Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen T2 o T2/2-tips önskas

  • T2 o T2/2-tips önskas

    Publicerad av vinta_kestrel på 10 november, 2010 vid 23:11

    Tjo,

    är bra nära att köpa mig en VW T2 (5x-67)eller T2 typ 2 (68-79?). Förstnämnda är ju svindyra, men det går att hitta ok i USA. Dock till priser importerad och klar för 100-120kkr, vilket ju är sanslöst med tanke på att polaren i stort sett skänkte sin i slutet på 80-talet.

    Jagar främst en Westfalia. Har en typ 2 på G, från 78 med 1600-motorn.

    Ska ha bussen som sommar/semesterbuss. Är ensamstående med två grabbar och tänkte vi skulle (ja, jag drömmer mig bort nu 😉 ) semestra på västkusten och även i Dänemark (Legoland o Lalandia för de, Klitmöller för pappa)

    Går det att sätta takräcke eller på annat sätt lösa brädtransporten på en “Westy” T2 typ 2 (som ju har längre plasttak än typ 2’an), utan att ta de inne i bussen? Det är snack om kanske 4 brädor, 3 vuxenriggar och 2 barndito.

    Går det sätta soffa fram i en typ 2’a, så att vi alla tre kan sitta fram? Så som i de gamla T2’orna.

    Nån som har nån till salu i ok bruksskick? Tänker ändå leka med penseln och göra det till en hippie-buss med lite peace, love-regnbåge på, men med surf och min familj som huvudtema.

    All övrig tips kring de här bussarna som surfbuss tas tacksamt emot!
    btw, polarens gamla T2 gjorde 90, och det tog en hel evighet att komma dit, men det gör mig inget. Vi kommer inte ha bråttom.

    svenne svarade 13 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • svenne

    Medlem
    10 november, 2010 vid 23:56

    De äldsta bussarna kallas T1 (splitten), sen kom T2 (bay, pga framrutan) och sist T3 (som också kallas T25 eller vanagon utomlands). Ja, sen kom såna där moderna versioner, T4 och T5, men de räknas inte.
    Ja, det går att sätta räcke på camper-taken, men då går det inte att lyfta det utan att spräcka en kota eller två. Kör på sidan om istället.
    1600-motorerna börjar göra sitt, av rent slitage. Räkna med att kavla upp ärmarna lite då och då om du tänker åka långt. Om du verkligen vill köra långrejs med bussen och ska vara säker på att motorn pallar så finns det Vege-motorer att ta hem från England, och då finns de dessutom i “big bore”-versioner upp till 2,4 liter. 🙂
    Förstår inte det “sanslösa” i priserna, gamla T1:an är nästintill utrotad och en gammal Jagga, eller fräsch 50-tals Volvo för den delen är inte heller billiga längre. 80-talet slutade för 20 år sen. Även du är gammal. 😉

  • vinta_kestrel

    Medlem
    11 november, 2010 vid 06:07

    Ok, läste nämligen att T1 var själva bubblan, T2 spliten och T2 typ 2 bay. Spelar ingen roll för mig 🙂

    Rcke, det får bli ett sånt där högbyggt då? På sidan säger du, hur då?
    Kavla upp ärmarna – vad är det då som brukar strula? Vill ju inte ha en motor som är som en Harley som behöver plockas med var 50km.

  • alexullared

    Medlem
    11 november, 2010 vid 08:18

    Typ 1 är alla bubblor
    Typ 2 är alla bussar. Bussarna delas sedan in i: T1 (split), T2 (Bay), T3(Kloss), T4(Min buss:)),T5(sån bara tysksurfare har råd med)

    Så de du är ute efter är typ2 T1 eller typ2 T2.

    Kollat runt på meanbugz.com? finns ett hyffsat forum där om gammelt luftkylt.
    Sen finns ju Nordiska typ 2 klubben som också har ett forum på sin hemsida.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    11 november, 2010 vid 08:32

    Tack för leadsen!

  • svenne

    Medlem
    11 november, 2010 vid 09:02

    Fast om det är luftkylt vi letar efter, oavsett typ, så är det meanbugs som gäller.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen T2 o T2/2-tips önskas

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.