• 40knots

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 14:43

    2 km är ganska långt att gå i lera upp till vaderna och med vinden rivande i seglet. Och sedan skall man tillbaka. Killen med den brustna trapetskroken får man nog tycka synd om. På 500m banor har man traditionellt fått släpa sig själv och grejorna tillbaka. Tex på kanalen så det kind of hör till grenen.

  • glader

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 19:24

    Arma vilsna människor att klafsa runt så där. Hur viktigt kan det bli med GPS-tider?

  • bjornen

    Medlem
    21 augusti, 2008 vid 19:42
  • jalla

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 11:33

    Torkelstorp är rena paradiset jämfört med De Brace (lite mer vatten ;-))
    Väldigt uppfinningsrikt att sätta fast en pulka under brädan för transport över det grunda……

    /Som vi säger i Holland Oranje boven!

  • jester

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 12:12
    glader;492839 wrote:
    Arma vilsna människor att klafsa runt så där. Hur viktigt kan det bli med GPS-tider?

    Alla tycker inte som du…

  • flying-dutchman

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 13:08

    Om du tycker att det för jobbigt att gå finns det en lösning på det problem också……

  • glader

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 13:20
    Jester;493109 wrote:
    Alla tycker inte som du…

    Uppenbarligen! Annars skulle de ju inte klafsa runt.

  • jester

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 13:28

    Vad tillförde ditt inlägg då? Gillar du inte GPS? Tror inte alla är intresserade av det… Jag hade gärna klampat en bra bit om jag fått mer eller mindre perfekta förhållanden. Likasamma så åker jag mycket hellre ner till TT o kör än ligger o studsar i Fiskebäck, trots att jag bor i Partille..

  • glader

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 13:46

    Det var mer ett uttryck för hur otroligt olika preferenser man har

  • jester

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 13:49

    Så intressant… 🙂

    Nä.. skall sluta retas nu… 😀

  • storner

    Medlem
    22 augusti, 2008 vid 22:06
    glader;492839 wrote:
    Arma vilsna människor att klafsa runt så där. Hur viktigt kan det bli med GPS-tider?

    Jag kan också tycka att gps-speedsurfing ibland kan sakna den “soul” som surfing handlar om. Det kan bli lite mycket sirf3, rake, doppler, millimetertrim, 2010-års-modell och liknande.

    men

    I det här fallet är det faktiskt ganska mycket “surfsoul”. “The search for the perfect wave” fast omvänt. Paddla en kilometer i en djungelflod i Costa Rica, full med krokodiler, för att komma till den perfekta longboard vågen eller klafsa 2 km i gyttja för att nå det perfekta plattvattnet. Sak samma.

    btw surfa Arendal är också nån sorts urban surfsoul. Blir det nått där nångång eller?

  • glader

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 13:31

    He he, ja din formulering känns deras ansträngningar faktiskt genast mycket coolare.

    Arendal står fortfarande på agendan. Båt med besättning finns beredd. Vi inväntar bara rätt dag. Det enda riktigt tråkiga är att perfekt riktning där förmodligen sammanfaller med perfekt riktning på Knarren. Hade perfekt på Arnedal varit t.ex. SV hade vi varit där för längesedan tror jag.

  • marden

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 16:11

    det är väl därför dom är så lyriska över ställets poential,det bara måste vara bra när man har kämpat sig dit.
    den där vågen efter krokodilpaddling var nog bara en ordinär litet svallvåg men den bara måste vara grym.
    samma sak om man gått upp för någe fjäll så har pudret på vägen ner varit otroligt mycket bättre där än den slasksnö som dom andra har nått me liften
    iallafall har man den känslan sen på afterskin

  • jester

    Medlem
    24 augusti, 2008 vid 16:59

    mmm… fick ju traska ett par km från tjolöholm i somras. vindarna var tveksamma, men var nyfiken o testa min 7.6 på min 62:a. naturligtvis fick ajg tillräckligt vind för att ta mig bort, samt nån repa därborta. sen doh vinden.. bara o traska hem.. men vädret var gött, vattnet varmt och jag hade semester.. härlig dag, trots allt

  • flying-dutchman

    Medlem
    25 augusti, 2008 vid 07:45

    Låter kanske som en kliché men det är resan ditt som är den stora upplevelse, målet isig är “bara” en bonus.
    Resan beskrevs som följande; Valj av material, man kan bara ta med en bräda och ett segel sedan traskar man genom lera i nästan 2km, man seglar på en bana som ändrar sig från dag till dag pga starka tidsvatten (plattaste vatten ligger närmast sandbankar)
    Bana är rätt kort så efter 500m hamnar man rakt i choppen, det är dock där man kommer upp i den högsta hastigheten. Det finns inte tillräckligt med utrymme att kryssa tillbaka därför är det bättre att gå tillbaka efter varje run. Segel-tiden är beroende av tidsvatten, skilnnaden mellan högt och låg vatten är omkring 3m. The Brace ligger väldigt nära de slussen som regelerar vattenståndet i Holland, vid mycket regn osv pumpas det för fullt från de, nåt som också påverkar tidsvattnet. Sedan skall man ta sig tillbaka genom 2km lera.
    Belöningen; Förutom Martin själv har nästan alla som har seglat på the Brace satt nya PB.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.