Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sverige är fantastisk!

  • Sverige är fantastisk!

    Publicerad av monsterman på 26 februari, 2002 vid 15:46

    Jaha då är man tillbaks i Sverige efter en vecka på Gran canaria, och man än en gång förvånas över hur fantastiskt det känns att bo i Sverige, för VEM skulle vilja byta +25c och 15 m/s sideshore mot minusgrader och snöstorm? Man känner liksom verkligen att man bor på rätt ställe!

    Men man får väl trösta sig med att den obefintliga språkkunskapen inom spanska och dom relativt låga lönerna där nere skulle göra det svårt att leva där. Annars skulle jag gärna byta klimatet här mot det som jag just upplevt i en vecka. Den enda trösten man såg fram emot när man kom hem var ju hur sverige skulle åtminstone återupprätta lite heder genom att vinna hockeyn i os, men det blev ju en klen tröst kan man säga…

    Man kan säga att dom 2 första dagarna utomlands var rätt idealiska för surfare, det blåste huggorm, och vi hade turen att hamna i San Augustin, endast ca 15 min gångväg från dunkerbeck-centret. Jag hade tänkt hyra på mistralcentret egentligen, (där jag blev trevligt bemött förra året av en långhårlig kille med toppluva) men den dryga ljushåriga tysken som driver stället var den jag mötte denna gång och han gjorde sig inte förtjänt av mina euros, så jag hyrde på duncerbeckcentret istället, där det jobbade en mycket trevlig och serviceinrikad svensk (!) kille från malmö. Där behövde man inte heller skriva på lika mycket papper som för ett husköp innan man fick grejorna vilket var smidigt. Invigde dagen med 5.9 och slalom bräda på 90 liter, men brädan kändes fel, var alltför länge sen jag kört slalombrädor tydligen, så jag bytte ner till en 80 liters 255a wavebräda och allt gick mycket lättare. Kunde snart byta ner till 4.7 också, då vinden drog igång på allvar.

    Hade även några vindstilla dar, då jag hyrde en vågbräda (minimalibu, ganska liten bräda, men med bred nos vilket underlättar!) av den förströdde spanjoren på cutre i pozo, han skickade med en gammal shorty, och lät mig ha den 2 dar för 12 euro (ca 110 spänn), vilket kändes mycket bättre än lurendrejaruthyraren på stranden som ville ha 300 för en timma med nån gammal f2 windsurfingbräda från 80 talet, och liknande för våggrejor.

    Lyckades ta några vågor vilket jag anser som godkänt med tanke på kunskapsnivån, klart bäst vågor vid Faro de maspalomas (fyren vid maspalomas-stranden) provade även vid playa Hombre, men rätt korta vågor som bröt till skum nästan direkt, så det var ju inte så bra för mig som nybörjare.

    Men nu är man tillbaks,så det är det väl bara att dra på sig vinterkläder och vänta in sommaren…

    teabag svarade 22 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 februari, 2002 vid 18:16

    Lustigt att du också råkat ut för den sure tysken!

    Jag hyrde av honom förra året, Klaus heter han,
    och det var samma för mig. Han var hur jobbig som helst.
    Första dagen ville han inte låta mig gå ut för han tyckte
    inte att jag verkade tillräckligt duktig.

    Till sist efter ett evigt tjatande fick jag åka ut men
    med en för stor bräda och ett för litet segel.
    Dessutom fick jag inte åka särskilt långt ut och om
    det var så att jag inte lyckades ta mig tillbaka
    så skulle jag få betala för båttransporten.
    Så fortsatte det. Jag fick inte välja segel när han skulle
    assistera, då jag alltid fick nöja mig med något sopigt gammalt segel.

    Det hände aldrig något men det kändes som en väldigt dålig
    start på semestern. Jag blev så knäckt av den sure tysken att jag
    vill helst inte hyra längre överhuvudtaget
    utan tar hellre med mig egna prylar.

    Undrar om han inte gillar svenskar för han var alltid schysst mot de tyska gästerna.

    /Herman

  • teabag

    Medlem
    26 februari, 2002 vid 19:26

    Jag har nu genomlidigt min första vecka efter hemkomsten och hade som jag tror den absolut bästa semestern någonsin på Bahia Feliz och vid Mistral Club.

    Tänkte ni på hur det kändes att stiga av planet och in i 25 graders värme?
    Hur kändes det mot hemma ? Hur svårt var det att vänja sig vid värmen ? Tog det mer än två minuter ?
    Hur lång tid tar det att vänja sig vid klimatet härhemma ? Hur lång är tidsskillnaden ? En livstid ?
    En vecka tar det att stå ut härhemma men njuter man någonsin av det väder vi har just nu ?
    TVÅ MINUTER MOT EN LIVSTID eller ???

    Claus på Mistral var kort i tonen men min domptör på vågen var Andreas och han och de andra var hur schyssta som helst.Kanske för att jag tog deras Unlimited kurs som jag tyckte höll ett bra pris också 230 Euro för två veckor med utrustning får väl anse bra ??
    Jag fick en helt ny bräda och värsta seglet redan första dagen men tyvär upptäckte de mina kunskaper och sen fick jag byta upp mig.Fast å andra sidan det gjorde inte så mycket.Hursomhelst tror jag att Claus hade lite pms när ni var där.De andra var extremt hjälpsamma mot alla faktiskt.
    En racande kille Grerad från Irland var uppe å bytte segel varje kvart och aldrig att jag såg något annat än leenden från Marcus och Nike. Å då ljuger jag inte ett smack.

    Nä nu tar jag mig en kall öl och drömmer mig tillbaka igen…

  • storm

    Medlem
    26 februari, 2002 vid 19:32

    Jag har exakt samma erfarenheter. Mot mig va de hur schysta somhelst. Bytte segel lite då å då inga problem. De hjälpte mig med det jag behövde hjälp med å på ett mycket bra sätt. Jag tog deras försäkring, å tur va väl det. För jag lyckades knäcka en bräda första dagen. Men de tog bara fram en ny å så fortsatte jag.
    Men förhållandena suger rätt hårt där.
    Då e det mycket bättre att hyra av Jonas å köra omkring.
    körde vid Juan Grande 1:a januari, helt grymt! helt fullt med surfare = UNDERBART!!!
    jag kommer tillbaka i sommar, men då lite mer veckor!!! och med egna prylar.

  • judo-freddan

    Medlem
    26 februari, 2002 vid 21:26

    Var där förra Julen och upplevde även vi sur-Klaus med fiskögonen. Två av oss skulle inte få surfa eftersom de inte satte Tabletop-into-dubbel framåt mer än 80% av försöken. “Ze current iz to ztrong. Zehr gefährlich!” Vi ruttnade direkt och gick och hyrde av Dunckerbeck-Fransosen. Som natt och dag! Hur avslappnad attityd som helst. Han verkade tycka vi var ok eftersom vi inte skrapade seglen i stenarna som alla klant-tyskar gjorde. “Hur länge var ni ute? 4 timmar, ok vi säger 3.” Hitta den Tyskstation som gör om det..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 februari, 2002 vid 10:06

    Jo det stämmer att de andra är schyssta!

    Jag tog privatlektioner av en kille som heter Mario (jobbar inte kvar längre dock) som blev min räddning.
    Han var alltid schysst och gav mig schysst utrustning när
    han var där.
    Även Andreas med toppluvan var schysst, min flickvän tog
    en nybörjarkurs för honom.

    Men det finns ingen möjlighet att ni kan övertala mig att
    Klaus är en schysst kille. Ok jag är inte speciellt duktig
    men jag förklarade för honom att vi skulle vara där
    i två veckor, vi (jag och min flickvän) ville gå kurser
    hyra utrustning kort och gott spendera mycket pengar.
    Men vi fick ett kasst bemötande och han bättrade sig aldrig
    under de två veckorna vi var där trots att vi båda ändå tog lektioner, hyrde utrustning, betalade alla försäkringar etc
    etc.

    Ett exempel är att när det började blåsa och alla rusade
    upp till disken för att kvittera ut utrustning blev vi alltid
    betjänade sist trots om vi stod långt framme i kön.

    Bahia Felice är ett schysst ställe men Klaus har en åsneballe i rö….

    /Herman

  • aerial-arnie

    Medlem
    28 februari, 2002 vid 08:21

    ja du. Var där själv i en hel månad. Vad tror du hur det känns när man kommer tillbaka då? (eller för dom som har varit ivägg till t.ex. SydA. i 3-4 månader?). Hamnar direkt i värsta snötormar och allt mer. Haft 30 dagar med 8 timmer sol, värma, hav, och surf. Min första vecka i sverige gick jag omkring med världens värsta förkyllning och har sen dess bara surfat 2 gånger i max 5+ grader… Snaka om kultur-shock!!

    Men ska man klaga då tycker jag att man är lite konstig. Flytt i från sverige då. Jag flyttade hit för 4 år sen och tycker nu att det räcker med kyllan, grått o kallt. Inte att det är så värst mycket bättre i Holland (8+ grader där, jämmfört med 5+ i Lund). Så därför har jag bestämmd mig att flyta till paradiset: Hawaii. Har 1,5 år kvar här (pga kontrakt) och sen….yipeee (jag skicker vykort sen!) Nej, om man inte triffs ska man göra nått åt det, antingen gör livet i sverige trevligare eller åka därifrån.

    Annars, hyr grjerna hos side-shore. Malmö Paddy jobbar där och jag tycker att han får jobba lite mer. Så hyr allt ni kan!!

    Aloha

  • teabag

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 22:23

    Jo jo tillvaron är konstig.Och hur man kan uppleva saker olika.Jag hade en hel del med Claus att göra men upplevde honom som kort men korrekt.Vi snackade om vad Bahia Feliz var för ett plejs och när det var bra etc etc.Aldrig någe snack om volter.Asså stället har ju bara småvågor och två kilometer ut där det enligt hörsägen går rätt bra vågor ser ju ingen ändå !!! Hursomhelst att de skulle kräva loopar för att hyra ut känns helt obegripligt för mig.De som gärna tog sig an värre nybörjare än mig.Alla vet ju att det här inte är ett bra vågställe !!!!NÄÄÄÄÄ.Nåt e total fel här…Däremot trots att det kanske inte är värsta förhållandena såg jag en kille inte bara hålla på att trasa sönder sitt ben utan också gjorde ett fulhål i sin hyrbräda.Han var en mycket bättre surfare än jag men hade inte gått kursen i hur man bär sin bräda i vattnet och hur man kommer levande därifrån när vågorna bryter en halvmeter innan uppfarten.Jo Claus ojade sig i 10 sek och sen kunde han hämta ut en ny bräda utan tjafs och fortsätta segla. Hursomhelst jag var ju nöjd och ni har varit missnöjda och det är nåt konstigt svenskt att rösta med fötterna och sitta hemma och åja sig på internet över servicen när man kan lösa det på plats.

    Jag ringde till Yola på Mistral Club och sa att jag var nöjd men att det fanns en del i Sverige som uppenbarligen inte var så glada över Claus insats.Hom ska prata med Claus sa hon…

  • judo-freddan

    Medlem
    1 mars, 2002 vid 22:57

    Nu ska du inte ta dubbel-frontloop-snacket så bokstavligt. Det sa han aldrig men han var tveksam till att hyra ut åt två av oss som bedyrade att de kunde segla. Men det jobbigaste tycker jag var den benhårda geschäftsmentaliteten som rådde. Klockan var tre på eftermiddagen och han skulle ha en hel dags pröjs för att vi skulle få gå ut max två timmar. Ingen flexibilitet, allt eller inget. Våtdräkt? Ja då lägger vi på x DM. Handskar? X DM o.s.v. Fransosen bredvid hade helt enkelt en bättre mentalitett. Visserligen inte lika stort sortiment av brädor men känslan av bemötandet man fick var helt annorlunda. Det var som skillnaden mellan McDonalds och en krog med billig meny men riktig mat lagat med omsorg. Våtdräkter och allt annat ingick i priset som redan var billigt. Jag vet inte mer om Klaus än att hans bemötande kändes drygt och oflexibelt. Jag gratulerar dig till att ha blivit väl bemött men för min del känns det som hela tyskbuissnissen därnere ger en fadd smak i munnen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 mars, 2002 vid 16:04

    Åkte till Fuerte 10 december och kom hem dagen efter Jul.
    Fuerte 24 grader – Stockholm snö och minus 24 Celcius.
    Kör hård.
    Hendrik

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 mars, 2002 vid 10:38

    Hej !
    Jag har hyrt massor av gånger i Mistralcentret Bahia Feliz,
    först av Rolf, som var mycket trevlig och tog med oss till VARGAS om det blåste för lite i Bahia. Jag håller med att det blev mycket tristare med Claus, men man får försöka undvika honom. Måste du prata med honom så går det otroligt nog betydligt bättre att få sin vilja igenom om man säger please efter “varje” mening. Övrig personal är mycket trevliga. Trots a Claus känner igen mej, är han långt ifrån så trevlig som gänget vid Aguila Beach, därför har jag övergått till att hyra på Dunkerbeckcentret. -Ska dit 20/3, vi kanske ses! Ps. -det finns ju massor av andra ställen att segla/hyra också; El Medano Tenerife,Ialyssos Rhodos tex. -Ett av de trevligaste ställen jag seglat (och snorklat) på är El Gouna, Röda Havet. Ds. /Ulf

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 mars, 2002 vid 14:44

    Tackar för tipsen!

    Det var någon annan som tipsade om att Tenerifa var bra
    om man ville börja köra vågor.

    När är det säsong i El Gouna?

    /Herman

  • monsterman

    Medlem
    7 mars, 2002 vid 15:27

    Hm, har ingen större koll på El Gouna, men har däremot besökt El Medano i juli. Då var det ganska små vågor (1-1.5m), och snälla såna, bara ett litet beachbreak. Har kollat lite nu under vintern, och det verkar vara rätt dött där vintertid med vind och vågor, säkrast under sommarmånaderna alltså.

    Kolla in El Medanos hemsida, så får du en uppfattning om förhållandena för sydöstra teneriffa, med fakta som uppdateras ständigt.

    http://www.el-medano.net/el_medano_web_cam.htm

  • teabag

    Medlem
    8 mars, 2002 vid 21:57

    Typ vad jag också vill mena med mina små åsikter.Att vara lite tillmötesgåeende och vänlig när man pratar med folk typ använda please mycket oftare än vad vi svenskar vanligen gör. I Tyskland används bitte minst lika mycket som please i England.Men visst Claus visade sig inte mycket när jag var där (två veckor).

    Är det tråkigare månne att sitta inlåst på sitt kontor i Bahia Feliz än härhemma?

    Nåja, Rolf har slutat tror jag och Andreas som var en klippa och de andra tar folk ut till Vargas,Ketchup etc när det inte blåser och folk vill.

    Jag är jävligt tvehågsen inför det här med dåligt uppträdande från personalen :
    De måste ju inse att vi som kommer dit inte bara har lagt ner en hel jävla massa deg för att ta oss dit.De skall vara glada för vår skull och att vi vill komma till just deras ställe av alla här på jorden. Kort sagt man vill bli hyfsat emmottagen.
    Samtidigt och just för att vi faktiskt har tagit oss dit så måste vi ju kunna ställa krav på plats.Blir vi dåligt emmottagna är det vår skyldighet också mot vår egen värdighet att säga ifrån när det känns fel. Eller ????

    Är det bara jag som klagar på kalla Big Mac på McDonalds eller sväljer ni skiten då också ???

  • borje

    Medlem
    9 mars, 2002 vid 09:49

    Äta på McDonalds??????

  • teabag

    Medlem
    10 mars, 2002 vid 19:23

    Så sant så sant. Vilket får mig att minnas…
    De är ju ändå världens mest lättsmälta…
    Smakar skit redan i munnen.

    Varför klaga på sånt ??

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Sverige är fantastisk!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.