Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Thermos mastfot

  • Thermos mastfot

    Publicerad av fate på 11 augusti, 2011 vid 17:54

    Hej

    Är det någon som har en thermos mastfot liggandes som dom vill bli av med?

    Är till en bräda från slutet på 70-talet som jag brukar leka med när vi är på sommarstället. Det jag saknar är den delen som man sätter ner i brädan. “Gummi”-grejen och mastfästet har jag, bara den delen med en expansiv plastsak på som saknas.

    Jag var i kontakt med surfers men dom sa att dom slutade tillverka sådana för ungefär 20-30 år sedan. Tänkte iaf att jag chansar på om någon har en eller vet var jag kan få tag på en.

    hammer svarade 12 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • tsss

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 20:00

    först: Skrota gammalt junk, det är bara dåligt för sporten att sådant finns kvar! Avskräcker många som får låna såna “bra nybörjarbrädor”

    Sen om du framhärdar o vill leka med termosmastfot så mät diametern i hålet, det fanns en mängd olika diametrar på den tiden då folk skulle ramla i under många timmar innan dom kunde börja segla.
    Jag har väl ett par olika liggande till facilt pris.

  • hammer

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 21:19

    Har själv väckt liv i en gammal wayler från tidigt 80-tal och konverterat termosmastfoten till något som passar dagens mastFörlängare. Har seglat med denna flera gånger i sommar, ibland med ett av barnen sittande akteröver. har dessutom använt den som badkajak med 2 barn ombord. Komiskt att denna gamla fossil har använts mer än övrig surfutrustning, men så är det väl ofta på sommaren- ganska vindfattigt.

    Wayler for ever

  • tsss

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 21:54

    OT

    Håller ju med om att det kan vara kul med gamla brädor. Har seglat Tiga Speed i år samt Mistral Maui Course Racer fr ca 1980. Den sista har jag konverterat till att ta modern mastfot. Men på båda har vi haft modern bom och halvmodernt segel. Och haft lite kul när det inte varit planingsvind, dvs ganska ofta i Östra Svealand…

    Det som jag propagerar mot är dom som använder såna här gamla grejor för att lära ut till nybprjare. Stor chans att man avskräcker för livet och dom som lyckas brukar ju alltid tycka att dom kom igång “trots att dom började med trekantssegel, knytbom och järvinen 390”
    Grejerna som såldes runt 1980 fyller ju fortfarande garagen i Svedala, och dyker upp då o då på Blocket

  • hammer

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 06:27

    Håller med om att moderna brädor som är 1m breda passar bättre att lära sig på. En modern freeride rigg klassar ut ett gammalt trekantssegel. Men om man vill segla i sub planingsförhållanden och har lite erfarenhet kan det vara kul att damma av en gammal klassiker. Får säga att det var en ganska kul utmaning att ta sig hem när vinden ökade till 10m/s med 7.0 och kilometerlång slör. Var längesedan man upplevde centerbordsplaning! Var rätt skönt att byta till slalombrädan, flyga fram på vattnet utan större ansträngning och tänka på hur sporten har utvecklats i planingsförhållanden.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Thermos mastfot

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.