Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Till alla transporter kunniga därute…

  • Till alla transporter kunniga därute…

    Publicerad av karapp på 2 oktober, 2005 vid 20:08

    Har fått lite problem med kära bussen en T4 transporter bensinare.

    Den har blivit svårstartad, får dra runt den massa innan den startar. Sen går den dåligt på tomgång en stund, bluddrar typ.
    När man kör sen så kan den hacka till ibland, som att den missar att tända en gång.
    Lika dant om man stampar fullgas snabbt, då dör den typ 1sekund för att sen dra iväg.

    Kollade fördelaren och i den var det lite olja frown.gif….
    måste komma från ventilhuset på nått vis…
    torkade ur men den var lika jobbig endå.

    Nån som varit med om nått liknande eller vet hur man kan fixa det?
    Är det ventilhuspackningen som läcker eller övergången mellan kamm o fördelare???

    tdk svarade 18 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • ola_p

    Medlem
    3 oktober, 2005 vid 20:30

    Kolla att batteriet är ordentligt laddad, vår blir riktigt lurig att starta med lite för låg spänning (även om startmotorn drar runt varv på varv)..

    Att den dör när man stampar på gasen innan den är varm känner jag också igen..

  • karapp

    Medlem
    4 oktober, 2005 vid 13:47

    batterit e ok…

    verkar som de e oljan som gör så de blir lite för bra kontakt i fördelaren så strömmen går till flera stift samtidigt så de blir lite dålig kräm i rätt stift.

    Upptäkt att om man varvar lite precis efter start så går den bra sen… gissar att oljan slungas ut då….

    att den dippar vid fullgas gör den även när den e varm…

    Gissar att det är backboxen mellan fördelarn o motorn som läcker, var på mekonomen men de hade inga, så de får väl bli orginal… ush dyrt frown.gif

  • patrikol

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 16:17

    Kolla gasspjällspotensiometern jag hade liknande problem som upphörde när den bytats ut.
    Själv har vi problem med att vår T4 Multivan när man bromsar så dör motorn inte alltid men ibland speciellt med varm motor
    har haft den inne på Volksvagen 4 gånger och dom har fortfarande inte hittat felet. Någon som har någon ide om vad det kan bero på?

  • mattap

    Medlem
    5 oktober, 2005 vid 19:05

    har tyvärr ingen lösning på ditt problem, utan jag ställer frågan som ställts förut:

    Är det någon i Gbg området som vet någon billig å pålitlig “kallepåhörnet” verkstad som kan serva en Transporter till en hyfsad penning?

    snart står man där med liknande problem och det suger hårt att behöva lämna in den till Din Bil för service å rep!!

  • karapp

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 08:25

    En packning kostade typ 25 spänn!
    Äntligen nått som e billigt å byta på bussen!

  • nenne

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 11:31

    Verkar lustigt att de inte kan hitta felet efter fyra gånger. De saker jag direkt tänker på är:

    1: Att tomgångmotorn inte riktigt hänger med.. Prova att smörja upp den lite med 5-56 eller liknande innan du byter. (Är nog dyr)

    2: Du har ett vacuumläkage nånstans. Om tomgången vandrar upp och ner är det troligtvis i någon slang nån stans. Är det enbart när du bromar så kan det vara bromsmembranet som är trasigt (Då hörs ofta ett litet pysande ljud när man bromsar)

  • patrikol

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 18:23

    Krets för tomgången är bytad hjälpte lite tomgången höjdes något.
    Tomgångs motor vad är det?
    Vacumslang är bytad.
    Tomgången vandrar inte upp och ner längre det är motorn som dör vid inbromsningar inte mjuka inbromsningar men lite hårdare än normalt eller riktigt hårda så stannar motorn.
    Det går alltid att starta motorn och köra vidare!
    Bromsmembranet vet jag inte men skall be dom kolla det också. Inget pysande ljud har jag kunnat höra.
    Dom har den för 5e gången nu!
    Vi tycker också att det är märkligt om inte Volkswagen kan fixa bilen vem kan då?
    Bilen är en multivan T4 1994 2,5 liters Automat Bensinare
    Tack för svaren smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2005 vid 21:58

    en tomgångmotor eller tomgångventil (som iof inte riktigt är samma sak) är en motoriserad ventil som sitter parallelt med spjället så när spjället är helt stängt så släpper den egenom lite luft så motorn får andas skulle man kunna säga. det finns massor av varianter på detta och om du är mer intresserad utav EFI system så ta en titt på
    http://msnordic.mine.nu/
    där står det en hel del om insprutning och så kan man kanske klura ut vad man har för fel på systemet. själv hade jag nog kollat att jag inte har vakum läckage eller vakum läckage till fördelaren. då går motorn väldigt dåligt oxå med liknande problem till följd.

    //Christoffer

  • patrikol

    Medlem
    8 oktober, 2005 vid 21:28

    Gött kollar det med! Men motorn går hur bra som helst förutom att de stannar ibland när man bromsar vilket iofs inte är så himmla bra!
    Tack för alla svar. smile.gif
    Letandet av felet fortsäter.

  • feg

    Medlem
    9 oktober, 2005 vid 06:12

    Låter definitivt som om “multivan” är det bästa man kan ha. smile.gif
    Kanske har din buss samma funktion som “Lupo 3L”, dvs den stänger av motorn när man bromsar för att spara soppa. smile.gif

    /feg

  • patrikol

    Medlem
    9 oktober, 2005 vid 06:53

    He he ja det kan man ju undra just nu är ganska trött på detta felet fakiskt annars så är ju det sämsta med Multivanen att har man en gång haft en så är det svårt att byta ner sig till en annan bil! wink.gif

  • karapp

    Medlem
    9 oktober, 2005 vid 19:17

    Filtret till vevhusventilationen verkar ha satt igen på bilen…

    borde vara det som får den å trycka ut olja i fördelarn…
    Kommer olja med avgaserna nu med…. frown.gif

    Bilen går bra när jag torkade ut fördelarn o nollställde styrboxen iallafall.

    Nu återstår bara å få loss vevhusventilationsfiltret….
    Verkar som den sitter med nån skruv eller nått under ventilkåpan för den vill inte lossna när man drar i den.
    Å ventilkåpan går inte å få bort utan å flytta fläktarna verkar de som…
    helvetiskt jävla trång bil heltenkelt!!!

  • tdk

    Medlem
    9 oktober, 2005 vid 19:45

    Men Kalle, har du tryck ut igenom oljestickan när motorn går??? Är vevhusvent. tät får du ju högt tryck även vid oljestickan.. Lite lättare att lyfta oljestickan än å plocka loss en ventilkåpa. (vilket jag också tycker låter knepigt om det är så man måste göra det för å få loss filtret..)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Till alla transporter kunniga därute…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.