Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tekknosport Wavefenor?

  • Tekknosport Wavefenor?

    Publicerad av hjn på 11 september, 2007 vid 11:37

    http://tekknosport.com/pricelists/download/vk_tekkno_fins_07.pdf

    Jag tycker att de ser schyssta ut hela bunten. Någon som vet vad man skall välja?

    Frågan är om “T-Zone wave” är Onshore eller sideshore?

    Någon som har erfarenheter av Crosswave (obs ej Crossover)?

    Hönscheid verkar vara bra fast till G10 pris, vilket det ju kan vara värt. Speciellt om glas endast kostar hundra pix mindre, som det ofta gör…

    /HJN

    hjn svarade 16 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • drakglenn

    Medlem
    12 september, 2007 vid 07:55

    Är också på jakt efter fenor, har varit ganska tyst om det ämnet ett tag nu, tips på bra fena/pris motages gärna (20 & 22 US)….

    Hittade en recension på en av fenorna här: http://www.surfzone.se/ppr/showproduct.php?product=99&cat=7

    //Glenn

  • dr-masse

    Medlem
    12 september, 2007 vid 08:04

    Hönscheid fenan i G10 har det sagts mig av duktiga seglare är riktigt bra.

    Något som kan vara värt att spana på är att Maui Fin Co 2K verkar komma i G10 nu. Har två, ej testade, som kom med RRD-brädor. Ser väldigt fina ut!

    Fast det är lite småirriterande att kanterna på trycket “känns” på fenan när man drar över de med handen. Säkert inget att bry sig om, men jag funderar på att våtslipa lite… überpetigt? Kanske.

  • imported_macts

    Medlem
    12 september, 2007 vid 10:33

    @dr Masse 414144 wrote:

    Fast det är lite småirriterande att kanterna på trycket “känns” på fenan när man drar över de med handen. Säkert inget att bry sig om, men jag funderar på att våtslipa lite… überpetigt? Kanske.

    Masse: Det bor nog en liten Speedare i dig…i speedträsket spacklas och våtslipas det för jämnan

  • hjn

    Medlem
    12 september, 2007 vid 10:38

    @dr Masse 414144 wrote:

    Hönscheid fenan i G10 har det sagts mig av duktiga seglare är riktigt bra.

    Något som kan vara värt att spana på är att Maui Fin Co 2K verkar komma i G10 nu. Har två, ej testade, som kom med RRD-brädor. Ser väldigt fina ut!

    Fast det är lite småirriterande att kanterna på trycket “känns” på fenan när man drar över de med handen. Säkert inget att bry sig om, men jag funderar på att våtslipa lite… überpetigt? Kanske.

    Har själv frågat SP om de kunde tänka sig sno en 2K i G10 från en 2008 bräda men, förståligt nog, så var det Njet. “De kommer till våren” var beskedet.

    Min FSW Maui Fin & co i glasfiber är numera endast svart och fin. OK! Man är väl av den generationen kanske 😉

    I övrigt skrev jag så här till SP som en förklaring varför jag vill ha även stora vågfenor:
    “Vill tillägga att en bra freeride/bumpandjump fena enligt mig är en stor
    vågfena. Skulle faktiskt vilja se min väska endast innehålla wavefenor, men
    de får inte vara rak/vinkelrät mot brädan som MFC freestylewave fenorna
    såvida man inte gillar att släpa på en massa vasstrån och sjögräs. Allt
    vatten innehåller vasstrån och sjögräs efter 5 timmar med kuling, även här
    på väskusten. Många gånger har en surfsession börjat bra för att mot slutet
    endast handla om att försöka bli av med skit runt fenan. Trist!

    Lösningen…
    Det behövs inte några fenor alla wed-nåntig för att lösa detta.
    Endast ett litet bakåtsvep redan från infästtningen, typ klassiska vågfenor,
    behövs för att fenan skall rensa sig själv. Så fram för ännu större fenor av
    typ “2K”. En 27:a skulle bli perfekt på FSW:n eller tom 30.”

    I Tekknolimits fenprogram tycker jag mig ha funnit dessa fenor. Men frågan är om det är bra prestanda på dem?

    /HJN

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tekknosport Wavefenor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.