Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tänja på vindregistret

Taggad: 

  • Tänja på vindregistret

    Publicerad av dustfighter på 15 april, 2009 vid 21:28

    Nu när det ändå inte finns någon vind i sikte tänkte jag fördriva tiden med att höra efter lite tips och tricks för att tänja på vindregistret på sin utrustning. Jag tänker närmast på oss med endast ett eller två formulasegel i bagaget. Även om de nya formulaseglen idag har ett enormt vindregister hamnar man ibland i situationer då man är underriggad eller överriggad. Frågan är då hur man med hjälp av trim, teknik och taktik ändå kan segla ett bra race.

    Ex. överiggad:
    Skall man sträva efter höjd och djup eller fart osv?

    ulfast svarade 14 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • swe-31

    Medlem
    16 april, 2009 vid 07:47

    För att klara segla överriggad så är det några saker som hjälper, justerbara häng tampar, lätt justerad bom, bom som är lite för lång, chicken strap.

    Kommer vinden oväntat som på öland i sista SWT tävlingen 08 gäller det att vara förberdd innan, gick från 10 m/s till 17 m/s på 20 min. De flesta var ute med 10-11.0 segel.

    För att klara detta utan att gå in och trimma om gjorde jag följande, Sänkte bommen 5 cm för att få mer tryck på mastfoten, så att inte nosen, brädan flyger iväg på kryssen, förlänger tamparna för att få mer kontroll, längre iväg från riggen, minskar kastfalls tendenser, max uthal för att döda seglets buk på kryss.

    På kryssen seglar men sen högt och sakta, det svåraste är inte att segla utan att komma igång, komma upp i planing, extremt mycket tryck i riggen när brädan plogar, vid planing är det inte så mycket tryck. Slagen är väldigt svåra, du får oftast trycka med fram armen för att hålla upp riggen och inte bli ned tryckt.

    På undan vind gäller det att fallla snabbt förbi halvind som är det svåraste, sen står man i chickenstrap och seglar så djupt man kan, nästan läns, ibland kan man till och med ha foten i framstroppen på andra sidan, oftast behöver man inte kroka i utan kan bara stå och hålla riggen, men det är otroligt krävande för underarmarna, bibehåll planing hela tiden, sjunker man igenom lite för mycket rycks riggen ur händerna direkt eller det blir kastfall om man är ikrokad. släpp endast in 2-3 cm på uthalet, har man det max ut blir det bukvandring och obalans i riggen.

    Det ser inte snyggt ut och är inte så snabbt men man kommer runt och i mål.

  • dustfighter

    Medlem
    16 april, 2009 vid 13:16

    Nu var det där rätt extrema förhållanden då ni inte fick någon chans att gå i land och rigga om vad jag förstår. Men låt oss säga att man har tid att förbreda sig för ett race där det blåser optimalt för en 11 kvm fast man bara har ett 12 och ett 10 kvm segel. Kan väl tänka mig att det finns rätt många faktorer som spelar in ex. om det är byigt, stora vågor m.m.

    Antar att mycket handlar om att kunna bibehålla kontrollen och vara så effektiv som möjligt.
    Om man då väljer att köra storleken för stort segel vad skall man då välja för typ av fena?
    Tycker att det är lätt att få spinnout ibland när man kör överriggad, finns det något bra sätt att undvika det?
    Har även hört att det hjälper att äta dubbla dagens med extra allt om man har för mycket segel men det låter lite konstigt 😉

  • swe-31

    Medlem
    17 april, 2009 vid 09:14

    Ok, mitt sätt att välja segel, fena. om det blåser 11.0 men jag bara har en 10 och en 12.0:a

    Stora vågor, är jag hellre på en 10.0 med en stor fena, svårt att köra med 12.0 i stora vågor, man har svårt att bibehålla farten.
    Bukar till seglet rejält med uthalet för att få det att funka, rör aldrig nedhal. Oftast får man justera uthalet hela tiden på kryss. Stå i ytterstropp och sattsa på fart på undanvinden. Buka till seglet ordentligt, ska ligga på bommen fram till linorna.

    Platt och byigt, defenitivt 12.0 med en snabb lättseglad fena, man kan segla snabbt och få bra lyft i en mindra fena samt att man undviker fen planing, som sagt extra lång bom så att man kan nypa till i uthalet när byarna kommer. Spinout kommer av att man seglar för långsamt, och belastar fenan för mycket med bakbenet. Dra nedhalet lite förbi max för att döda seglet något, drar man för mycket nedhal så funkar inte camber rotationen, så det är fintrim som gäller. Använd chickenstrap och gå djupt på undanvind. Släpp lite på uthalet men inte för mycket då man kan få lyft tendenser. ( kastfall )

    Det bästa sättet är att medvetet välja fel segel storlek när man ska ut och träna, då lär man sig.

  • dustfighter

    Medlem
    19 april, 2009 vid 21:36

    Det låter bra, har testat att köra mindre segel och en kraftfull/stor fena och det har fungerat rätt bra. Känns som att dom stora seglen tappar en hel del fart när det blir choppigare.

    Vad kan passa som mindre kraftfull fena om man väljer att köra stort segel? Känns som jag behöver något komplement till min R19.

  • frerok

    Medlem
    22 maj, 2009 vid 07:07

    Fortfarande ingen vind i sikte så jag frågar då hur tänjer man i nedre vindregistret? Jag var ut igår, för första gången med mitt nyinköpta Formula-kitt (SB147 & RS5 11,6). Det blåste 3-5m/s och jag kunde inte komma på hur man pumpar med detta enorma segel. Det skramlar i duken och jag får knappt någon fartökning heller. Nedhalet ska spännas normalt hårt, vad jag förstått, men hur ska jag ha uthalet för maximalt bottendrag, väldigt löst eller? Jag provade släppa men då upplever jag att riggen blir hur svampig som helst.. Jag hade “tur” och fick ibland någon vindby som släpade igång mig upp i planing. Själv är jag van med vågsegel och kommer igång förhållandevis tidigt med dom grejorna. Hur gör ni?
    /Fredrik

  • ulfast

    Medlem
    27 maj, 2009 vid 10:40

    Hej Fredrik!

    Vi har träffats när du hälsade på i Skelleftebukten.
    Kul att du skaffat FW-Kit.
    Förra säsongen blåste det rel. lite och jag körde mycket med min Starb. Formula. -Några tips:
    Tänk på att frekvensen ej är lika hög, som på ett litet vågsegel, när du pumpar 11,6 -och se till att stå tillräckligt långt bak så du ej skapar onödig bogvåg.
    Som du märker kan du belasta fenan mycket mer och i mycket lägre hastighet på FW.
    Prova mastfot längre fram om du ej kommer igång i 4 m/s.
    Pumpa på slör och gärna på våg/chop (som på ditt lilla kit).
    Häng i riggen och se till att lovartskanten är högre än läkanten när du kliver i straps, så du rider fenan med effektivt lyft!
    På slör/läns kan du släppa på uthalet.
    Ska du ligga och dra på halvvind behöver du ej lika mycket buk.
    När du höjdar är det bra att dra ännu mer i uthalet.
    Helt flackt trim kan göra att seglet dör och ej planar lika tidigt.
    Som sagt tajma pumpfrekvensen (ta det lugnt) och känn hur skönt det är att kunna belasta fenan (utan wash out) när du pumpar!
    Ska du till Skellefteå en blåsig dag med sköna vågor kan du även lasta FW, så kör vi aftersurf med FW i dyningarna när det avtar fram mot kvällen.
    Välkommen!
    Hälsningar Ulf

  • ulfast

    Medlem
    21 juni, 2009 vid 10:24

    [ Jag var ut igår, för första gången med mitt nyinköpta Formula-kitt (SB147 & RS5 11,6). Det blåste 3-5m/s och jag kunde inte komma på hur man pumpar med detta enorma segel. Hur gör ni?
    /Fredrik

    Får du fart i ditt formulakit Fredrik?
    Det vore kul att höra om du gör framsteg!
    Mvh Ulf

  • frerok

    Medlem
    21 juni, 2009 vid 20:52

    Hej Ulf,

    Jo jag tackar för tipsen, det handlar mycket om att ta det lugnare som sagt.. Det funkar bättre och bättre för varje gång och jag imponeras över hur ruggigt effektiva formulaprylar är – vilken prestanda! Oftast planar jag igång med endast en eller två pumptag om jag vinklar brädan litet åt lä och skotar in, viktigt att hålla balansen också så att brädan håller kursen man tänkt sig – träning ger färdighet.. Jag har labbat lite med nedhalet också, senast med “originalinställningar” med min NP-förlängare och drog ner enl. instruktion och då fick jag en ny känsla (och ny tryckpunkt). Riggen hanterar vindbyar helt fantastiskt nu men ser verkligen konstigt ut på land. 😉
    Mvh Fredrik

  • ulfast

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 11:36
    frerok;554587 wrote:
    Hej Ulf,

    Jo jag tackar för tipsen, det handlar mycket om att ta det lugnare som sagt.. Det funkar bättre och bättre för varje gång och jag imponeras över hur ruggigt effektiva formulaprylar är – vilken prestanda! Oftast planar jag igång med endast en eller två pumptag om jag vinklar brädan litet åt lä och skotar in, viktigt att hålla balansen också så att brädan håller kursen man tänkt sig – träning ger färdighet.. Jag har labbat lite med nedhalet också, senast med “originalinställningar” med min NP-förlängare och drog ner enl. instruktion och då fick jag en ny känsla (och ny tryckpunkt). Riggen hanterar vindbyar helt fantastiskt nu men ser verkligen konstigt ut på land. 😉
    Mvh Fredrik

    Kul att du njuter formulans enorma prestanda Fredrik!
    Jag tycker den ger fantastisk TOW (jag körde 7h igår i 4-7 m/s sjöbris), idag har jag drygt 29 grader på termometern och sjöbrisen har precis dragit igång, -just another day in paradise.. jag tar på mina shorts och sticker ut på vattnet, där jag är snabbare än klubbens största/snabbaste “Gotland runt-båtar” på 16-17m med 8 mans besättning. -Härlig David/Goliat-känsla! (-Båser det mer än 6 m/s har jag även bättre VMG kryss) -Vanliga segelbåtar runt 10 m är chanslösa, jag körde 2 varv på en kryss/läns-bana i 7 m/s medan de körde 1 varv. -Att ligga på svallet och vågrida efter 6 ton tunga motorbåtar är också kul.
    Nu drar jag ut, får se vilka som är ute idag..
    Ha det riktigt bra!
    Hälsningar Ulf

  • frerok

    Medlem
    26 juni, 2009 vid 20:06

    Att komma igång i lätta vindar är verkligen en övningsgrej. Jag har testat med stora kraftiga pumpningar och det funkar ju men tar otroligt mycket på krafterna, så den late lär sig genvägar! Jag kör med en alternativ teknik där jag fokuserar på att pumpa brädan/fenan istället, -mycket lättare. Jag håller brädan vinklad lite åt lä, skotar in och hoppar/gungar brädan upp och ner så fenan flexar och driver framåt. Med seglet gör jag endast små inskotningar/pumpningar samtidigt med tryckökningen på fenan och det räcker för att driva upp i planing. 🙂

  • ulfast

    Medlem
    5 juli, 2009 vid 21:07
    frerok;555625 wrote:
    Att komma igång i lätta vindar är verkligen en övningsgrej. Jag har testat med stora kraftiga pumpningar och det funkar ju men tar otroligt mycket på krafterna, så den late lär sig genvägar! Jag kör med en alternativ teknik där jag fokuserar på att pumpa brädan/fenan istället, -mycket lättare. Jag håller brädan vinklad lite åt lä, skotar in och hoppar/gungar brädan upp och ner så fenan flexar och driver framåt. Med seglet gör jag endast små inskotningar/pumpningar samtidigt med tryckökningen på fenan och det räcker för att driva upp i planing. 🙂

    Javisst, teknikerna kommer med TOW. -Igår passade jag på att ta höjd under förmiddagen mellan Gåsören och Skötgönnan i mycket grov sjö, som jag sedan “vågred” (underbart!) under eftermiddagen när det avtog. Trots för lite sann vind kunde jag använda vågorna upp i planing och tack vare ökad SKV (skenbar vind) pga fartvinden kunde jag köra långa repor mellan halvvind och slör på vågorna. -Det blåste inte mycket efter avtagandet, ändå hade jag bra fart och kul på vågor och SKV!
    FW ger mej dubbel TOW, utan att ta tid från småprylarna ( slalombrädor, speedbrädor mm). Blåser det småprylar kör jag smått!
    Jag såg vindsurfarna i tv4 sport ikväll, -programmet visar hur sällan det blåser mycket hos oss.. och hur kallt det är de få ggr hård vind (ofta byig) snabbt drar förbi (när man jobbar en mörk höstdag). Så jag är mycket glad över att få segla istället för att vänta på vind, som jag gjorde under slutet av 80-talet och större delen av 90-talet. Kvällens film påminde om vansinnet (tex killen med 3/2 mm dräkt i kyla och hagel), man brukar säga att visdom kommer med åren..
    Prognos: tisd no 7-11, onsd no 7-11, torsd n 7-11 och fred nord 10-14 m/s kan det bli bättre! Vind vågor och semester!
    Ha det bra på vattnet!
    Hälsningar Ulf

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tänja på vindregistret

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.