Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips hur att plana tidigt

Taggad: 

  • Tips hur att plana tidigt

    Publicerad av vinta_kestrel på 25 maj, 2004 vid 06:43

    Hwej,

    brädor över 60cm bredd är helt nytt för mig (seglar i normalfall en 80-liter vågis) och jag tyckte det inte var helt lätt att få upp min 90cm breda (och 260 långa) *board Go165 i planing, trots att jag följde råd som att stå i brädans längsaxel, långt fram och vara försiktig med att kanta brädan. Kör ett 9.0 camberlöst Hot StealthXP från i år, med finfin 100%’are. Vill väldigt gärna få ut max av sommarens sjöbris’ar rätt utanför huset där jag bor.

    Min teknik suger fett och så gör även styrkan (att t.ex. pumpa mer än 2ggr i rad är att glömma).

    Så, hur gör jag för att få upp bussen i planing enklast/snabbast (två olika alternativ antar jag) möjligt så jag får nåt ut av detta. Första och enda gången jag varit ute med bussen så kändes det som det bara behövdes nån eller ett par sekundmeter till så kunde jag planat med en 100-liters freestyle och ett 6.5.

    btw, se bilden här , så ser ni att det borde gått att plana hela tiden (även om det är motljus som delvis sabbar hur man tror att det blåser). Jag fick 4 planingar på 1.5 timme, och när den väl gick upp i planing så var det fetedrag.

    btw, kör original 58cm fena, men har även en Curtis 63cm Carve 16 liggande om det skulle vara bättre (jag tvivlar på det)

    vinta_kestrel svarade 19 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • markram

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 07:31

    försök att få den ligga planare, mer tryck på masfoten.
    det syns tydlig att nosen pekar uppåt.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 10:02

    HAde främre foten mellan främre stropparna och mastfoten (mastfoten i mitten av boxen) samt bakre ganska nära främre stropparna. Så jag sk stå ännu längre fram alltså?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 10:47

    Se till att falla av när du vill få upp brädan i planing. Tryck gärna med främre foten framför främre fotstropparna.

    Segla alltid med fötterna i stropparna när du planar.

    Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 10:50

    När du väl planar bör du ha trycket på bakre foten. Det syns tydligt på bilden att du inte står tillräckligt långt bak och att brädan inte ligger i planing.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 11:00

    Jepp, det är riktigt att den inte planar wink.gif

    Jag föll av så fort en by kom, men de här grejerna reagerar ju så långsamt jämfört med 80 liter och ett 5.0…

    Använder främre foten för att trycka iväg grejerna samtidigt som jag skotar hem och lovar lite (efter initiala fallet från vinden). Håller även trycket på bakfoten väl i planing.

    Tycker inte det borde vara rocketscience det här. Har ju trots allt surfat planande 15 år totalt, dock aldrig på så här stora prylar.

    Mer tips! smile.gif

  • feg

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 12:17

    Lite info om hur man kommer igång med minimalt med pumpande finns att hämta här:
    Guy Sribb “The Missing Link”

    Dessutom tror jag att följande kan vara intressant med tanke på din bild där nosen på brädan var uppe i molnen:
    Guy Cribb “Downforce”

    Fler tipps är att kolla hängselelinornas position eftersom om linorna sitter för långt bak får man ingen kraft i riggen:
    Guy Cribb “The Truth About Harness Lines”

    Dessa tipps (och några av de andra på hans hemsida) har förbättrat min segling oavsett om det är med Formulan, mellanbrädan eller vågisen.

    Lägger man ihop de tre tipsen ovan får man rena “tractor-pulling” kraften från riggen oavsett storlek. Kompleterar man sedan med några pumptag så kommer planingen fortare, framförallt med stora, feta och tunga brädor som annars ligger tungt i vattnet och mest plogar till en smärre stormby vräker över grejerna i planing.

    Lycka till! /feg

  • nordgren

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 12:59

    Blåhäng i hängselen.
    Tekniken på en planingsmaskin i lätta vindar och en vågis är ju radikalt olika. smirk.gif Med vågisen så vrålar ju vinden på och man behöver inte segla lika tekniskt som i lätta vindar… Tar väll en stund att komma in i det hela.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 13:14

    Grazie! ska kolla länkarna och sen prova nån kväll om det hjälper.

    Det var ju en häftign upplevelse att plana med bussen för det blev ju ett jäkla tryck i höfterna när riggen började dra. Och det var fräckt att se sig omkring när man väl var i planing, och inse att det inte var en viting på ett par hundra meters radie.

  • vinta_kestrel

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 13:19

    Well, sanning med modifikation. Ibland vrålar det inte men man seglar vågisen ändå. Med t.ex. 5.9 och ibland dör vinden av eller är den generellt byig. då är det enkelt att dra igång vågisen för den regerar blixtsnabbt på input. Bussen däremot behöver ett kvarter på sig för att vända och ett par uppgångar för att reagera på styrinputen smile.gif

    Men, jag är helt enig, det kommer ta ett tag att få D-körtkortet på den här saken smile.gif

  • nordgren

    Medlem
    25 maj, 2004 vid 19:11

    Hehe ja det är ju inget man fotstyr runt en nål direkt. wink.gif Själv testkörde jag klubbens nyinköpta mistral n’trance i helgen. Så oerhört lungn när man låg i planing, som sagt, man hade ju till och med tid att kolla runt på naturen. wink.gif Inte bara koncentrara sig på den vildsinta best man annars åker! wink.gif
    Grymt skönt att plana igenom vindhål och så när man får kläm på grejerna. *Är själv långt ifrån proffs än iofs* smirk.gif

  • garage

    Medlem
    26 maj, 2004 vid 10:18

    Tjena!

    Lite erfarenheter från min formula bräda som borde va rätt lik din på sätt och vis.

    1. Var inte för het att gå upp i vind igen, ligg kvar på slör tills du har bra fart och planat upp.

    2. Skota inte in för mycket när du pumpar, jag har helt raka armarna när jag pumpar, skotar du in så har du inget att ge i nästa pump.

    3. Stå inte för långt fram, då suger brädan fast, du skall ge rejält tryck med bakfoten precis innan du gör pumpet och sen flytta kraften från pumpet till mastfoten genom ett grobianhäng. Lite som en skateboard ollie eller vad det heter, först upp med nosen sen ner med den.

    Pumpar du rätt orkar du pumpa länge med det tar helt klart på krafterna, belöningen kommer sen när du fått fart och det suger till i riggen och du helt plötsligt har bra tryck.

    Lycka till

    Mvh Andreas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 maj, 2004 vid 14:05

    Min Starboard är ingen, har aldrig varit och kommer aldrig att bli en buss.

    Buss på dig själv!

  • vinta_kestrel

    Medlem
    6 juni, 2004 vid 20:43

    Tänkte bara tacka för tipsen. Var ute ikväll mellan 19-20:15 i ganska lätt vind (knappt vitingar, och det blir vitingar ganska lätt här eftersom det är öppet hav) och körde med häng i riggen, och vikten väck från fötterna, samt riggen långt från kroppen. Funkade klockrent, samt kände helt plötsligt igen mig från förr. Har glömt lite på 10 år, men det kommer sakta tillbaka.

    En sak förvånar mig. Bussen var förvånansvärt lätt att gippa när man väl hade tryck i grejerna. Svänger på en femöring. Relativt sett alltså.

    Passade även på att leka lite. Perfekt plattform att öva på när det är lättare vindar. Kommer nog dra ut några gånger med 5.9 bara för att öva in oldschool-trick.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tips hur att plana tidigt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.