Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tarifa kiting/spriting

  • Tarifa kiting/spriting

    Publicerad av davids på 26 juni, 2006 vid 19:27

    Nån som har lust att skriva lite hur vinden är i Tarifa nu under sommaren?
    Åker till Marbella (Puerto Banus, Estepona) för att jobba några månader och tänkte ta med båda mina kites (7a och 11a)
    Är det lönt med båda?
    Andra bra spots närmre Marbella förutom Tarifa?
    När är det lönt att åka till Tarifa?
    Bra siter att kolla på?
    Bra våg/plattvattenspots?

    Och sist men inte minst, några sköna ställen man inte kan missa dricka sprit på när man ändå är där.

    jbi svarade 17 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • eddie

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 19:50

    Antingen stiltje eller supervind…

    Ta med båda

    Tarifa är helt enkelt en skönt ställe att dricka sprit på… Du får anstränga dig att missa partyt.

    Snacka spanska och du är i paradiset

  • nic

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 20:47

    Brukar fungera att planera efter http://www.windguru.com
    Om det är för mkt i tarifa är det ofta lagom i Canos de mecca (hette det så) några km innan Tarifa.

    nic

  • nilsson

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 21:45

    Ta med båda, sen finns det ett bra ställe mellan Puerto Banus och San Pedro, 500 meter från strandpromenaden i San Pedro österut, bra småvågor etc. Trevlig resa!

  • chohoo

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 23:24

    Sotavento ligger innan Tarifa, eller ungefar mellan Marbella och Tarifa och funkar nar det ar kraftig levante. Då går det också att kora vi Palomitas, ett ratt trist industriområde i Algeciras. I Canos de Meca har jag aldrig surfat, men det ligger på andra sidan – mot Cadiz till. Men annars håller jag med ovan – det kan vara hur bra som helst, men det kan också vara mycket vanta på vind …

    /Johan

  • monkey

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 06:43

    Är det Levante så kan man köra 1 mil söder om industriområdet, där ligger Playa de Getares. Avskiljd strand och fiiiint som snus. Mysiga restauranger och cafeer. Kan vara svårt att hitta dit dock pga vägbyggen just nu. Man måste köra genom villaområdet som är rätt stort. När det inte är vägbyggen så går det en avtagsväg till vänster (om man är på väg från Algeciras mot Tarifa) vid rödljusen precis innan stigningen börjar på vägen till Tarifa.

    Annars är nog bästa tipset att åka till Tarifa bli polare med dem butikerna/skolorna och ringa dit för direktprognos när du är på G. Jag tycker inte att windguru är särskilt pålitlig för just det området.

  • nic

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 08:26
    Monkey wrote:
    … Jag tycker inte att windguru är särskilt pålitlig för just det området.

    Har inte använt windguru för att veta vilken kite jag ska ta med mig utan för att veta om det blåser överhuvudtaget å om det ska öka lr minska och kanske planera min vecka.
    Men det är väl omöjligt att få en bra prognos när det skiljer så mycket på bara några km som det gör i Tarifa.
    Innan man har lärt sig hur det brukar fungera är det som sagt bra att bli kompis med någon affär som man kan ringa.

    Det är lätt att tappa värdefulla kitetimmar på att befinna sig på fel ställe i Tarifa.

    Canos de Mecca är ett hippi-ställe. En liten bukt där vågorna kan bli drygt en meter med ca hälften av den vind som blåser i Tarifa. Rätt trevligt men inte alltför stort.

    nic

  • davids

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 10:47

    Ok tack för alla tips… Är det många kitesurfare på dessa stränden, bortsett från Tarifa, så man kan bara dra ner om det blåser och hoppas på sällskap eller det är ganska dött förutom i Tarifa?

  • monkey

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 11:31

    Alltså när det gäller Tarifa så kan man som regel säga att det blåser mer ju längre mot sanddynen man åker (typ 7-8 km norrut) innan det börjar avta igen i nästa bukt. Men om man åker över bergen (mot Algeciras) för att kita när det blåser andra hållet så kan man inte räkna med nånting riktigt.

    Vissa dagar har vi tyckt att 25 sekundmeter är lite väl häftigt att ge sig ut i så då har vi åkt över kammen och funnit att det är stiltje på den sidan.

    Tumregeln säger: Ta med alla kites. Sällskap får du hur du än gör. Det är kitare precis överallt. Blåser det över 5 sekundmeter så tror jag det är en fysiologisk omöjlighet att vara ensam på stranden…. speciellt på sommaren.

  • jbi

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 11:57
    Monkey wrote:
    Alltså när det gäller Tarifa så kan man som regel säga att det blåser mer ju längre mot sanddynen man åker (typ 7-8 km norrut) innan det börjar avta igen i nästa bukt. Men om man åker över bergen (mot Algeciras) för att kita när det blåser andra hållet så kan man inte räkna med nånting riktigt.

    Vissa dagar har vi tyckt att 25 sekundmeter är lite väl häftigt att ge sig ut i så då har vi åkt över kammen och funnit att det är stiltje på den sidan.

    Tumregeln säger: Ta med alla kites. Sällskap får du hur du än gör. Det är kitare precis överallt. Blåser det över 5 sekundmeter så tror jag det är en fysiologisk omöjlighet att vara ensam på stranden…. speciellt på sommaren.

    Eller som mr Nomad-boards sa om sommaren i Tarifa “worst place on earth,1000 kites in the air and fucking Italians doing their latest tricks 5 metres from the beach”. Men ska du dit måste du gå in på Nomad-kiteboards o kolla in dom grymmaste brädorna som tillverkas idag…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tarifa kiting/spriting

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.