Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tipps för att laga “mjuk nos” på Bic Techno

  • tipps för att laga “mjuk nos” på Bic Techno

    Publicerad av feg på 2 april, 2002 vid 20:58

    Tjena
    Jag har en lite äldre Bic Techno 283 som blivit lite “mjuk i nosen” dvs den blåa färgen har vitnat lite. När man trycker med tummen över de ljusare områdena så sviktar det mer än över de områden som fortfarande är blå.
    Vad är problemet? Har innehållet innanför plasten tyckts ihop, eller har själva plasten givit med sig, eller är det både och?
    Kan man ”injicera” epoxy eller liknande. Ge förslag på vad jag ska göra, hur jag ska göra samt var jag får tag på grejerna jag behöver för att göra det.
    Jag vill laga den innan jag blöter ner den igen… den har funkat perfekt, klarat många kastfall osv och jag vill att den ska göra det i sommar också…

    Tackar på förhand / Fegisen

    getwet svarade 22 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • k-p

    Medlem
    3 april, 2002 vid 15:45

    Hmmm…det beror lite på. Jag vill inte råda dig till att “rota” i brädan om det inte behövs. Finns det risk att det läcker in vatten så måste du göra ngt. Är det dock endast ett litet mjukt område i nosen som inte riskerar att läcka så kan du kanske låta det vara….

    OM du skall laga så skär bort ett litet lager på ovansidan. Ta bort skadat “frigolit”. Proppa ned mkt trasselglasfiberväv. Dränk in med epoxy som du köpt på båthandel exempelvis (inte de där två tuberna som finns på mackar). Se till att du slipat ett område runt hålet med grovt sandpapper så att epoxyn fäster bra. Täck över hålet med ett eller två lager med glasfiberväv som du klipt till i bra storlek. Se till att dränka in all väv noga. Om det är svårt att få det att ligga på plats så tejpa med silvertejp medans det härdar.

    Tänk på att maskera noga de oråden du inte vill få epoxy på för det är svårt att få bort.

    För att finlira efter härdning och slipning så kan vanligt grönt plastic padding glasfiberspackel användas. Sedan är det bara att spraya med lämplig färg.

    Renlighet och noggranhet är viktigt se till att ytan runt det uppskurna lilla hålet är rent (tvätta med sprit eller liknande) samt att det har en lite ruggad yta att fästa i.

    Lycka till….

    /KP

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 april, 2002 vid 18:14

    Vilket epoxylim använder jag lämpligast. Har en teccno som jag lagat men det bllev inte helt lycket. Det blev lite mjukt. Tacksam för råd

  • feg

    Medlem
    3 april, 2002 vid 21:00

    Tack för svaret.
    Med den beskrivningen, att skära upp brädan osv, känns det som jag borde gå på det du sa först. Jag tror jag låter det vara tills jag ser att brädan tar in vatten…

    Finns det någon mer som har åsikter i ämnet? Det vore bra med en ”second opinion”, det vill väl varje patient ha, eller?
    Sådan saker som att epoxy kan lösa plast osv…?

    /Fegisen

  • getwet

    Medlem
    3 april, 2002 vid 22:00

    Epoxy löser ingen plast, det är polyester som löser frigolit så du kan kladda hur mycket som helst med epoxyn!
    Det låter mer som om “skalet” släppt från frigoliten i ditt fall eftersom den inte tycks ha tagit in vatten, antagligen beroende på en kraftig smäll eller dylikt. Rätt ordination är svår att ge men ett försök med en injektion med epoxy kan vara värt att försöka för att se om det går att binda ihop skal med friggo igen. Har den inte tagit in vatten verkar det onödigt att skala av brädan. Om det inte lyckas går det att blanda ihop (om området är litet) microballonger och epoxy för att fylla upp med. Annars är det väl bara att tuta och köra om det inte släpper mer!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing tipps för att laga “mjuk nos” på Bic Techno

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.