjorde ett dåligt slag blev man stående. Något som absolut inte hände Pär som tog kommandot, även om Robban var där hela tiden. Själv hade jag problem med lättvinden. Så fort det trycker på så är jag med men måste gå lägre än många andra för att hålla planingen när det var som lättast. Efter tre race ledde Pär över Robban och jag själv på en 6 plats med stora förhoppningar inför lördagen då det just kulle blåsa lite mer, det borde gynna mig tänkte jag. Jona och Conny var inte så många poäng framför…

    Äckligt trött höll jag på att fastna i min surfbuss på campingen. Berodde mer på arbetsveckan före än racen, men det fanns ingen chans att jag skulle hänga på alla till “Nöjesfabriken” (på middag och sprit) som tydligen var en extremt uppslupen institution med mycket glada människor av alla sorter. Jimmy (som låg trea efter Pär och Robban) och jag orkade med nöd och näppe hitta in till Karlstad och fick oss en riktigt bra skaldjurspasta på en resturang Blå (tror jag den hette). Efter att ha tittat på Karlstadslördagsutefolk och snackat med ett norskt totalpackat turistpar tog vi oss tillbaka till min buss för lite kaffe och snack – sedan mycket välförtjänt sömn. Vet inte vad Jimmy drömde om, men jag prickade lay-line perfekt både första och andra kryssen och gippade rätt på undanvindarna och tog hela topptrion utan problem!

    Söndag: Vinden var på från början och det såg riktigt bra ut. Kommer faktiskt inte riktigt ihåg de enskilda racen men mönstret var tydligt. Robban och Pär duellerar om första plats. Robban är alltid iväg i starterna och går fort, prickar lay-line (hur faan gör karln) men Pär seglar minst lika smart ute på banan, lyckas lirka sig förbi och/eller hålla undan minst hälften av gångerna. Jona seglar också otroligt fint, optimala gippar och slag men inte samma fart som Pär och Robban. Jimmy bytte fena söndag morgon och börjar få upp farten ordentligt. Pär drar sista stråt i duellen med Robban(tror jag, har inte koll på hur det där tråkiga med olika regeltolkingar går till) medan Jimmys fart slår ut Jonas fantastiskt tighta vägval.

    Min förhoppning över att avancera går väl käpprätt, helt enkelt för att ja inte har någon fart i den idag krabba sjön. Egentligen ingen märkvärdig sjö att klaga på men den gör att brädan far och flyger åt alla håll. Bland annat ett bevis för att man inte ska byta prylar för ofta, absolut inte varje år, om man seglar så lite som jag. Jag har egentligen enbart seglat superplattvatten på min nya bräda och inte hunnint få till tekniken i denna sjö. Hur som helst så går jag långsammare än flertalet runt om kring mig. Lyckas segla någorlunda smart. Tar mina närmaste konkurrenter på vägval både på kryssen och undanvinden trots sämre speed – fasen vad kul!! Avslutade i de sista två racen med härliga dueller med Ulf Sjöstedt. Han seglade om mig på fart men missade lay line mer än jag. Jag förbi igen. Han slörade förbi mig på fart, men jag gippade ut (in) i ännu lite bättre vind och kom precis före till nedre märket före mål. Ulf gippar precis i sista sekund för att kunna gå före mig och lyckas får lite extra tryck som gör att han kan pressa sig mellan mig och märket. Vinner med några brädlängder. Samma sak sista racet, vi byter plats med våra respektive vapen fart och vägval, fast denna gång lyckas jag hålla undan in i mål. Skönt sätt att avsluta så. Nu gäller det att vässa speeden till nästa race!

    Tja, det framgår väl att jag inte hade någon chans mot Jona dag två och även Conny seglade om mig på speed de flesta racen (tror jag tog honom något enstaka även dag två). Även Markus Emanuelsson började segla bra på söndagen. Han gick fort redan dag ett men hade då en otrolig förmåga att parkera ute på kanterna i lättvinden. Så fort det blåser till lite mer är han dock uppe i toppen – hade en 2a plats i ett race. Jag ramlade ner på en sammanlagd 7e plats. Hade gärna varit bland dom fem, men det är riktigt riktigt tight där uppe. Det känns som om det är riktigt riktigt tufft i år. Conny, Jimmy, Jona, Robban, Markus och Marcus, och i år självklart otrolikt fokuserade Pär Boström släpper inte till något gratis…

    Visst var någon enstaka bortskämd vinnare lite småputt för sin ickeförstaplacering, men det hör väl kanske till. Summa kardemumma var vi alla djädrigt nöjda med första svenska kuppen med många och bra race.

    “I andra ändan” var det ett gäng freeridevindsurfare som både körde ett distansrace på lunchen dag ett men framför allt var djädrigt nyfikna på vad vi höll på med. Jag förklarade för fler än en och mer än en gång vad det gick ut på – och hur satans kul det är. Är helt övertygad om att vi har en kraftig nytillväxt om vi har så här fina arrangemang. Alla ni där ute som tvekar: Köp upp er på en beggad formulautrustning och kom med. Vi har svinkul på vattnet, Det spelar mindre roll om du ligger och fightas om 17 platsen, 7 platsen eller topp tre, du är lika full av adrenalin och kämparanda. Det finns inget snabbare eller roligare sätt att utveckla sin vindsurfin än att vara me dock raca!

    Oerhört stort tack till Tor, Anders och alla andra som låga bakom de fina arrangemangen!

    Vi var nog rätt trötta när vi körde hem i efternmiddagssolen. En som garanterat var det var vår allas Mattias Wallbom. Denna gång satt han och sov i farsans bil i väggrenen halvägs hem till stan. Som tur var såg och hörde jag när jag passerade att motorn var av, åtminstone att gasen inte var fastsatt på tokvarvning, denna gång…

    Vi ses på vattnet!

    /Jesper B

    swe142 svarade 17 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 15:36

    Bra och rolig rapport Jesper! Kanske man ska ta och ge formula en till chans, lät riktigt skoj det är!

  • swe142

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 18:00

    Hej!

    Måste också säga ett stort tack till OnWater och Karlstad för ett super arrangemang med riktigt bra förhållanden och många race! För mig var det i praktiken premiär i SWT Formula (testade i Båstad 2004 då det gick åt skogen 😉 samt år 2000 med en Mistral One Design 🙂 efter att kört Skåneserien i många år.

    Tycker tävlingens absoluta höjdpunkt var starten i sista racet där halva fältet startade babord och andra halvan styrbord. Det var riktigt coolt när seglarna fick zick-zacka sig fram mellan varandra 😉 Tur starten gick bra utan kollisioner!

    En annan intressant men smärtsam upplevelse var när min babords hängseletamp brast på sista kryssen med 11.6a och 7-8 m/s i medel…… Gissa om jag hade mjölksyra i underarmarna och ont i händerna när jag gick i mål 😉

    //Cheers, Håkan

  • the_novice

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 18:08

    Jäkligt skoj i helgen, och väldigt bra arrangemang. Stället är ju också toppen för formula med så säker sjöbris och nära till boendet.

    Jag får väl rapportera från lite längre ned i fältet då.
    Lördagen var ju lite gränsvind för oss med småsegel (och dålig teknik) eller för dem med mycket pondus och jag hann aldrig runt inom maxtiden men fick nyttig pumpträning och kunde kika lite på ledarna som gick i mål när jag stack ut på andra varvet. Pär går ju grymt bra och det ser så enkelt ut…

    Söndagen började “lite dåligt” när jag var sen till starten, gick på grund och körde fenan rätt upp iboxen. In och mecka på en ny Drake fena med mindre rake, flyttade fram mastfoten lite på ren chansning och drog ut precis i tid till nästa start. Annars var det ju toppen förhållanden (6-8 m/s ?) med tuffa fajter både vid kryssmärket och lämärket, så mycket lättare det är att göra rätt om man har häng på någon och kan attackera vid minsta misstag, grymt skoj!
    Krab sjö gjorde slören lurig och där körde jag fast ett par gånger och blev passerad, så jäkla frustrerande. Blev precis slagen av Mattias fast han stod över sista racet, hur gick det till…

    Har för övrigt äntligen sniffat upp en längre bom som jag hoppas få med till halmstad tävlingen.

    /Krister (SWE 320)

  • swe176

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 18:56

    Nya Wermlandstidningen har ett helt (nästan) uppslag med bilder och allt, mest om Per Boström – hemmaseglaren (hemmasegraren).

    /Jan-Erik

  • swe176

    Medlem
    19 juni, 2006 vid 19:10

    Nästa generations vindsurfare, Viktor Ljungström och David Eklund, tränar balans i gungan.

    Talangjägare och fotograf: Anna Hagenblad.

    /Jan-Erik

  • surfosteff

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 11:14

    Tack för en grym helg!

    Ett stort tack till OnWater och Tor, men utan Richard Ström hade det nog inte blivit varken Formula eller event på stranden och fest på kvällen. Om alla surfare hade så stort hjärta och la ner så mycke tid för Windsurfing sporten så hade sporten varit lika stor som fotboll är i dag.

  • the_novice

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 11:29

    Den bilden säger ju lite om åldern på dem som seglar också, verkar som en hel generation har gått förlorad till segelsnurrande?

    Man borde nog försöka göra sporten lite roligare/intressantare för publiken, kortare bana närmare land tex? Som det är nu så är det ju helt omöjligt att se något från land, möjligen kan man se startbojarna men inte urskilja seglare eller segelnummer. Eller som en av dem söta Redbull tjejerna sa, “kör ni bara runt lite hur som helst?” vilket säger lite om hur roligt det är att stå på stranden och titta på….

  • swe876

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 12:48

    Rolig artikel Jesper, tack för den! Kul med en personlig touch där du erkänner dina innersta drömmar; pricka layline… 😀

    “Det känns som om det är riktigt riktigt tufft i år. Conny, Jimmy, Jona, Robban, Markus och Marcus, och i år självklart otrolikt fokuserade Pär Boström släpper inte till något gratis… ” Vi kan nog räkna in Jesper Blomberg i den listan. Grym fart och stil på vattnet och på land.

    http://www.windsurfsession.se är uppdaterad med en artikel från VF(?) och Richard har lovat både bilder och film på denna adress.

    Tack för bilden på killarna Jan-Erik! Tack till alla andra för en kanonkul helg!

    /Ljungström den äldre

  • surfsession

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 13:28

    Vf=värmlands Folkblad

  • swe131

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 18:54

    Vinnarna och krönikör Jesper B bland tallarna.

  • swe22

    Medlem
    20 juni, 2006 vid 19:00

    Får också passa på att tacka för ett bra arr. Jag hade en liten hejarklack med mig, men dom tyckte det var lite tråkigt att det inte fanns någon speaker som rapporterade vad som hände ute på vattnet. En speaker hade varit kanon. Annars fanns det ju en DJ som spelade grym musik!

  • starboard

    Medlem
    21 juni, 2006 vid 12:17

    Nu finns hela resultatlistan samt bilder från tävlingen på http://www.windsurf.se

    /Tor

  • soundwave

    Medlem
    21 juni, 2006 vid 21:07

    Bah! Bomsta förstörde min möjlighet att hålla i “dryckeskärl” på midsommar! Aja kul vare iaf…

    /SWE 52 (the true återväxt :P)

  • swe142

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 17:43

    Hej

    Skulle väldigt gärna vilja se videofilmen som togs i Karlstad samt fler bilder 🙂 Kommer detta upp http://www.windsurf.se någon gång?

    Tror att fler är intresserade av detta också 🙂

    //Cheers, Håkan

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Svenska kuppen Karlstad

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.